• soderb­londie
    Äldre 4 May 08:43
    7610 visningar
    8 svar
    8
    7610

    Bortdomnade och värkande händer och fötter??

    Har de senaste nätterna och mornarna vaknat med bortdomnade och värkande fötter och händer (lite i vaderna).

    Någon som har liknande? Varför är det så? Något att göra åt?

  • Svar på tråden Bortdomnade och värkande händer och fötter??
  • missfa­rsta
    Äldre 4 May 08:50
    #1

    jag har fått så konstigt i mina händer...jag är jätte svag och kan nästan inte använda dom...

    kan inte öppna saker och höger hand är svullen o blodsprängd...men deet börjar est på eftermiddagen...

    man börjar bli ite orolig...måste fråga bm på tisdag

  • soderb­londie
    Äldre 4 May 08:56
    #2
    Svar på #1
    usch då, det lät ju ännu vrre än vad jag har. Absolut fråga din BM. Du kan väl skriva vad hon säger att det är. Lycka till!
  • missfa­rsta
    Äldre 4 May 09:13
    #3
    soderblondie skrev 2008-05-04 08:56:40 följande:
    Svar på #1usch då, det lät ju ännu vrre än vad jag har. Absolut fråga din BM. Du kan väl skriva vad hon säger att det är. Lycka till!
    ja men det ska jag göra

    så får man höra vad de tkan vara
  • gosela­74
    Äldre 4 May 09:32
    #4

    Det finns nå´t som heter karpaltunnelsyndrom (tror jag) som är vanligt hos gravida. Låter som att det kan vara nå´t sån´t du har. Har själv samma problem, har inte kollat upp det än. Kan inte öppna burkar och flaskor med skruvkork. Har jätteont i vissa fingrar (mest lillfingrarna).

  • Labrat
    Äldre 4 May 12:08
    #5

    Det är säkert karpaltunnelsyndrom.. i händerna iaf.. vad det heter i fötterna har jag ingen aning om Men orsaken är iaf att man svullnar och svullnaden gör att det klämmer om en nerv i händerna (och i fötterna verkar det som hos dig) vilket leder till bortdomning o värk. Prata med din bm, du kan få skenor att ha på nätterna. Är ganska vanligt hos gravida med bortdomnade händer. Har samma problem här, har även fått rådet att krama en mjuk boll eller liknande för att få igång cirkulationen ordentligt.

  • missfa­rsta
    Äldre 6 May 16:44
    #6

    nu har jag varit hos bm

    hon sa att det är pga graviditeten, man samlar på sig vatten, genom det så täpper det till blodkärlen i handlederna och runt fotlederna så blodet är kvar i dessa ...vilket kan leda till värk, bortdommning och svaga fötter o händer...

    det man kan göra är att gå till bm om detta så en sjukgymnast får skriva ut skenor åt en..annars är det det på slutet av graviditenen så går det bra att man använder sig av handskenor som man har när man åker inlines o sånt...kan man använda det man har hemma...OCH försök ha dessa områden högt uppe och vik ut händerna...för annars täpper man åt kärlen om man viker in dom...

  • soderb­londie
    Äldre 6 May 22:07
    #7
    Svar på #6
    Tack för ditt svar! Får se hur det utvecklar sig då tills nästa gång jag ska till BM. Lycka till!
  • ancl
    Äldre 20 Jul 09:01
    #8

    Har ofta ont i axlarna när jag vaknar pga dålig sovställning. Men på senare tid har jag märkt att händerna är väldigt svullna på morgonen, förlovningsringen har klämt en massa.

    Idag när jag klev upp var det samma sak med fötterna. Gjorde nästan ont att stå på dom och känns bortdomnade.

    Verkar vara många som skriver att det är vanligt bland gravida. Vi håller på att försöka, bim om en vecka ( inte helt säker dock, kunde varit igår).

    Kan det vara ett symptom eller är det sånt som kommer när man är en bit gången?

    Fundersam

Svar på tråden Bortdomnade och värkande händer och fötter??