• Vinbär­ssaft
    Äldre 30 May 00:10
    13508 visningar
    131 svar
    131
    13508

    Stackars barn

    GurraC skrev 2008-05-29 17:23:29 följande:
    Stackars barn som föds idag av föräldrar som ska vara sååååå speciella och hitta på ett eget namn till sin lille teling eller återanvända ett gubbnamn som Nikodemus, Tor eller Nils eller dylikt eller kärringnamn som Astrid, Irma och annat. Stackars barn säger jag som får växa upp med gamla kärringnamn. Vad är det för fel på namn som Anna, Sara, Emma för tjejer och Kalle, Lasse eller Bosse för killar, sånt som folk alltid har hetat? Varför denna hysteri att vara så märkvärdig hela tiden. Det mest skamlösa är ju alla föräldrar som ger sina barn bögnamn som Sylvester, Klas-Christian, Carsten eller Sören. TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-29 17:30Vad jag menar är att tänker inte dessa föräldrar på att barnet ju kommer att bli mobbat för sitt udda namn i skolan? Föräldrarna är ofta så egoistiskka och ska hitta på något namn som ingen annan har. Men se barnet som en individ som ska ha det här namnet hela livet. Jag menar det kan ju inte vara kul att heta töntnamn som Justus eller Jöns som exempel. De kommer ju att bli utskrattade varje gång någon tilltalar dem. Tänk, snälla, tänk lite innan ni namnger era telingar. Ni som har alldagliga namn som Linda eller Sanna, hur kul tycker ni det hade varit om er mamma hade döpt er till något riktigt udda namn som Lola eller Ing-Britt? Nej jag skulle väl tro det att det inte var så kul...
    Jag håller i princip med, men jag tycker att du rör in namn som det inte är något fel eller konstigt att heta i ditt resonemang. Tor, Nils, Astrid, Klas-Christian, Carsten och Ing-Britt ser då i alla fall jag som helt normala - och till och med ganska fina! - namn.

    Kalle, Lasse och Bosse, däremot, som du tar som goda exempel, är ju inte alls några förnamn egentligen utan smeknamn. Jag tycker alltså att de är mycket värre än något av dina avskräckande exempel! Karl, Lars och Bo är däremot fina och vettiga namn, även om Bo väl enligt ditt resonemang tillhör fel generation nu. Det är ju mest 60-70-åriga män som heter det just nu.
  • Vinbär­ssaft
    Äldre 30 May 00:23
    #34
    KristenTjej84 skrev 2008-05-30 00:19:00 följande:
    Jag hatar dessa namn: Gertrud, Märta,Inger,Gunilla,Inga, Torleif,Sören,Örjan,Gösta,Harald,Gottfrid,Sigfrid, Ernst,Torsten,Einar,Kerstin,Bert & Östen! för gamla och gubbiga & tantiga.Kul att ha samma namn som en 90 årig senil granne liksom:P
    Fast namn går ju i 80-årscykler, så det verkar som om de flesta tycker att den senile 90-årige grannen med samma namn är helt OK! Däremot verkar det som om de flesta skyr namn ur sina föräldrars generation som pesten. Alltså namn som 40-70-åringar heter för tillfället. Kanske tänker man på elaka gamla lärare från sin skoltid..?
  • Vinbär­ssaft
    Äldre 30 May 16:41
    #47
    Haraaz skrev 2008-05-30 00:54:22 följande:
    Tycker ni Tommy är ett gubbigt namn?
    Nej. Jag tycker att det känns som ett "evigt ungt" namn. Jag tycker snarare att det låter konstigt när jag hör det på de 60-åringar som oftast heter det nu - för så gamla har de ju hunnit bli! För jag väntar mig liksom fortfarande att någon som heter Tommy ska vara en vild rebell i 18-25-årsåldern, som har tatueringar och långt hår, och som åker motorcykel, spelar gitarr i ett rockband, röker braj och sådant..!
  • Vinbär­ssaft
    Äldre 31 May 08:55
    #52
    gosmamman skrev 2008-05-30 22:22:56 följande:
    Haha, jag känner en tommy som festar jämt, är ursnygg, tatuerad och jobbar som utkastare på en krog och byter tjej jämt, så nån sån finns det kvar. han är 27 och det är ju inte såååå gammalt.
    Jamen då passar han ju i sitt namn i alla fall..! :)
  • Vinbär­ssaft
    Äldre 31 May 08:57
    #53
    enny signatur skrev 2008-05-30 01:53:02 följande:
    hur kul ärdet att hetta anna blir kontrinsfrågan då....alla har vi olika åsikter.
    Det kanske inte är jättespännande att heta Anna, men det kan i alla fall aldrig vara skämmigt. Och det passar in överallt. Det senare tycker i alla fall jag är viktigt. Ett mer spännande namn kanske bara passar i en viss miljö, eller i en viss samhällsklass eller yrkesgrupp. Får då flickan av sig själv andra ambitioner, så kommer hon inte att passa in där hon vill vara p.g.a. sitt namn. Och det vore ju dumt.
  • Vinbär­ssaft
    Äldre 31 May 09:06
    #55
    Babusjka skrev 2008-05-31 09:03:00 följande:
    Dagens skämt? "Jag vill bli läkare! Nej fan, jag heter ju Neo, det kan ju inte en läkare heta.. Fan, får nog bli sopgubbe som farsan istället..."
    Fast Neo lär bli rätt ensam om sitt namn på KI, är jag rädd. Och risken är att han aldrig kommer dit, för att han inte kommer att få samma uppmuntran av sina lärare som klasskamraten Carl-Adam... De kommer helt enkelt inte att förvänta sig att han ska kunna någonting, eller tro att det är någon idé att lägga resurser på honom. Och då blir det lätt en självuppfyllande profetia.
  • Vinbär­ssaft
    Äldre 31 May 09:15
    #59
    Babusjka skrev 2008-05-31 09:12:21 följande:
    Om mina barn inte får samma uppmuntran och pushning av sina lärare pga deras namn så skulle jag personligen vända upp himmel och jord för att få bort en sån inkompetent och fördomsfull människa från sitt arbete.Och speciellt med tanke på att framtidens klasser kommer att vara fulla av barn med såna namn...
    Fast - hur ska du bevisa det? Det kan förresten vara omedvetet till och med för läraren själv. Han skulle kunna svära på att han inte behandlar barnen olika!
  • Vinbär­ssaft
    Äldre 31 May 12:21
    #61
    Babusjka skrev 2008-05-31 09:18:34 följande:
    Sånt märks, tro mig.Ja, det kan vara omedvetet. Det är jag väldigt väl medveten om, men det gör det inte mer rätt.Menar du att istället för att arbeta med sina fördomar så ska folk istället anpassa sig och döpa till mer "passande" namn?
    Fast poängen är att fördomar kan vara sanna också... Och att vi människor har fått vår storhjärna just för att kunna lägga märke till mönster och lära oss av dem, så att vi vet vad vi har att förvänta oss nästa gång vi stöter på en viss företeelse. Vare sig det är ett getingbo eller en familj vars barn heter Kevin...

    Jag tror faktiskt inte att det går att uppfostra bort.
  • Vinbär­ssaft
    Äldre 1 Jun 09:52
    #70
    Babusjka skrev 2008-05-31 13:07:22 följande:
    Och även om fördomarna är sanna, ger det oss rätt att behandla varandra illa då?
    Nej, såklart inte. Men vissa kommer att göra det ändå. Tyvärr. Och så kommer det nog tyvärr alltid att vara.
  • Vinbär­ssaft
    Äldre 1 Jun 13:14
    #79
    Veladis skrev 2008-06-01 10:08:30 följande:
    F ö, när jag jobbade inom hemtjänsten så har jag träffat tanter som hetat  t ex Engla och Elva, så det är inga nya hitte-på-namn...
    Stämmer - men jag gissar att många som tar de namnen idag TROR att de är det (nypåhittade och trendiga!) :)
  • Vinbär­ssaft
    Äldre 1 Jun 13:15
    #80
    Gäspan skrev 2008-06-01 12:09:55 följande:
    Varg är faktiskt ett gammalt fornnordiskt namn - jämför Ulf, Björn, Ravn (Korp), Örn...
    Nä. Det användes inte under vikingatiden. Ordet för "varg" var ju ulf.
  • Vinbär­ssaft
    Äldre 1 Jun 13:18
    #81
    dio skrev 2008-06-01 10:40:44 följande:
    Visst finns det riktigt fula namn i mina öron så som Börje, Leif, Bert, Bodil, Hjördis osv men det är väl fint att dom inte försvinner. Jag skulle hellre heta Bert än Varg tex För Bert är iaf ett namn.
    Håller med, och Leif har jag faktiskt inte något emot. Jag tänker på Leif Eriksen - som uppdagade Amerika..!

    Men Bert är för evigt förstört för mig av Bert Karlsson, Hjördis av Hjördis Pettersson, Börje av en ingift släkting och Bodil av en arbetskamrat... FÖRUTOM att de är fula, då.
  • Vinbär­ssaft
    Äldre 1 Jun 13:51
    #87
    Veladis skrev 2008-06-01 13:45:01 följande:
    Var det inte tvärtom?Man sa ulv, för att man inte ville säga varg?"Kallr du mig varg, då blir jag arg, kalalr du mig ulv, blir jag dig huld" eller något liknande, har jag hört. Ett sk noanamn.
    Aj då. Jo, när du säger det så har jag hört det där jag också. Men menar du att de då skulle ha använt "Varg" som tilltalsnamn..? Det har jag aldrig sett på någon runsten eller i någon isländsk saga eller annan samtida källa i alla fall.
  • Vinbär­ssaft
    Äldre 1 Jun 15:13
    #91
    dio skrev 2008-06-01 15:12:06 följande:
    "Det mest skamlösa är ju alla föräldrar som ger sina barn bögnamn som Sylvester, Klas-Christian, Carsten eller Sören. "Du ska nog se att det finns lika många bögar som heter Calle, Olle och Bosse Haha vem bestämmer att vissa namn är "bögnamn"? Det handlar ju bara om dina egna fördomar.
    Nä, det där med bögnamnen fattade faktiskt inte jag heller. Utom möjligen Sylvester, för det finns det en bögsajt som heter har jag för mig.
  • Vinbär­ssaft
    Äldre 1 Jun 15:18
    #93
    dio skrev 2008-06-01 15:16:50 följande:
    Sen finns det ju namn som i mina öron låter mer "porriga" än andra. I min fantasi ser jag framför mig karlar med en redig porrmustash, utsvängda brallor, en tight skjorta, öppen naturligtvis med hår på bröstet, guldhalsband och en "stor" frisyr, och där passar både Sylvester, Sören, Greger och Leif in Men självklart vet jag att de flesta (om inte alla) som bär dessa namn inte alls ser ut så Men det är en rolig tanke (iaf för mig )
    Märkligt vad man kan ha olika associationer! Sören, Greger och Leif är i alla fall vanliga, gråa medelåldersfarbröder som jag känner, i min bok.
  • Vinbär­ssaft
    Äldre 1 Jun 15:25
    #96
    NoMatter skrev 2008-06-01 15:22:23 följande:
    När infaller medelåldern i din bok?
    Den börjar ungefär vid 35, men Sören, Greger och Leif är snarare runt 60. En del av dem kan vara uppe i ålderdomen också, i 70-årsåldern.
  • Vinbär­ssaft
    Äldre 2 Jun 20:08
    GurraC skrev 2008-06-02 19:29:49 följande:
    Idag var det en mamma som i tunnelbanan sa till sin son: "Börje, sluta!!!!" Jag började garva högt och säga "Börje..." och sen hängde fler på och garva. Såg ut som om mamman ville sjunka genom golvet över det töntiga gubbnamnet på sin son. Förhoppningsvis har hon lärt sig en läxa om hon skaffar fler barn och ska namnge dessa.
    Men det där var väl onödigt och dumt..? Jag gillar visserligen inte Börje p.g.a. personliga associationer, men det är i alla fall ett rejält gammalt svenskt namn. Inga konstigheter alls.
Svar på tråden Stackars barn