• Anonym
    Äldre 3 May 21:43
    21766 visningar
    14 svar
    14
    21766

    Käkkirurgi vid överbett?

    Jag ahr genomgått den op du talr om för ca 10 år sen, även jag ahde överbett,eller har ännu kan man säga.
    Det vart ju mkt bättre men tänderna for ut igen.
    Mitt råd är att var JÄTTENOGA med att använda den lösa tandställning du kommer att få efteråt. Jag var ju så lycklig och ville visa mitt fina leende men det resulterade i att tänderna flyttats flera mm ut igen.
    Jag fick det gratis genom paragraf 9, som betyder att man har ett medfött fel, men min op och behandling gick på över 60000 kr som jag turligt nog inte behövt betala.
    Det är en jättejobbig tid när man har sk låst käkarna i 3 veckor,men jag var noga med att dricka näringsdryck och sånt så det gick bra, jag gick upp 1 kg istället och det behövde jag

    När ska du göra den op?För mej flyttades underkäken fram några mm. Lycka till!

  • Anonym
    Äldre 3 May 21:48
    #2

    Har kanske missuppfattat dej. Har du inte fått tid för denna op?
    Sen detta med tandställningen, jag slutade anv den så df gick tänderna ut igen. Idag lider jag i det tysta igen, kan inte ens le på foton fast ändå är ju tänderna 1000 ggr snyggare nu än förr.Har du inte fått ha räls innan?Det är ju billigare, går på ca 10000 att åtgärda tänderna med tandställning, har jag för mej men det kan ju ha höjts? Idag måste jag betala det själv om jag vill korrigera bettet som ändrats.

  • Anonym
    Äldre 4 May 10:10
    #5

    Anonym (fulast) skrev 2008-05-03 23:03:58 följande:


    Hur vet man om det är ett medfött fel? Jag har haft överbett så länge jag kan minnas.
    man kan inte själv veta om det är medfött fel, det ser ju tandläkaren på röntgenplåtarna hur käkarna är, och min underkäke var för långt bak, vilket bidrog till att jag hade mkt huvudvärk.
  • Anonym
    Äldre 6 May 17:29
    #9

    Anonym (fulast) skrev 2008-05-06 15:40:33 följande:


    Tack för alla era svar. Jag ska höra av mig någonstans för att få råd och hjälp, frågan är bara var. Plastikkirurgen? Hälsocentralen? psyk?
    du ska väl börja med att höra med din egen tandläkare, du kan till och med beställa tid hos de som jobbar med just detta, kommer ej ihåg namn på dem. De andra ställena du nämnde har ju egentligen inget med detta att göra. En käkop gör man ju endast om käken sitter för långt fram el bak, inte för att enbart rätta till tänder, då är det ju tandställning som gäller och det kan man ta på avbetalning. Hur gammal är du ts? Tänker bara när de inte tagit upp detta igen, och var det tal om op i din ungdom så gäller ju det än. Själv var jag ca 34 när jag opade mej i käkarna.
  • Anonym
    Äldre 7 May 15:30
    #13
    Sugardynamite skrev 2008-05-07 14:34:20 följande:
    Det jag tyckte var obehagligt efter operationen var känselbortfallet i käken. Det var som att gå med rejäl bedövning från tandläkaren i ett par månader. Min känsel har helt återvänt, så jag har inga punkter alls i ansiktet där jag inte har känsel. Men det var lite obehagligt i början när käken var helt "borta".
    jag har opat mej för ca 10 år sedan och har fortfarande känselbortfall på höger sida av läppen(nedre) och lite på höger sida på hakan. Jobbigt men man har vant sej, och ungarna brukar ha kul när jag äter och säger,,mamma,,du har mat runt munnen själv har jag ju inte känt att det kommit utanför.
Svar på tråden Käkkirurgi vid överbett?