• Pretty in scarle­t
    Äldre 2 Jun 15:40
    26004 visningar
    15 svar
    15
    26004

    Kliar sig ofta i öronen, varför?

    Min flicka, snart 8 månader, har säkert i flera månaders tid kliat sig mycket i öronen. Pillar liksom inne i örat och ibland kastar hon med huvudet åt sidan (så som man själv gör då man fått in vatten). Jag har funderat mycket på om det kan vara öroninflammation men eftersom hon är nöjd och glad i övrigt har jag inte sökt läkare. Är det öroninflammation borde hon bli sämre eftersom hon haft "problemet" så länge. Ibland ser jag att det är vax i örat, kan det klia så?

  • Svar på tråden Kliar sig ofta i öronen, varför?
  • Nette Alser
    Äldre 2 Jun 15:41
    #1

    Är det vax eller svart gegga? Svart gegga kan vara skabb och kliar något fruktansvärt. Kan ibland topsas bort med olivolja. Säkrast är dock ett veterinärbesök.

  • Andalo­al
    Äldre 2 Jun 15:42
    #2

    Kanske oläkt öroninfl. att de bara är rött o kliar.
    Min son har haft öroninfl. och har haft röda öron länge efteråt.
    Ibland kliar han sig men mest är han nöjd och glad...

    Kanske du borde gå och titta idom utifallatt?!


    Du vet att du bor på en liten ort när folk vet saker om dig innan du själv vet om dom
  • Nette Alser
    Äldre 2 Jun 15:43
    #3

    Haha, förlåt jag trodde det gällde katt eftersom det var katt i din avatar. Förlåt!!

  • anneli­esb
    Äldre 2 Jun 15:45
    #4

    Skulle just fråga, är det ett djur el en unge?? ha ha!

  • Äldre 2 Jun 15:46
    #5

    Vax kan ju oxå klia en del. Å ju oftare man rengör öronen desto mer vax bildas det.

  • Äldre 2 Jun 15:48
    #6

    Nette Alser skrev 2008-06-02 15:41:59 följande:


    Är det vax eller svart gegga? Svart gegga kan vara skabb och kliar något fruktansvärt. Kan ibland topsas bort med olivolja. Säkrast är dock ett veterinärbesök.
    veterinärbesök? det är väl ett barn hon skriver om?
  • Pretty in scarle­t
    Äldre 2 Jun 15:56
    #7

    Japp det är en bebbe jag skriver om. Jag tror inte veterinären tar emot bebisar .

  • anneli­esb
    Äldre 2 Jun 16:20
    #8

    Men om mam tar bor det vax som ligger i ytterörat, så "vet" väl inte vaxbildarna längre in att det har blivit bortatget??

  • Jeanet­te1986
    Äldre 2 Jun 20:38
    #9

    min son kliar sig i öronen när han är trött och vill sova..vet inte varför han gör så, men han har flera sår i öronen och det ser ut soim han har hemska eksem pga detta, vilket han inte har.

  • Äldre 10 Jun 17:53
    #10
    anneliesb skrev 2008-06-02 16:20:08 följande:
    Men om mam tar bor det vax som ligger i ytterörat, så "vet" väl inte vaxbildarna längre in att det har blivit bortatget??
    Ingen aning. Tror det var på Fråga Doktorn på svt som de berättade det. (Å nu har jag erkännt att jag kollat på Fråga Doktorn... =/ )
  • Äldre 10 Jun 17:56
    #11

    Gör hon det hela tiden eller kan du se ett mönster när hon gör det? Mina barn har allihop kliat sej i och på örat när de har vart trötta men inte annars

  • Pretty in scarle­t
    Äldre 26 Jun 19:45
    #12

    Jag har märkt att det gårlite i perioder hur mycket hon kliar. Men hon är så pigg och glad i övrigt så det kan bara inte vara öroninflammation. Det borde ju ha blivit värre om hon fått gå obehandlad? Hon kliar mer då hon är trött. Har fått små sår i ena örat av allt kliande. Men jag har klippt naglarna nu (som var väldigt långa och vassa)så hon inte kan riva sig. Verkar vara ett vanligt fenomen hos små barn som det verkar här .

  • lihuto
    Äldre 26 Jun 20:18
    #13

    Känner en liten pojke som hade kronisk örongångsinflammation. det kliade hemskt mycket och blev bara sämre om han kliade. De fick massa salvor och grejs för att få bukt med detta. Jag skulle därför gå till doktorn och kolla upp detta.

  • Äldre 27 Jun 12:19
    #14

    Min son kliar oxå sig väldigt mycket på örat....han gör det oxå i perioder, ibland har han kliat så mycket medans han sovit att det kommit lite blod på kudden.... han får liksom en liten spricka längst upp bakom örat....han inte lagt märke till om den kommer innan kliandet eller att det är han själv som orsakar det.....

  • Äldre 1 Dec 18:53
    #15

    Du har fortfarande kroniska öronproblem: klåda / smärta / ...? Du bör få detta: Oplantamednaturo. Denna produkt är mycket effektivt. Fick botad i 2 dagar.
    Eftersom åren 2000 jag hade kroniska problem för öronen. Klåda, smärta, etc. Försök det ... du kommer att se, det fungerar mycket bra.

Svar på tråden Kliar sig ofta i öronen, varför?