• Anonym (t)
    Äldre 13 May 17:50
    4570 visningar
    23 svar
    23
    4570

    Tvingad att duscha i skolan?

    Tycker ni att man kan tvinga en sexåring till att duscha naken efter gympan i förskoleklassen?
    Mitt barn tycker verkligen att det är jättehemskt att visa sig naken. Han duschar dock utan problem med kalsongerna på.
    Fröknarna tycker att han måste duscha naken. Jag tycker inte det eftersom jag tror att problemet förvärras om man tvingar honom.
    Vad anser ni?
    Har någon något tips om hur man kan få ett barn att våga duscha utan att det sker med hot?

  • Svar på tråden Tvingad att duscha i skolan?
  • Anonym (t) Trådstartaren
    Äldre 13 May 17:59
    #3

    Jag vill att han ska våga och vara som "alla andra". Men han blir hysteriskt ledsen och orolig. Så att bara förklara räcker tyvärr inte.

  • Anonym (t) Trådstartaren
    Äldre 13 May 18:02
    #5

    Hemma är det inga problem. Lite puchning hjälper tyvärr inte...jag vet inte vad det beror på han har varit så här drygt ett år.

  • Anonym (t) Trådstartaren
    Äldre 13 May 18:06
    #8

    Ja, vi har försökt att förklara. Han ser inte annorlunda ut där nere, men är blyg av sig i allmänhet.
    Jag hoppas och tror att det kommer att gå över av sig självt men visst är man orolig över att han kan bli retad osv.

  • Anonym (t) Trådstartaren
    Äldre 13 May 18:08
    #10
    SCSI skrev 2008-05-13 18:02:37 följande:
    Vad är VIKTIGAST att barn lär sig - att det är ok med nakenhet, eller att man ALLTID har rätt att bestämma över sin egen kropp och vem man vill visa sig naken för?
    Det har jag också tänkt på. Det är viktigt.
  • Anonym (t) Trådstartaren
    Äldre 13 May 18:55
    #13
    Mosie skrev 2008-05-13 18:11:50 följande:
    Om ni gar och badar pa badhus med familjen, duschar han okej da?
    Nä, badbyxorna är på...
  • Anonym (t) Trådstartaren
    Äldre 13 May 20:43
    #19

    Tack, snälla för alla svar.
    Skönt att det finns fler som resonerar som jag. Om det bara var så att han inte ville eller var tjurig så skulle jag kunna pressa honom mer. Men han tycker verkligen att det jätteläskigt och blir hysteriskt ledsen när man pratar om det.
    Till saken hör att han har en väldigt burdus fröken som om jag är rädd skulle kunna göra saken värre genom att skälla och slita i kläderna på en vilt protesterande unge och det skulle ju kunna bli hur dramatiskt som helst.
    Hittills har han fått duscha med kalsongerna på och jag tänker säga att det får bli så resten av terminen också.

  • Anonym (t) Trådstartaren
    Äldre 14 May 08:41
    #22
    FannyGioia skrev 2008-05-14 06:34:59 följande:
    Jag tycker inte att man ska tvinga någon att visa sig naken. Jag skulle, än idag, aldrig duscha inför folk eller ens byta om i ett omklädningsrum och skulle ha mått extremt dåligt ifall mina föräldrar hade ställt ultimatum angående detta.
    Var det så när du gick i skolan också? Var det någon som tyckte det var konstigt, retades osv.?
Svar på tråden Tvingad att duscha i skolan?