• RoseRe­d
    Äldre 4 Jun 13:38
    24498 visningar
    7 svar
    7
    24498

    steril av klamydia???

    Har nyss fått veta att jag är smittad av klamydia. Testade mig för 1 år sedan men var då negativt och min nuvarande pojkvän har inte testat på ett par år så chanserna att det kommer från honom är stora. Men nu till min fråga, en av riskerna är ju att man kan bli steril av det och kan jag då blivit det?? Eller är det om man haft det i många år som man riskerar att bli steril? Jag har ju haft det max 9 månader isf..men pojkvännen kan ju haft det längre :S SÅ orolig nu!!! och finns det något sätt man kan kolla upp detta? alltså om man blivit steril...

  • Svar på tråden steril av klamydia???
  • Äldre 4 Jun 13:39
    #1

    ja steril kan man bli av en obehandlad klamydia, antar att det går å kolla, ring gyn

  • Äldre 5 Jun 08:10
    #2

    Nej du blir inte steril av klamydia, det är när du har klamydia som du kan få äggledarinflammation och den kan däremot obehandlad leda till sterilitet.


    Det är i motvind som drakarna flyger
  • Lady Q
    Äldre 7 Jun 19:49
    #3

    Kan orsaka olika infektioner
    Klamydiainfektion är en könssjukdom som orsakas av en bakterie. Samma bakterie kan också ge ögoninfektion och lunginflammation hos nyfödda barn.

    En klamydiainfektion är allvarlig eftersom den kan leda till att framför allt kvinnor blir sterila. Eftersom många får klamydia utan att veta om att de har smittats, är det viktigt att låta sig undersökas om man misstänker att man har fått klamydia. Om det upptäcks i tid kan klamydia behandlas effektivt med antibiotika.

    Man kan bli steril
    Inflammationen kan ge ärr i äggledare och bitestiklar och då finns risk att man blir steril. Sterilitet som följd av klamydia är vanligare hos kvinnor än hos män.

    Om äggledarna skadats genom inflamamtion kan ägget från äggstocken fastna i äggledaren. Det kan inte nå livmodern, vilket betyder att man inte kan bli gravid. Den enda möjligheten att få barn då är att opereras eller få provrörsbefruktning. Trång äggledare efter klamydiainfektion är bara en av olika orsaker till barnlöshet.

  • dna rna
    Äldre 7 Jun 22:31
    #4

    Hur vet man om man fått någon komplikation av klamydia? Till exempel ärrbildning eller att äggledaren skadats? Har man ont eller?

  • Lady Q
    Äldre 7 Jun 22:44
    #5
    Svar på #4
    Det får man nog tag med fabror dokter
  • Minrik
    Äldre 7 Jun 22:48
    #6

    Men man blir inte steril bara sådär, man får som sagt en slags infektion isf och det gör ONT vad jag har förstått. Man får ganska kraftiga smärtor och måste till doktorn direkt.
    Vet en tjej här i stan som fick det och hon fick bara jätteont en kväll och fick åka in på akuten, sen efter ett x antal tester så sa dom att hon haft klamydia för länge och blivit infekterad och steril.

    Men ju längre du går med det, desto större risk att du blir det.

  • Lady Q
    Äldre 7 Jun 22:50
    #7
Svar på tråden steril av klamydia???