• zigge4ever

    I vilket format ska man spara musik?

    Vilket format ska man spara i för att det ska ta minst plats? Är det WAV, eller finns det nåt som tar mindre plats? Dock vill jag gärna ha bra lyssnakvalité...
    Har du nån aning?

  • Svar på tråden I vilket format ska man spara musik?
  • petzl

    att spara i wave-format är slöseri.

    Det finns många format att välja på, den med störst stöd är ju mp3. Där kan du komprimera rätt hårt utan så mycket avkall på kvalitén, tillräckligt bra för hörlurar och de flesta stereos.

    Vill spara som backup och kunna bränna ut cd-skivor i "skiv-kvalitét" ska du satsa på nåt förlustfritt format. FLAC är ett sådant.

  • zigge4ever

    Tanken är att bränna på skiva, men även lägga in på MP3n. Jag vill gärna rymma mer än när man sparar i MP3-format...( mindre förlust i kvalité kan vara ok, om man rymmer mer. Men sen beror det ju på hur mycket mer det ryms ) Är flac mer eller mindre utrymmeskrävande än MP3?

  • R Franklin
    zigge4ever skrev 2008-05-21 20:17:20 följande:
    Är flac mer eller mindre utrymmeskrävande än MP3?
    Mer, men utan kvaliteförlust.
  • petzl

    flac är mer utrymmeskrävande än mp3. Du kan ju koda mp3 olika hårt. Vanligaste bit-raten är kanske 128 kbit/s eller 192 kbit/s. Testa att konvertera en wav till något mindre bit-rate (64 kanske) och lyssna om du är nöjd med kvalitén.

    För lagringssyfte är flac bäst, det är en förlustfri kodning. Mp3 slänger bort frekvenser och ljud som örat inte uppfattar så väl för att minska minnesåtgången, men då kan du aldrig återskapa originalet exakt om du skulle vilja det. Generellt kanske man kan säga att flac blir mellan 1/3-1/2 av wave-filens storlek (gissar friskt) medan en mp3 kan bli 1/10 eller mindre av wave-filen.

    Men det är bara du som kan avgöra vilken kvalitétsnivå du accepterar. Lyssna och prova.

  • zigge4ever

    Ok, då får jag testa mej fram...

    Tack för alla svar!

Svar på tråden I vilket format ska man spara musik?