• Äldre 30 May 15:53
    17587 visningar
    19 svar
    19
    17587

    Det här med existensminimum...

    Det verkar vara de här beloppen som gällde 2007 (utöver boendekostnad):
    Ensamstående 4 258
    Makar och jämställda 7 035
    Barn t o m det år då barnet fyller sex år 2 260
    Barn fr o m det år då barnet fyller sju år 2 601

    Jag hittade siffrorna på Konsumentverkets sida: www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp&lngArticleId=396

    För två samboende vuxna och ett barn blir det alltså 9295 eller 9636 beroende på barnets ålder. Jag tycker också det är högt för att betraktas som existensminimum.

  • Äldre 30 May 17:48
    #6

    Nej, hyran ingår inte. Dessutom kan man lägga till extra pengar för bl.a. arbetsresor. På sidan jag länkade till står det:

    "Till normalbeloppet får du under vissa förutsättningar göra tillägg för bland annat resor till och från arbetet, barntillsyn, underhåll och sjukdom."

    Sen har de ett exempel för en esamstående förälder med ett barn:

    "Ensamstående 4 258
    Barn fr o m det år då barnet fyller sju år 2 601
    Hyra 5 750
    Arbetsresor/månadskort 600
    Summa 13 209"

    Om inkomsterna i detta exempel är högre än 13209 kr ska allt utöver dessa 13209 kr gå till att återbetala skulder.

  • Äldre 31 May 15:03
    #16
    vänat skrev 2008-05-31 13:53:52 följande:
    Konsumeteverket har inte räknat ut vad existens minimum är det har räktant ut vad de faktisk kostar att leva. Men länken ovan till socialstyrelsen kan man se vad existenes minimu ligger på.
    Nej, men trådstarten handlade om inslaget i Lyxfällan denna veckan. Huvudpersonen där var skuldsatt upp över öronen och sökte därför skuldsanering. Programledarna använde ordet "existensminimum" för hur mycket hon skulle få behålla av lönen att leva på under de fem åren som skuldsaneringen (om den blev beviljad av Kronofogden) skulle gälla innan skulderna avskrevs. Ska man märka ord heter den del av inkomsten man får behålla "förbehållsbelopp" och är lika med ett schablonbelopp, det så kallade normalbeloppet (de citerade c:a 4400 + 2700 i Lyxfällsfallet), plus hyran och ev. arbetsresor, barnomsorg m.m. Sidan hos konsumentverket som jag länkade till listar just dessa normalbelopp som gäller vid skuldsanering.

    Om man är arbetslös och i behov av bidrag från Socialstyrelsen gäller andra regler som du länkade till. Det "existensminimum" som avsågs i TS är (eller var 2007) de jag länkade till.

    Jag är osäker på om "existensminimum" existerar som juridisk term eller enbart i folkmun.
  • Äldre 31 May 16:37
    #18
    vänat skrev 2008-05-31 16:15:26 följande:
    Söker man skuld sanre är existens minimun ett belopp. söker man soc bidrga är existensminimu ett attnt belopp, skuld hos kronfogde så räknas existensminimum på ett annt sätt.
    Precis!
  • Äldre 31 May 16:43
    #19

    Ytterligare ett intressant fenomen är att fribeloppet för vad man får tjäna innan man måste börja betala skatt är lägre än samtliga dessa "existensminimumnivåer". Man kan alltså alltså betala skatt med ena handen och få försörjningsstöd med den andra för att komma upp i vad som anses rimlig levnadsnivå. Känns inte som optimal effektivitet Men nu har jag nog hamnat OT.

Svar på tråden Det här med existensminimum...