• V I L M A

    PCO och Metformin?

    Jag har nyligen fått veta av min gynekolog att jag har "tendens till PCO". Har haft väldigt glesa menstruationer (3-4 månaders mellanrum) och VUL visade på många äggblåsor. Alla hormonprover låg i normalintervallet, men balansen mellan FSH och LH var lätt störd. Har högre LH än FSH. Har i några månader ätit Primolut Nor, och nu vill min gyn att jag ska prova Metformin. Jag hade hoppats på Pergotime, men hon tyckte jag skulle testa Metformin först, och eventuellt senare lägga till Pergotime.
    Är det någon som har erfarenhet av Metformin? Kom era ägglossningar igång av det? Andra effekter? Jag är i stort sett normalviktig (ligger 3 kilo över BMI 25), så jag har lite att ta av. Går gärna ner något kilo. Är nyfiken på att höra era upplevelser!

  • Svar på tråden PCO och Metformin?
  • ZAFT

    Jag skulle oxå pröva med Metformin innan pego och han äta det lite mer än månad innan jag blev gravid. Så jag vet inte om det var metofrminet som funkade eller om jag bara hade rikrigt tur , men gravid blev jag iaf
    Så det kan klart vara värt att testa.


    Den vackraste stunden i livet var den när du kom
  • Twyla

    Hej!

    Metformin tycker jag är en naturligare metod än Pergo. Metformin "normaliserar" kroppen, Pergo inverkar främst på bara ÄL, men fungerar inte alltid så bra på de som har PCO.

    Jag har ätit metformin ca 8 månader nu. Förut hade jag ingen mens under vinterhalvåret (5-7 månader). Med metformin får jag mens med 28-40 dgrs intervall - känner mig riktigt normal . Har inte ÄL testat. Märker att mina Pco symptom märkbart minskar. Aldrig haft övervikt, BMI nu 21.3 (är fetare nu, brukar vara BMI 20).

    Nu blir det troligtvis i dagarna att börja ta pergo. Vill med största säkerhet ha ÄL. Är orolig att enbart Metformin inte fungerar på mig... Lyckligtvis har vi två barn från förut (båda Pergobarn, lyckades på första försöket båda två). Det är några år sedan - Metformin användes inte ännu då.

    Det är bra att börja med en liten dos metformin till att börja med, för att vänja matsmältningssystemet gradvis. Sedan går det att öka då kroppen vant sig. Vissa får dock inga biverkningar fastän de börjar med full dos med detsamma. Fråga din läkare.

    Lycka till!

  • ZAFT
    Twyla skrev 2008-05-17 21:53:56 följande:
    Hej!Metformin tycker jag är en naturligare metod än Pergo. Metformin "normaliserar" kroppen, Pergo inverkar främst på bara ÄL, men fungerar inte alltid så bra på de som har PCO.Jag har ätit metformin ca 8 månader nu. Förut hade jag ingen mens under vinterhalvåret (5-7 månader). Med metformin får jag mens med 28-40 dgrs intervall - känner mig riktigt normal . Har inte ÄL testat. Märker att mina Pco symptom märkbart minskar. Aldrig haft övervikt, BMI nu 21.3 (är fetare nu, brukar vara BMI 20). Nu blir det troligtvis i dagarna att börja ta pergo. Vill med största säkerhet ha ÄL. Är orolig att enbart Metformin inte fungerar på mig... Lyckligtvis har vi två barn från förut (båda Pergobarn, lyckades på första försöket båda två). Det är några år sedan - Metformin användes inte ännu då.Det är bra att börja med en liten dos metformin till att börja med, för att vänja matsmältningssystemet gradvis. Sedan går det att öka då kroppen vant sig. Vissa får dock inga biverkningar fastän de börjar med full dos med detsamma. Fråga din läkare.Lycka till!
    Jag åt ju som sagt metformin förut och hade tänkt börja igen efter jag är klar med amningen. Vi försöker inte få barn men jag mådde mycket bättre när jag åt Metformin och mina symptom blev mindre. Kruxet är bara att jag glömt hur jag åt från början, vet att jag ökade succesivt typ tog en tablett på kvälen i fyra dagar ökade till en morgon och en kväll i fyra dagar osv. Hur gjorde du? Hur många tabletter äter du per dag?
    Den vackraste stunden i livet var den när du kom
  • V I L M A

    Å vad glad jag blir att höra att ni fått bra resultat av Metformin! Det gör mig hoppfull!

  • Twyla
    Svar på #3
    Ätit 3 * 500 mg i flera månader nu.

    Mådde illa och fick magknip till att börja med (trodde jag skulle få kräksjuka hela tiden). Slutade t o m helt några månader. Började på nytt med 1/4 tablett (cirka 125 mg) på kvällen i samband med måltid - ville tåla metformin. Detta cirka en vecka. Därefter 1/4 dels tablett på morgonen och kvällen, cirka en vecka. Sedan 1/2 tablett på morg o kv och sedan ökade jag successivt till nuvarande dos. Om jag fick biverkningar vid ökad dos återgick jag till den tidigare mängden i en- två veckor till och prövade på nytt - då brukar det gå bra. Känner två som mått superbra då de ätit metformin... ALLA måste ju inte få biverknigar.
  • guppi86

    hur fungera metformin ifall man bara tar det??


    vad händer med kroppen när man äter det?
  • Eldna

    Jag har ätit metformin sen februari. Hade innan dess inga normala blödningar (blödde utan äl kanske 2-3ggr/år). Sen jag började äta metformin har jag haft mens 2 gånger på tre månader och det _känns_ som om det är äl-blödningar (har inte kollat med vul, men kommer be om sådan uppföljning nästa gång jag träffar läkaren). Väntar på mens nu i dagarna (eller inte! ) och hoppas att jag får det, men jag har slarvat lite med tabletterna (är så hiskeligt glömsk!).

    Jag tror absolut att det är med hjälp av metforminet som jag fått äl (jag tror ju att jag haft äl iaf), även om cykeln är lite längre än normalt så har den nu kommit regelbundet 2 ggr och jag hoppas som sagt på en tredje.

    Jag började med 500mg/dag och ökade 500mg varannan vecka till 1500mg/dag. Jag blev tillsagd att öka dosen antingen till max (2000mg/dag) eller tills jag fick mens. Fick första mensen efter att jag börjat med 1000mg/dag och ökande ändå till 1500mg/dag. Kommer inte öka till 2000mg/dag förrän jag pratat med min läkare.

  • Eldna
    guppi86 skrev 2008-05-19 20:52:25 följande:
    hur fungera metformin ifall man bara tar det??
    vad händer med kroppen när man äter det?
    Metformin hjälper till att stabilisera insulinnivåerna. Det är egentligen ett diabetespreprat. Man ska inte äta det om man inte har problem med insulinnivåerna. PCO/PCOS kan ge effekter på insulinnivåerna och därför prövar man ibland metformin på PCO-patienter.
  • V I L M A

    Vad jag vet har jag inga tendenser till diabetes. Har kollat mitt blodsocker några gånger på kul (när jag haft tillgång till blodsockermätare) och då har det alltid varit normalt. Men min läkare skrev ändå ut Metformin. Har inte börjat än. Jag ska vänta och se om jag är gravid först (hade ägglossning spontant i torsdags).

  • ZAFT
    V I L M A skrev 2008-05-20 19:02:02 följande:
    Vad jag vet har jag inga tendenser till diabetes. Har kollat mitt blodsocker några gånger på kul (när jag haft tillgång till blodsockermätare) och då har det alltid varit normalt. Men min läkare skrev ändå ut Metformin. Har inte börjat än. Jag ska vänta och se om jag är gravid först (hade ägglossning spontant i torsdags).
    Men din läkare skrev nog ut metformin just därför att du har PCO. Metformin används ju som sagt som medicin vid PCO oxå och inte bara vid diabetes 
    Den vackraste stunden i livet var den när du kom
Svar på tråden PCO och Metformin?