• Äldre 11 May 18:04
    16427 visningar
    13 svar
    13
    16427

    Hur gammal skall man vara för att få körkort?

    Hej, kan en 16 åring börja övninings köra och få körkort när han är 16? Kan det stämma? tack för svaret.

  • Svar på tråden Hur gammal skall man vara för att få körkort?
  • Sencha
    Äldre 11 May 18:05
    #1

    Nej, du kan inte få körkort förrän du är 18 år. (I Sverige.)


    Son född 2004; BF 11 juli
  • Äldre 11 May 18:07
    #2

    Övningsköra får man börja med vid 16 år, men körkortet kan du inte få förren du är 18


    Mamma till Nora, August och Ella
  • La Lola
    Äldre 11 May 18:07
    #3

    Nä, något riktigt körkort får man inte förrän man är myndig.


    //Var dig själv, det finns redan så många andra.
  • Birgit­ta2
    Äldre 12 May 11:02
    #4

    Inget körkort före 18. Men övningsköra med privat handledare, precis som körskola, går bra. Som förälder måste du gå kurs för att vara godkänd som handledare. De flesta bilskolor har såna handledningskurser.

  • abnoct­o
    Äldre 13 May 07:23
    #5

    Och ska man vara handledare måste man gå tillsammans med barnet man ska övningsköra med.

  • Böljan­deGräs­et
    Äldre 19 May 22:12
    #6

    gå handledarkurs, 300 kr per man. Skicka sen in körkortstillståndsansökan, 220kr. Ska samskickas med syntest och hälsoblankett som ni först fixar på körskolan. Vid handledarutbildningen får du ett intyg som ska samskickas tillsammans med ansökan om att bli handledare, 170 kr per handledare. Avgifterna som tillhör de två olika ansökningsblanketterna ska skickas till Länsstyrelsen måste betalas in samtidigt, annars behandlar de inte era ansökningar. Uppge personnummer och namn på barnet vid betalning av körkortstillståndsansökan. Vid betalning av ansökan om handledartillstånd ska både barnets och handledarens personnummer anges så här:
    e 9202134567 h 6804156789. (e står för elev h för handledare)Har själv fixat allt detta senaste veckan därför vet jag detta så noga. Finns många missförstånd och felinformation, Länsstyrelsen är riktigt trött på alla körskolor som felinformerar och rör till det för folk. Sen får ni glatt vänta ca 8 veckor. De är överbelastade av ansökningar. Vår grabb är 17. Räcker lagom att börja, tycker vi. Som förälder ska man också orka:) LYCKA TILL!

  • only1l­ovemag­nus
    Äldre 21 May 22:07
    #7

    Nej du får inte körkortet innan man fyllt 18 år!
    men man kan ta Traktor kort när man är 16 år.

  • Äldre 26 Jan 09:28
    #8

    Hej jag har 17 år och jag lärt mig att köra mycket med min pappa som är handledare , men jag vill prova köra ensam för man göra det eller nej

  • Äldre 26 Jan 09:32
    #9
    Bryan Arturo skrev 2017-01-26 09:28:19 följande:
    Hej jag har 17 år och jag lärt mig att köra mycket med min pappa som är handledare , men jag vill prova köra ensam för man göra det eller nej

    Nej det får man inte, då du har eget körkort får du köra ensam....
  • Famous
    Äldre 26 Jan 09:33
    #10
    Bryan Arturo skrev 2017-01-26 09:28:19 följande:

    Hej jag har 17 år och jag lärt mig att köra mycket med min pappa som är handledare , men jag vill prova köra ensam för man göra det eller nej


    Nej det får du inte göra :)
  • cb66
    Äldre 26 Jan 09:42
    #11

    Jag vet inte hur det är nuförtiden men sist man fick ett körkort var när man fick A-behörighjet när man tog B-körkort.

    Det är väl så att man måste ta sitt körkot ?

  • Äldre 26 Jan 09:42
    #12
    Bryan Arturo skrev 2017-01-26 09:28:19 följande:

    Hej jag har 17 år och jag lärt mig att köra mycket med min pappa som är handledare , men jag vill prova köra ensam för man göra det eller nej


    Vet du inte ens det har du inte på vägarna att göra, handledare eller ej.
  • Äldre 26 Jan 09:55
    #13
    cb66 skrev 2017-01-26 09:42:07 följande:

    Jag vet inte hur det är nuförtiden men sist man fick ett körkort var när man fick A-behörighjet när man tog B-körkort.

    Det är väl så att man måste ta sitt körkot ?


    Jag kanske missförstår din fråga, men om du tänker på att man förr automatiskt fick behörighet att köra motorcykel när man tog B-körkort så togs det bort redan på 70-talet.

    Däremot får du köra moped, fyrhjuling och traktor etc med B-körkort.
Svar på tråden Hur gammal skall man vara för att få körkort?