• Tiina8­3
    Äldre 26 May 10:59
    7776 visningar
    9 svar
    9
    7776

    Prematur födda runt v 24?

    Hej! Har en son som föddes den 7 april 2008 i Uppsala, han var då i vecka 24+2. Finns någon i liknande situation som känner igen sig? Så småningom ska vi flyttas till Västerås.....

  • Svar på tråden Prematur födda runt v 24?
  • MsBeau­ty
    Äldre 26 May 11:15
    #1

    Hej,

    Min son föddes i Januari 2008, också i v. 24+2.
    Nu är han snart 5 månader och korrigerat snart 1 månad. Han mår jättebra och allt har gått över förväntan, men det har varit en låång väg hit. Och vi är långt ifrån klara med alla undersökningar och uppföljningar.

    Hur mår din son? Har han legat i respirator?

  • Tiina8­3
    Äldre 26 May 13:45
    #2

    Ja, just nu mår han bra. Har nyss kommit till öppen kuvös och i CPAP. Han har varit i och ur respiratorn flera gånger, o varje gång han kommer ur den så hoppas man att han ska orka hela vägen. Som längst klarade han 6 dygn i CPAP, o vi var på väg till Västerås. Men dagen innan vart han så trött, så d vart resp igen '
    När kom ni hem? Har d varit nå problem hemma med honom?

  • Hali
    Äldre 26 May 20:08
    #3

    Hej!
    Mina tvillingar föddes i dec -07 i v 23+6. Dom kom hem i mitten på mars och allt har efter mycket upp o nergång gått bra till sist. Nu är dom 2 mån korr ålder och följer ungefär kurvan. Lite små till växten, men väldigt "med" och tittar och skrattar mycket!
    Lycka till och håll hoppet uppe att allt går bra!

  • Äldre 7 Jun 16:02
    #4

    hej1 vår son är född i v 24+3. låg i uppsala 2 veckor innan vi blev flyttade till vårt hemsjukhus. vägen har varit otroligt tuff med bla operationer . hur är de med allt?
    många kramar

  • Äldre 8 Jun 21:56
    #5

    Har dotter som är född i v 24+0. Låg i Uppsala i 7 veckor och sedan på hemsjukhuset i 13 veckor (fast siste 3 veckorna var vi mest hemma på permision och åkte in för vägning). Allt har gått jättebra förutom att hon inte vill äta själv. Hon ammar så mycket hon orkar/vill, eftersom hon vägrar ta flaska, och sondas. Hon är 4 månader korr.

    www.familjeliv.se/Forum-3-142/m32512886.html

  • Äldre 14 Jul 19:49
    #6

    Hej alla mammor,

    jag ligger just nu på karolinska, befinner mig i v24+2, jag har åkt in och ut pga blödningar från en föreliggande moderkaka. Men så igår kom det största bakslaget, vattnet gick. Det fortsätter nu att sippra och för några timmar sedan började jag känna av de första värkarna.

    Ligger nu här och är rädd rädd rädd.

    Hann ni få kortisonspruta och hur såg det första dygnet efter födseln ut?

    Försöker att hålla hoppet uppe

  • MsBeau­ty
    Äldre 15 Jul 13:50
    #7
    TessaCarlsson skrev 2008-07-14 19:49:09 följande:
    Hej alla mammor,jag ligger just nu på karolinska, befinner mig i v24+2, jag har åkt in och ut pga blödningar från en föreliggande moderkaka. Men så igår kom det största bakslaget, vattnet gick. Det fortsätter nu att sippra och för några timmar sedan började jag känna av de första värkarna.Ligger nu här och är rädd rädd rädd.Hann ni få kortisonspruta och hur såg det första dygnet efter födseln ut?Försöker att hålla hoppet uppe
    Min son föddes i v. 24+2.. Det kom från ingenstans, fick lite värkar och några timmar senare var han ute. Jag hann få en kortisonspruta. När han kom ut så skrek han direkt och han andades själv under några timmar, innan han kom i respirator. Det var för att han skulle få vila och inte använda så mkt krafter åt att andas själv, det var alltså inte att ha slutade andas. När han kom ut så lade de upp honom på mig i några sekunder medans de klippte navelsträngen. Jag var i stor chock hela tiden, så det kändes som att allt tog låång tid, men det gick på bara några minuter från att vattnet gick tills krystvärkarna kom o han var ute.

    Ca 2 timmar efter hans födelse, åkte jag ner för at titta på honom. Då låg han i kuvös och det var jättemörkt i rummet. Om jag minns rätt hade han UV-lampa för att "sola bort" gulsot och så hade han slangar genom navelstumpen. Han var helt illröd som en bränd kräfta och så hade han massa filtar över sig för att hålla värmen. Han hade en tygbit över ansiktet för att inte störas av UV-lampan, så jag såg inte så mycket av honom. Han var ca 32 cm lång, men såg ju mycket mindre ut eftersom han låg i fosterställning. Det dröjde ett par veckor tills han öppnade ögonen, men han rörde sig (ryckte till) ibland och sparkade mycket på "tofflan" som han låg i. Och när man la sitt lillfinger mot hans hand så höll han hårt i fingret.
  • mysmys­75
    Äldre 4 Aug 22:20
    #8

    lyckost er som fått behålla era små
    min son dog under förlossningen den 11 mars 08 pga att han blev strypt av limoderhalsen...

  • Äldre 7 Nov 06:34
    #9

    Ni som har skrivit i denna tråd för flera år sedan - är ni fortfarande aktiva på familjeliv?

    Om ni är - hur var eran resa under neotiden och hur mår era barn idag? Jag fick en son den 5/11-2017 i v.24+3. Jag hade fått två kortisonspruta nästan en vecka innan och när han kom var han 33cm lång och vägde 734 gram. Han kunde andas själv så dem väntade en stund med att klippa navelsträngen. Han låg i respirator i ca ett dygn innnan han kom i cpapp. Hans värden i hans 48timmar långa liv har vart bra och han är stark och rörlig och jag har redan fått ha han på mitt bröst i 2 timmar. Jag är bara så orolig och rädd. Hur mådde era barn de första dagarnas och hur var deras tid ? Jag är livrädd för att hans värden ska bli dåliga

Svar på tråden Prematur födda runt v 24?