• Sabine­b
    Äldre 3 May 23:07
    9778 visningar
    25 svar
    25
    9778

    Blod i avföring! Vad göra

    Min son är 2 månader och han har bajsat nästan oavbrutet i 2 dygn. I natt började det komma blod och har fortsatt så hela dagen. Någon som varit med om det?? Va gjorde ni då och vad var det. Ringde rådgivningen tidigare i dag men de sa att vi ska avvakta. Han har knappt kissat nåt och är alldeles blek!! Vad skulle ni ha gjort???

  • Svar på tråden Blod i avföring! Vad göra
  • Äldre 3 May 23:08
    #1
    Ringt igen och åkt in med honom genast!! Om han inte kissar så är han ju uttorkad och det är inte bra!
    Noel 071120
  • gunill­a m
    Äldre 3 May 23:08
    #2

    jag skulle ringt närmaste barnakut och talat med någon där.. hade varit orolig som sjutton...

  • minje
    Äldre 3 May 23:09
    #3

    Avvakta vad??? Usch, vilket dåligt svar ni fick.
    Jag har tyvärr inga erfarenheter eller råd att ge förutom att ringa igen och fråga VAD det är du skall avvakta?

  • yeboye­s
    Äldre 3 May 23:10
    #4

    Håller med, åk in till barnakuten!!

  • buffyb­us
    Äldre 3 May 23:11
    #5

    hade åkt in fortare än fan till akuten.. skulle absolut inte avvakta.. tänk om nått e fel.. skulle definitivt vilja kolla upp det medesamma


    Jocke+André älskar er mest av allt!!
  • Äldre 3 May 23:11
    #6

    Blod kan komma om tarmen är irriterad på en sådan liten, men däremot är det riktigt alarmerande att han knappt kissat och är blek, ÅK IN DIREKT!!!!

    Vätskebrist på en sådan liten är allvarligt och det finns inte mycket blod i ett litet barn, ni behöver kolla upp honom omgående för säkerhetsskull!


    Mina drömmar uppfylldes 0402, 0510 och 0707, tre underbara killar!!!
  • glassb­åt
    Äldre 3 May 23:12
    #7

    blod i avföring ska alltid TAS med största allvar! Dåligt av sjukhusrådgivningen att inte ta er på allvar. Jag tycker du ringer upp på akuten till erat sjukhus och berättar läget. Bättre att kolla en ggn för mkt än 1 ggn för lite.

    Hemorojder är ju uteslutet med tanke på att det är ett sånt litet barn, är bajset svart kommer det från tunntarmen, är bajset mera "rött" blodigt, kommer det från tjocktarmen...

  • Äldre 3 May 23:16
    #8
    glassbåt skrev 2008-05-03 23:12:23 följande:
    blod i avföring ska alltid TAS med största allvar! Dåligt av sjukhusrådgivningen att inte ta er på allvar. Jag tycker du ringer upp på akuten till erat sjukhus och berättar läget. Bättre att kolla en ggn för mkt än 1 ggn för lite. Hemorojder är ju uteslutet med tanke på att det är ett sånt litet barn, är bajset svart kommer det från tunntarmen, är bajset mera "rött" blodigt, kommer det från tjocktarmen...
    Man kan inte tala om vart blodet kommer ifrån på dess färg, om tarmen är irriterad och passerar innehållet snabbt kan rött blod tom komma från magsäcken.

    Maken har fått göra rektalundersökning, rektoskopi och tarmröntgen och enligt läkarna kan man inte säga varifrån blod kommer oavsett hur det ser ut, man måste undersöka.
    Mina drömmar uppfylldes 0402, 0510 och 0707, tre underbara killar!!!
  • glassb­åt
    Äldre 3 May 23:17
    #9

    Teskedsmamman - Man kan visst säga vart ifrån tarmen blodet härrör ifrån. Är avföringen svart=melena, betyder det att blodet kommer högt upp i magen (dvs tunntarmen), ju rödare blodet är dessto längre ner i tarmen kommer blodet från!

  • Äldre 3 May 23:18
    #10
    glassbåt skrev 2008-05-03 23:17:53 följande:
    Teskedsmamman - Man kan visst säga vart ifrån tarmen blodet härrör ifrån. Är avföringen svart=melena, betyder det att blodet kommer högt upp i magen (dvs tunntarmen), ju rödare blodet är dessto längre ner i tarmen kommer blodet från!
    Ok, då har väl läkaren på vårdcentralen + överläkaren på sjukhuset fel då...
    Mina drömmar uppfylldes 0402, 0510 och 0707, tre underbara killar!!!
Svar på tråden Blod i avföring! Vad göra