• kissecat

    Hur länge kan man lämna en 4 mån valp?

    Hur länge kan man lämna en 4 månaders valp ensam hemma? Jag har tränat honom succesivt att vara ensam och han kan vara ensam iaf 2 timmar utan problem. Han varken skäller eller gnäller utan han går och lägger sig på en gång.

    Har hört att hundar inte har något tidsperspektiv? Isf borde han ju kunna vara ensam en längre tid utan att märka om det är 1 eller 3 timmar?

  • Svar på tråden Hur länge kan man lämna en 4 mån valp?
  • Gnista

    Glömde, anledningen till att du nog inte ska lämna längre tid att vad du gör nu är att inte riskera bakslag. En enda gång han vaknar och känner sig otrygg kan räcka för att förstöra. Antagligen är han trött och sover därför. Men ju fler timmar som går ju större risk att han vaknar och är utvilad = förstör saker eller blir ängslig.

  • Gnista

    daughterofabitch (hua vilket jobbigt nick ): Du skrev ju typ samma sak tidigare såg jag nu

  • jeanettte

    sen e d ju väldigt svårt att veta om hunden är trygg närden är hemma - hur vet du att den lägger sig o är lugn under dom 2 timmarna? det kan man ju inte veta. hunden kanske går fram o tillbaka eller gnyr - därför tycker jag 2 timmar verkligen är max för en valp på 4 månader o det är inte ofta den ska behöva vara ensam 2 timmar heller tycker jag.

    det är klart - är han helt nyvaken när du kommer hem är han säkert lugn... jag ger ibland min hund ett märgben om han ska vara ensam (jag lämnar dock min hund ytterst sällan för jag jobbar natt o killen dag så ngn e typ allti hemma) får han ett ben (om hans mage nu klarar det när han e så liten iof) så har han ju o göra en stund iaf... det behöver ju inte vara märgben, kanske ett grisöra eller ngt gottit.

  • Ayya

    Jag hade personligen aldrig lämnat en så ung hund själv överhuvudtaget. Visst tränat med 5-10 minuter åt gången, men inte längre.

  • annroll

    Den vi köpte valp från, en kennel, sa att man ska lämna de tidigt, asså inte första dagen, men kanske iaf efter 2 veckor, när valpen stadgat sig o så. O de gjorde vi. Nu kan vi lämna vår hund som längst 5 timmar. (de va bilkö så de blev mkt länge än tänkt) Men vanligt är 4 timmar som han får va ensam. Främst för att träna honom så att han inte är ovan vid de när de väl kommer en dag då vi måste. som de är nu annars så skulle har bara behöva va ensam en timme om dagen eftersom ja o killen jobbar om varann..
    Tycker de e konstigt att folk inte tycker att man ska lämna en så ung hund ensam. Men som ngn skrev; När ska den lära sig då? Ju yngre en hund är desto lättare är de väl för den att lära?

  • milla   1982

    Ensamtränignen ska ju vara nåt naturligt och då är det väl bra att börja träna så tidigt som möjligt tycker jag.

    En 4-månaders som fått träning kan så klart vara ensam 1-3 timmar, det kunde vår tjej iallafall och hon är väldigt trygg o stabil ändå. För henne är det inget konstigt att vi går hemifrån utan henne.

    Men skulle en kissolycka ske när valpen är ensam, låtsas som ingenting. Vår hund skämdes som tusan när hon gjort en olycka när hon var ensam lite för länge (buss-strul) även fast jag inte ens tittade på pölen! Torkade upp den medans hon var ute på tomten istället.


    BF 3 juni 2008
  • Birgitta2
    yatsy skrev 2008-05-24 14:57:59 följande:
    Ja det e klart att den kommer att lära sig och vara själv. Just nu är den så liten att du får en otrygg och osäker hund och kommer få en hund som gnager och tuggar i panik och det e jobbigare och träna bort. Du ska börja absolut tidigast från 6 mån. Men då handlar det om 5 min... Helst ska du börja när den är 8 mån.
    He he... det där är inte riktigt sant. Man börjar ensamträna hunden ca 2 veckor efter hemkomst (ungefär vid 10 veckors ålder). Då går man ut och stänger dörren. Sen öppnar man efter 10 sekunder, eller 5, och berömmer om hunden inte låtit. Så fortsätter man under många veckor.

    Börjar man med ensamhetsträning vid sex månadersålder skaffar man sig verkliga problem. Har hunden aldrig varit ensam förrän dess, DÅ FÅR MAN EN OSÄKER HUND. Det kan gå jättebra, men det kan också gå käpprätt åt skogen.
  • Gnista

    Och nåt som är jättebra är att ha barngrind eller galler mellan några rum (typ kök och vardagsrum), så att hunden ibland får vara ensam på ena sidan medan man själv är på andra. Detta blir ett lättare steg att vara ifrån varandra helt. Och som Birgitta2 säger, börja så fort som möjligt!

  • kissecat

    Bra då har jag gjort rätt då ;)
    Jag går på hundkurs nu och hon som leder det hela säger även
    hon att man ska börja i tid! Det går alldeles utmärkt att lämna honom i ca 2 timmar.. Har inte testat längre stunder än men det är nog inga problem. Han går och lägger sig när jag har gått och när jag kommer hem är han jätteglad och gäspar och sträcker på sig. Brukar stanna utanför dörren ett tag för att höra om han låter.
    Oftast så hör jag ingenting men ibland kan han gnälla lite i typ 3 sek och sen slutar han.

Svar på tråden Hur länge kan man lämna en 4 mån valp?