• karinALICEsonny

    Levaxin-barn

    Hej alla ni med barn som får Levaxin!

    Jag undrar vilken dosering ni ger ert barn och sen när!

    mvh karin!

  • Svar på tråden Levaxin-barn
  • Thina 1

    Hej!!

    Oscar har ätit Levaxin sedan han var 1 år (är 2 år och 2 månader nu) och han har hela tiden haft 25 mikrogram. Var på barnmottagningen igår och tog nytt prov så vi får väl se om han ska fortsätta med denna dosen. // Thina.


    Säg till om du vill titta in till oss!!
  • tretösersmamsen

    Linnea har ätit 25 microgram sen hon var 4-5 år.

  • karinALICEsonny

    ok, alice tar 50 mikrogram, 1 tablett om dagen, sen hon var 7 månader.

  • karinALICEsonny

    glömde tillägga att under ca 3-4 månader tog hon 1 ½ tablett 50 mikrogram om dagen. men det blev för högt så nu tar vi 1 tablett igen!

  • Eilert

    50 mikrogram/dag och har gjort det sen hon var drygt 2 alltså i halva sitt liv!

  • phleum

    1,5 tablett 25 mikrogram om dagen. Sonen började med en tablett i 1-2-årsåldern och höjde sen för kanske två år sen dosen. Nu är han fem år.

  • AnnBrittS

    1 tablett 25 mikrogram om dagen,Sofia började när hon var ganska precis 12 år,hon har ätit det sen december 2007.

  • Änglagård

    Öh..en dum fråga kanske..men jag hade inte en aning om att barn fick äta LEVAXIN..varför gör de det? Är det pga samma orsaker som för oss vuxna eller??? // Ängla

  • karinALICEsonny

    man tar rutinprov på barn med downs syndrom eftersom de har problem med underfunktion av sköldkörteln ofta.

    Men på andra barn märker man väl på precis samma sätt som på vuxna, men jag tror dock inte att det är vanligt med underfunktion av sköldkörteln på barn.

    mvh

  • Lilla C

    Ungefär tre dagar efter födseln görs en screening på alla bebisars sköldkörtelfunktion. Sen kan det ju givetvis börja krångla senare, men alla kollas.

  • 3barnsmor

    Hej,

    Min son är 6 år och han föddes med hyperthyreos dvs. underfunktion i sköldkörteln. Detta prov tar alla nyfödda barn i PKU-testet. Nyligen fick han diagnosen autismspektrumstörning och man tror det har ett samband i hans fall. Defekt sköldkörtel är ofta ärftligt.
    Han äter 150 microgram/dag.

    MVH

  • Rubia

    Anton äter 25 mikrog varannan dag och 50 mikrog varannan. han har gjort det sen han var knappt 3 år (började i augusti förra året). Först fick 50 mikrog per dag men hans läkare upptäckte efter 6 mån (när vi kollade) att han fick lite för mycket så nu kör vi på denna dosen i stället.


    Mamma till Axel -01, Anton -04 (DS), Astrid -06
  • KETA

    Josefine började när hon var pricis 1 år. Hon äter 25 mikrog per dag. Dom kolade Josefine oftare för vi har det i släkten också. Både jag min syster och min mormor äter Levaxin.

  • Dima

    Matteo har ätit levaxin sedan han var ca 10 månader - först en halv tablett (dvs 12,5 microgr/dag) men ganska snart blev det 25 microgram och det äter han än idag - han är snart 2,5 år.

  • Trelletös

    Har en kompis vars barn föddes utan sköldkörtel.Fick reda på detta i PKU testet.

  • mammapuh

    Emma bärjade med 12,5 mg (tror jag det var) sen 25 mg sen 50 mg och nu äter hon 75 mg.


    Emma, Lucas och Noah är mina underverk
  • Tibell

    Nu är detta en gammal tråd men gör ett försök ändå.

    Vad har era barn haft för värden på sina prover innan de fick börja med levaxin ?

    Märkte ni något på dem att de behövde medicinen eller var det genom prover bara ?

  • Bullen2015

    Hänger med här... Har själv sköldkörtel sjukdom och äter Levaxin... I veckan var sonen och tog prover, ska se om han har det också. Många i vår släkt har dyslexi... Börjar fundera på om det kan ha med sköldkörtel att göra....

Svar på tråden Levaxin-barn