• Jontes­fru
    Äldre 26 May 15:01
    15432 visningar
    16 svar
    16
    15432

    Föräldraledig under inskolningen på dagis?

    Idag fick vi reda på av kommunen och försäkringskassan att man INTE får använda föräldrapenning för inskolning av barn. Om man har barn som går under LSS (gravt rörelsehindrad etc) så kan man använda 10 kontaktdagar för att skola in... vi har vissreligen ett funktionshindrat barn men inte så gravt så han går under LSS. De sa till oss att använda semesterdagarna... Bor i Skåne o i Hörby, men det borde ju vara samma regler från försäkringskassan i hela Sverige???

  • Jontes­fru
    Äldre 26 May 17:46
    #7
    Tjohalia skrev 2008-05-26 17:43:21 följande:
    Hur har dom då tänkt för dom som är arbetslösa? Jag måste ju ha barnomsorg och jag kan ju inte lämna in honom oinskolad, hade inte tänkt skriva in mej på arbetsförmedlingen förrens efter inskolningen...
    Ja du det är en mycket bra fråga??? Tycker det är lite märkligt! För samtidigt har de regeln i Hörby att man inte får ha barnen på förskolan om man har semester. S hur de tänker att man ska göra det är ett stort frågetecken för mig. Leva utan inkomst 2-3 veckor??? Lite arg kan man bli!
  • Jontes­fru
    Äldre 27 May 08:31
    #9
    Astrid83 skrev 2008-05-26 19:16:34 följande:
    Man får ta ut vanlig föräldrapenning men inte tillfällig vid inskolning, om jag förstått det rätt.
    nej inte något av det, enligt den på fk vi pratade med igår!
Svar på tråden Föräldraledig under inskolningen på dagis?