• Äldre 28 May 11:55
    106120 visningar
    29 svar
    29
    106120

    Hjälp! Tuja "brabant" eller "smaragd" som häck?

    Vi har bestämt oss för att fixa till en häck runt vårt hus. Vi vill ha en vintergrön snabbväxande häck som fungerar som insyndskydd och har då bestämt oss för en Tuja-häck.

    Men nu är då frågan vilken sorts Tuja vi ska ha, Brabant eller smaragd?
    Vad säger ni? Någon som har de olika tujorna som häck? Fördelar? Nackdelar?


    Vill du kika in hos mig så inboxa mig...
  • Svar på tråden Hjälp! Tuja "brabant" eller "smaragd" som häck?
  • Äldre 29 May 19:06
    #5

    Tack för alla era svar.

    Är det inte så att brabanten är mer snabbväxande än Smargden? Vi behöver nämligen ett bra insynsskydd och skydd för barn som springer ut i gatan och det ganska omgående.

    Cengelen: så ni har alltså en brabanthäck. Hur gammal är den? Kanske har du ett kort på hur den ser ut?


    Vill du kika in hos mig så inboxa mig...
  • Äldre 19 Jun 20:43
    #8

    Tack styvpappan för tipsen!

    Så du tycker alltså att vi ska välja smaragd trots att det vi vill ha är ett tätt insynsskydd som ska bli ca 2 m högt? Har du någon bild på er smaragdhäck?

    Vi ska också hyra en minigrävare och plantera själva. Men jag har hört att man ska plantera på våren eller hösten så vi väntar nog ett tag. När planterade ni?


    Vill du kika in hos mig så inboxa mig...
  • Äldre 20 Jun 09:51
    #10

    Jo vi är ute efter en "mur" för att hindra barnen att springa ut i gatan samt då slippa insyn, så då lutar det nog åt Brabanten ändå.

    Du har rätt i att med detta klimat så spelar det egentligen ingen roll för det är ju varmt året runt :). Men man ska väl undvika den värsta torkan och värmen antar jag.

    Nu ska jag ut och googla bilder...


    Vill du kika in hos mig så inboxa mig...
  • Äldre 21 Jun 20:10
    #13

    mama no1: Åh ja du får gärna lägga ut bilder så jag får se hur smaragden ser ut! Men det tog alltså fyra år innan den var helt tät och inte släpper igenom små barn? Då hinner ju sonen bli stor :)


    Vill du kika in hos mig så inboxa mig...
  • Äldre 22 Jun 09:28
    #15

    Mama no1: Smart att ringa direkt till plantskolan, det ska jag absolut göra så slipper man återförsäljarens prispåslag. Ser fram emot bilder på er smaragdhäck.


    Vill du kika in hos mig så inboxa mig...
  • Äldre 23 Jun 19:29
    #18

    mama no1: Jag kan inte se ditt galleri...


    Vill du kika in hos mig så inboxa mig...
  • Äldre 24 Jun 12:46
    #21

    Mama no1 och styvpappan: Nu har jag kikat in på era bilder. Håller med er om att Smaragden ser lite finare, grönare och "lyxigare" ut. Lutar nog åt att det blir en sådan häck trots allt. Den är alltså underhållsfri när den är färdigväxt och man har kapat topparna på den? Brabanten måste man ju klippa 1-2 ggr/år har jag hört.


    Vill du kika in hos mig så inboxa mig...
  • Äldre 1 Jul 13:27
    #25

    Julafton: Jag vill gärna se hur din Brabant-häck ser ut! Bra att se den också innan vi bestämer oss.


    Vill du kika in hos mig så inboxa mig...
  • Äldre 1 Jul 21:47
    #27

    Julafton: Tack för dina bilder! De har ju växt mycket på ett år och de ser ju jättefina ut´. Vad köpte ni för plantor?


    Vill du kika in hos mig så inboxa mig...
Svar på tråden Hjälp! Tuja "brabant" eller "smaragd" som häck?