• PreMam­a
    Äldre 8 Apr 10:41
    896 visningar
    18 svar
    18
    896

    Massa motsägelser ur bibeln (på engelska)

    mallix, det är ju kul att så många ser sammanhang i bibeltexter. jag har läst stora delar av den (i studiesyfte: religionsvetenskap) utan att förstå mer än att boken förmodligen inte ska förstås annat än i sin kontext. teologiska skrifter, som bibeln, utgörs (nästan) alltid av en samling texter av mytisk innebörd och symbolisk mening och bör därmed inte tolkas som absoluta sanningar.
    förstår jag självklart att det finns människor som gör det och har samma respekt för dessa bokstavstroende som för alla andra. däremot inte sagt att varken den ena eller andra har rätt i frågan om hur bibeln skall tolkas. det finns väl nästan lika många tolkningar av varje religion som det finns utövare och det är väl så det ska va anser jag.
    jag tycker att det är tråkigt att inte människor respekterar varandra och varandras religiositet. framförallt tycker jag att det är tråkigt att religiösa människor ofta tenderar vara de mest intoleranta mot oliktänkande.

  • PreMam­a
    Äldre 8 Apr 12:59
    #0

    sparvel,
    det är min uppfattning, som jag har vida erfarenheter om, att de religiösa människor jag personligen träffat har varit mindre toleranta mot andra av andra trosföreställningar och ateister. har dock aldrig heller hävdat att det skulle vara ett allmängiltigt faktum, bara att det är min personliga erfarenhet.

    jag har inte heller hävdat att om religion inte fanns skulle heller inte krig finnas. att påstå något sådant vore under min värdighet eftersom det självklart inte är sant.
    att läsa på, är precis det jag gör, men är jag enligt dig inte tillåten synpunkter innan min examen i religionsvetenskap? vilken utbildning har du examen i för att fått framföra dina åsikter? ;)

  • PreMam­a
    Äldre 8 Apr 13:25
    #0

    självklart inte ovänner! och nej, jag undrade egentligen inte hur mycket du hade pluggat. det var bara att jag tog åt mig personligen av vad jag ansåg vara orättvist påhopp mot mina ärliga försök till ökad förståelse för religiositet.
    jag håller med om att folk borde utbilda sig mer i humanistiska ämnen vid ett tidigare stadium än vid högskolan för att undvika tråkiga antaganden och missuppfattningar. tex inom just religionsvetenskap och genuskunskap. jag tror att världen då vore en lite trevligare plats att bo på.

Svar på tråden Massa motsägelser ur bibeln (på engelska)