• Anonym (Undra­r)
    Äldre 20 May 14:45
    6059 visningar
    12 svar
    12
    6059

    Hur tidigt kan ÄL-test visa graviditet?

    Jag VET att ÄL-test inte ska användas som graviditetstest eller att man ska lita på dom till 100%, men nu undrar jag av ren nyfikenhet: hur tidigt KAN ÄL-test visa positivt vid en graviditet? Har läst att måånga fått positivt på ÄL-test när dom varit gravida. Men jag vill veta hur tidigt kan det visa innan BIM?
    Ni får gärna berätta hur tidigt ni fick positivt på ÄL-test om ni har testat!

  • Svar på tråden Hur tidigt kan ÄL-test visa graviditet?
  • Anonym
    Äldre 20 May 14:56
    #1

    ÄL-test mäter inte samma hormon som utsöndras vid en graviditet, så det kan inte användas alls.
    Skulle ett ÄL test visa positivt på LH - så betyder det inte ett smack. För det är HcG som är intressant att mäta.

  • Anonym (Undra­r) Trådstartaren
    Äldre 20 May 15:01
    #2

    Det stämmer INTE!

    I dom här två trådarna på familjeliv har folk testat positivt med ÄL-test:

    www.familjeliv.se/Forum-1-3/m16148254.html


    www.familjeliv.se/Forum-1-35/m21423520.html

    Ur niomanader.se:

    Kan ägglossningstester reagera på graviditet?
    Ägglossningstest kan i huvudsak inte känna skillnad på hormonet LH (som ökar dagarna innan ägglossning och som är det ägglossningstester ska reagera på) och hormonet Beta HcG (som finns enbart vid graviditet). Detta beror på att LH och HcG är mycket lika hormon.

    HcG i olika variationer finns i kroppen även när man inte är gravid. Men Beta HcG finns bara vid graviditet.

    Ägglossningstest kan därför reagera på HcG och visa positivt när man är gravid.
    Men man ska inte se ett positivt resultat på ett ägglossningstest som ett definitivt tecken på att man är gravid. Ägglossningstest kan nämligen reagera på flera olika typer av HcG och inte bara Beta HcG. Därför ska man alltid testa med ett graviditetstest för ett definitivt besked om man tror att man är gravid.

    Så igen, hur tidigt kan man testa? För det hittar jag inte här nånstans

  • Äldre 21 May 09:36
    #3

    Jag vet inte hur tidigt det går. Jag provade iallafall igår och jag var då på BIM-1 eller BIM och det blev ett starkt utskal på ÄL testet. Jag hade redan testat + med CB digital så jag tog ÄL-testet bara för att se om det stämde att de kan ge resultat, och det gör det alltså.

  • Anonym
    Äldre 21 May 09:40
    #4

    Men eftersom äl-test reagerar på flera hormon, hur ska man då veta att det är just grav-hormonet som gett utslaget? även om man är gravid så kan ju testet ha reagerat på något annat?

  • Äldre 21 May 09:44
    #5
    Anonym skrev 2008-05-21 09:40:19 följande:
    Men eftersom äl-test reagerar på flera hormon, hur ska man då veta att det är just grav-hormonet som gett utslaget? även om man är gravid så kan ju testet ha reagerat på något annat?
    Ja, så är det ju. Man kan inte använda ÄL-test istället för grav test. Om man däremot har ÄL-tester hemma och misstänker att man är gravid kan man ju för skoj skull kolla med det innan man ger sig iväg och köper ett riktigt test.
  • Anonym
    Äldre 21 May 09:53
    #6

    ÄL-test kan visa positivt i stort sett närsomhelst eftersom det reagerar på flera saker. Du kan aldrig veta om det är en ev grav som ger utslag eller något annat.

  • Anonym
    Äldre 22 May 08:27
    #7

    men stoppa ÄL-testet i saft och kolla om det ger utslag om det finns jurdgubb i... HALLÅ!! varför testa med ett ÄL-test?! du vet ju inte vad det ger utslag på då...! köp ett gravtest, kostar ju faktist inte så mycket eller hur?!

  • Anonym
    Äldre 22 May 08:28
    #8

    jordgubb ska det stå...

  • Anonym (Nyfik­en)
    Äldre 5 May 21:38
    #9

    Jag undrar samma sak så jag puffar upp tråden

  • Anonym (Nog ingen större skilln­ad)
    Äldre 5 May 22:23
    #10

    Många graviditetstester är ju väldigt känsliga och reagerar på ett hcg-värde som är så lågt som 25. Många gravida har ett hcg-värde på 25 redan dag 2-3 före BIM. Jag har därför svårt att tro att ägglossningstester skulle vara känsligare än graviditetstester, möjligtvis skulle de kunna vara lite känsligare. I praktiken skulle det nog inte innebära någon större skillnad, en graviditet skulle kunna påvisas kanske en eller två dagar tidigare.

  • Äldre 5 May 22:43
    #11

    Jag fick inte positivt på äl test men fick positivt på grav test.

  • Äldre 21 Dec 12:51
    #12

    Jag undrar oxå då jag fått positiva äl test 8 dagar efter äl o sex.

Svar på tråden Hur tidigt kan ÄL-test visa graviditet?