• Anonym (skitlön?)

    timvikariat förskola 78kr/timme :-( det är väll skit lön???

    Jag är timvikariat på en förskola jag  har inte frågat efter lönen men vet ju va jag jobbade i april  så kunde räckna antal timmar och belopet som syns på kontot och fick de till 78kr/timme  blev besviken,för va på en komunalförskola innan och där fick jag 90kr/timme trodde man fick mer när man va på privatföskola  ville bara gnälla lite

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-26 17:56
    jag startade inte tråden för att man ska hacka på mig utan av en enda andledning att jag blev chokad av hur mycke det kan skilja från förskola o förskola men alla verkar inte förstå va jag menar!!!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-27 16:31
    Fick Lönebesked idag 78kr/timme ger 100kr/timme INNAN skatt o då har dom räcknat semesterberäkning på 12% på de oxå!

    så inga 120kr som vissa ahr skrivit!!!

  • Svar på tråden timvikariat förskola 78kr/timme :-( det är väll skit lön???
  • iacata

    Da Mutt skrev 2008-05-25 22:12:36 följande:


    "Mom 5, AnställningsbevisFör anställda med en anställningstid om minst en månad ska arbetsgivaren utfärda anställningsbevis över vilkoren i anställningen. Anställningsbeviset ska innehålla uppgifter i enlighet med vad som anges enligt LAS §61För arbetstagare med timanställning kan gälla att ömsesidigt anställningsavtal bekräftas genom överlämnande av närvarolista/ motsvarande handling. Närvarolistan/ motsvarande handling utgör då antällningsbevis och ska inehålla uppgifter enligt LAS§6a."Min dator krånglar *suck*
    Det är upp till dig men jag har aldrig varit utan ett anställningsavtal. Kommer aldrig vara utan ett heller. Men TS har ingen aning om vad hon har i lön, om hon har kollektivavtal, vad hon betalar i skatt mm. Så jo för hennes skull bör hon skaffa sig ett anställningsbevis. Ser inga konstigheter i det, men det verkar du göra.
  • Ari Gold

    Jag lägger ingen värdering i det jag skriver. Jag bara meddelar fakta.

    Det är givetvis upp till var och en vilka övriga intyg man vill skaffa sig utöver standard.

    Men nästa gång du svarar någon något som är din "personliga åsikt" vore det jättebra om du talade om det.  Viktigt att skilja på åsikt och fakta i en diskussion.

  • iacata
    sasssyy skrev 2008-05-25 22:14:36 följande:
    det är lite skillnad på att passa barn och att arbeta inom förskolan, när man kommer in som vikarie får man oftast inte ansvar för de mer pedagogiska bitarna om man inte har ett sammanhängande vikariat.Erfarenhet av att passa barn är i mina ögon inte i närheten av vad de som är utbildade förskolelärare ägnar sig åt på sin arbetstid, det handlar om att planera och lägga upp en pedagogisk verksamhet som grundar sig på en av staten fastställd läroplan. Det är inte bara att lalla runt o leka o se till att barnen får mat o torra blöjor.Jag tycker det är förvånande hur du resonerar TS.. du tar inte hand om barn när du vikarierar inom förskolan, det är en skolverksamhet. Och NEj man kan naturligtvis inte göra allt som står i böcker, men jag tycker det är rent åt helvete att du som outbildad och därmed inte insatt i vad arbetet egentligen går ut på, har samma lön som de som har utbildning och både 10 cih 15 års erfarenhet och som sitter med utveklingssamtal, port folios och IUP parallellt med planering och verksamhetsplaner.
    Vet ju inte riktigt vart TS bor samt alla andra som berättat vad de får i lön. Lite svårt att jämföra en stad mitt ute på landet och i en storstad. Då är det löneskillnader. Plus skatten som är olika i kommunerna.

    Att vara timvikarie är inte så mycket mera än just passning. Ofta känner inte vikarierna barnen (om de inte haft möjligheten att vara på samma ställe en längre tid). Som vikarie gör du det som behövs på avdelningen men med en stor skillnad, Du har inte något övergripande ansvar. Du gör det som planeras. Du sitter och leker och har helt enkelt "kvalitetstid" med barnen du inte känner, jämförbart med fasta personalgruppen som har pappersarbeten, planeringar, möten, dokumentation mm

    Att du sedan som utbildad har större kunskaper om just barn, utveckling, aktiviteter, ideer med mycket mycket mera. Ska ha högre lön, än vikarier. Men har man varit på samma ställe i några år då har vikarierna kommit i kapp med sin lön (förstod du eller var jag snurrig i beskrivningen?)Rekomenderar att byta arbetsplats, då kan man få upp lönen ganska mycket.
  • zillu

    De lät lite tyckte jag! Men de är klart, de är ju olika från kommun till kommun. Själv jobbar jag som timvikarie inom barnomsorgen. När jag började fick jag ca 90:-/tim, nu efter ca 3 år eller vad det kan vara så har jag fått en timlön på 105:-/tim om jag ej minns fel!

  • Anonym (SSK)
    iacata skrev 2008-05-25 21:52:16 följande:
    Anonym (skitlön?) skrev 2008-05-25 20:48:14 följande: JA det ska du
    Nej man får inget anst bevis när man är tim vik, endast om man har sammanhängande anställning. Är själv timanställd och fick den infon av chefen.
  • Anonym

    "Nej man får inget anst bevis när man är tim vik, endast om man har sammanhängande anställning. Är själv timanställd och fick den infon av chefen."

    Det är INTE sant. Alltså, det KAN säkert vara så, men jag är timanställd och har ett anställningsbevis. Det är säkert ok på båda sätten, liksom.

  • Ari Gold

    Marsch: Det var jag som lyckades bugga till det när jag skulle kopiera in den texten. Kopierade in den för att folk skulle sluta tjaffsa med sine egnesnickrade teorier om huruvida man måste ha ett anställningsavtal eller liknande.

    Uppenbarligen är det ingen som läser det i alla fall, eftersom de glatt fortsätter samma gissningslekar ovan.

    "Mom 5, Anställningsbevis

    För anställda med en anställningstid om minst en månad ska arbetsgivaren utfärda anställningsbevis över vilkoren i anställningen. Anställningsbeviset ska innehålla uppgifter i enlighet med vad som anges enligt LAS §61

    För arbetstagare med timanställning kan gälla att ömsesidigt anställningsavtal bekräftas genom överlämnande av närvarolista/ motsvarande handling. Närvarolistan/ motsvarande handling utgör då antällningsbevis och ska inehålla uppgifter enligt LAS§6a."

    Sedan finns det givetvis arbetgivare som ger ut mer handlingar än vad som krävs, och arbetstagare som kräver det.

    Men folk har tidigare i tråden anklagat TS för att vara "fejk" för att hon inte känner till sina anställningsuppgifter, och sagt att man alltid får ett anställningsbevis innan man börjar jobba. Så är det inte, är man anställd per arbetstillfälle kan den timrapport man lämnar in också gälla som anställningsbevis - det finns ingen skyldighet för arbetsgivaren att lämna ut ett separat anställningsbevis. Därför är det på intet sätt kontigt att TS inte har något, om hennes anställning är av tillfällig art.

    Nu tänker jag inte säga det någon mer gång

  • Anonym (yes)
    Marsch skrev 2008-05-25 22:09:33 följande:
    Med tanke på att du inte har någon nisch på ditt "anonym" så kan jag inte riktigt avgöra vilka inlägg som är dina och inte. Därför hade jag missat det du skrev i inlägg 122. Förutsatt att det inlägget är ditt. Men då vet jag hur du menar.
    Ja, det är jag som även skrivit det inlägget, lagt till ett nick nu. Ska verkligen lägga till något nick i fortsättningen när jag är anonym. (glömde det)

    Men som du själv kan utläsa av ts svar så anser denne själv att man är som en barnvakt/passar barn, och då tycker jag inte man är värd en högre lön än så.

    Men utbildade förskolelärare som arbetar efter en pedagogisk inriktning och som SER barnen (om du förstår hur jag menar?) är absolut värd en HÖGRE lön än så.
    Barnen är det viktigaste vi har och jag vill gärna lämna mina barn i "rätta" händer för att känna mig trygg under min egen arbetsdag.
  • sasssyy

    Egentligen kastar väl jag sten i glashus eftersom jag själv arbetar som obehörig lärare (ämnesbehörig i svenska och engelska men saknar pedagogiken på 3 terminer-varav en kan jag tillgodoräkna mig pga arbetslivserfarenhet)

    Men jag anser att det är självklart att mina kollegor som har full utbildning ska ha högre lön än mig, trots att jag har 15 års yrkeserfarenhet.Jag fick nu denna terminen en BRA lön, samma lön på högstadiet som jag hade på gymnasiet för ett år sedan och jag skäms nästan i och med att jag nu passerat ingångslönen för nyexade men det ska ju även synas en löneutveckling på oss obehöriga samt att min nuvarande rektor upplyst mig om att det blir svårt att få höjning till hösten om jag inte blir klassföreståndare, något jag inte känner så för pga just det stora ansvaret men det blir nog så ändå för det är den enda tjänst som finns på skolan.

    Obehöriga lärare kan vara en tillgång men jag anser att har man valt att jobba som obehörig måste man också vara beredd att bli förbigången i löneutvecklingen, man SKA inte lika hög lön som de utbildnade om man inte gör ett exceptionellt jobb (vilket jag ibland fått höra att jag gör iofs)
    TS ska vara MER än nöjd med sin lön och sen ska hon se till att få ett besked av sin chef vad timlönen ligger på.
    Jag känner till det där med anställningsavtal för timvikarier, har jobbat (visserligen bara två dagar) på kommunens lönekontor och stansat just timvikariers löner och det ÄR så att timrapporten fungerar som anställningsbevis, det betyder dock inte att det är helt godtyckligt för cheferna att ge löner hit och dit utan det ska finnas en fastställd tariff som det ska finnas papper på. En tydlig tabell där det står vad man får som utbildad resp outbildad och ålder (för dem under 20) resp års erfarenhet. Det är bara att ringa personalansvarit och be att få en sådan och sedan fråga var man själv ligger. Sen kan man alltid diskutera var man tycker att man ska hamna.

    Sen måste jag bara (igen) påpeka att erfarenhet av egna barn bör ju INTE ligga till grund för en lön inom förskolan. Det är ju som om jag skulle få lön som trädgårdsmästare baserat på att jag klipper gräset hemma, är liksom inte riktigt samma sak

Svar på tråden timvikariat förskola 78kr/timme :-( det är väll skit lön???