• Notarien

    Sömnproblem vid fullmåne?

    Jag har en son som är 19 månader. Sedan åtminstone ett halvår tillbaka har vi lagt märke till att han alltid får problem att sova nätterna runt fullmåne. Jag är absolut inte vidskeplig. Jag har kollat runt för att se vad som sägs om fullmånens påverkan på människan, men ingen forskning visar på någon sådan. Någon forskare förklarade att myten om sömnproblem vid fullmåne beror på att personer som tror på myten får svårt att sova just för att de vet att det är fullmåne och att de då räknat med sömnproblem - en självuppfyllande profetia helt enkelt. Den 20 maj är det dags för fullmåne igen och min son började redan inatt sova sämre, så nu räknar vi med en veckas dålig sömn igen. Jag hoppas att jag har fel. Jag är såå nyfiken - har ni märkt av någon påverkan av fullmåne på era barn?

  • Svar på tråden Sömnproblem vid fullmåne?
  • hallon2

    Min dotter har vaknat några få nätter (i sitt liv) och gallskrikit - fullmåne!

    Jag är inte heller vidskeplig, men... Det är d enda ggr hon vaknar på natten. *märkligt*

  • Neko

    Har faktiskt aldrig kollat men det är vissa nätter han sover dåligt, man kanske skulle kolla =)

    Är han bara 19 mån så lär det ju knappast vara för att han vet att det är fullmåne som han sover dåligt ^^

  • Fru HH

    Som barn hade jag ont i huvudet vid fullmåne. Det kom tillbaka under graviditeten igen Förvånad Men jag har det inte nu efter.
    Har inte märkt nåt på min dotter dock, men vi har ju en del nätter med sönmproblem, men jag har inte kopplat ihop dom med fullmåne.... Ska undersöka det.

    Men jag tror på att vi blir påverkade av månen, o vissa mer än andra!


    När kommer tvåan???
  • idis78

    Jag sover alltid dåligt vid fullmåne. Jag har inte koll på när den är, utan märker det i efterhand. Min son är 20 månader, och vi har oxå märkt sedan ca 6 månader att han alltid sover sämre vid fullmåne. Jag tycker det är fascinerande! (fast jobbigt)


    Mamma till världens bästa Elliot!
  • Andaloal

    Jag sover själv som en kratta vid fullmåne nu mer. Inte som yngre.
    Det är hemskt måste jag säga.


    Du vet att du bor på en liten ort när folk vet saker om dig innan du själv vet om dom
  • Yosa

    Jag sover oxå dåligt vid fullmåne. Precis såsom Idis78 skriver så märker jag att det är fullmåne i efterhand. Det är alltså inte så att jag vet om fullmånen när jag lägger mig. Sen kan jag inte sova, går upp och då ser jag att det är fullmåne. Ofta känns det som att "det kryper i kroppen" att jag liksom inte kommer till ro just dessa nätter. På jobbet tror de mig inte utan bara skrattar åt mig

  • idis78

    Yosa: Precis så är det för mig oxå! Jag har haft det så i 15 år nu...


    Mamma till världens bästa Elliot!
  • Bibbif

    Månen påverkar haven med ebb o flod, och vad består vi människor mest av? jo vatten ju.
    Inte vidskeplig, sover dåligt när det är fullmåne. Märker i efterhand att det varit fullmåne.

  • lenlag

    Efter att ha pratat med min mamma som nämnde min brors svårigheter med sömnen vid fullmåne (han sover inte någonting på 3 dygn) så kom jag på att det var fullmåne nu i helgen och dottern har varit Sveriges största monster men lungor som kan skapa decibel utan dess like.
    Så nästa gång det är fullmåne så ska jag vara uppmärksam på hennes sömn och hennes beteende.

  • Loppeloppan

    Vet inget om detta, men har en vän som jobbar på förlossningen och hon säger att det föds fler barn när det är fullmåne. Eller rättre sagt - det är fler vattenavgångar då. Konstigt,... men uppenbarligen påverkas många vid fullmåne. Allt måste ju inte vara vetenskapligt för att vara sant.

  • z00ey

    Teorin att månens gravitationskraft skulle påverka människor är helt falsk:

    1. Månens dragningskraft är extremt liten. Om en kvinna håller sitt barn i famnen utövar hon flera miljoner gånger starkare dragningskraft på sitt barn än vad månen gör.

    2. Variationen i månens dragningskraft beror på månens elliptiska bana runt jorden. Denna cykel är inte synkad med månens olika faser (nymåne, halvmåne, fullmåne osv). Den maximala dragkraften kan alltså inträffa vid såväl fullmåne som nymåne.

    Med andra ord är fenomenet socialt och inte neurologiskt.

  • syskonen
    z00ey skrev 2012-04-28 16:39:14 följande:
    Teorin att månens gravitationskraft skulle påverka människor är helt falsk:

    1. Månens dragningskraft är extremt liten. Om en kvinna håller sitt barn i famnen utövar hon flera miljoner gånger starkare dragningskraft på sitt barn än vad månen gör.

    2. Variationen i månens dragningskraft beror på månens elliptiska bana runt jorden. Denna cykel är inte synkad med månens olika faser (nymåne, halvmåne, fullmåne osv). Den maximala dragkraften kan alltså inträffa vid såväl fullmåne som nymåne.

    Med andra ord är fenomenet socialt och inte neurologiskt.
    Jo så är det ju.

    Vad många inte tänker på är att ljuset ökar vid fullmåne men jag ser sällan någon som funderar över den aspekten.

    Till alla som upplever dålig sömn vid fullmåne testa att mörklägga lite extra när nattljuset ökar och notera om det fortfarande håller i sig med "varulvssömnen".
  • Yosa

    Kan månen påverka stora världshav (Ebb och flod) så är det klart att den påverkar oss människor dom består av så mycket vatten. Om hundra år skrattar vi åt att vi inte begrep bättre 2018

  • Mascaraklumpar
    Yosa skrev 2018-10-23 19:28:41 följande:

    Kan månen påverka stora världshav (Ebb och flod) så är det klart att den påverkar oss människor dom består av så mycket vatten. Om hundra år skrattar vi åt att vi inte begrep bättre 2018


    Vi skrattar redan. Come join us.

    Gravitationsformeln:

    d.v.s. dragningskraften = gravitationskonstanten gånger det ena objektets massa gånger det andra objektets massa delat med avståndet i kvadrat.

    ena massan = månens 
    andra massan = en människa eller ett världshav
Svar på tråden Sömnproblem vid fullmåne?