• Fairy
    Äldre 9 Apr 18:35
    7511 visningar
    3 svar
    3
    7511

    Prolaktinvärde????

    Vad jag har förstått så kan ett förhöjt prolaktinvärde, som inte behandlas ge svårigheter med att bli gravid.
    Men med läkemedelsbehandling kan fruktsamheten komma tillbaka direkt om man har tur. Det finns alltså prolaktinhämmande mediciner vid behov.

    Lite info om prolaktin som jag hittat på nätet.

    Prolaktin är ett hormon som produceras av en liten körtel som heter hypofysen. En av huvudrollerna som hormonet har är att producera mjölk efter en graviditet. För att kvinnan inte ska bli gravid direkt igen så har naturen löst det så att prolaktin även hämmar ägglossningarna så att det ska bli lagom långt mellan barnen. Men ibland får man höga värden utan att amma och om man då vill bli med barn så kan det bli lite besvärligt. Prolaktin produceras på natten, så blodprovet får tas först 3-4 timmar efter att man vaknat, annars kan det bli falskt för högt.

    Prolaktin kan stiga av många orsaker. Flera läkemedel, exempelvis lugnande tabletter, östrogen och antipsykotiska läkemedel gör att hormonet stiger. Sedan kan det stiga om man är mycket stressad. Andra orsaker kan vara högt blodtryck eller hypotyreos (underfunktion av sköldkörteln). Det kan man lätt utesluta med blodtryck och blodprover för sköldkörtelfunktion.

    Den klassiska (och vanligaste) orsaken till att prolaktin stiger är att man har en liten tumör i hypofysen som producerar prolaktin. Tumören är godartad och är INTE cancer. Ofta är den så liten (sk mikroadenom) att man inte kan se den på datorröntgen, men ibland är den lite större och kan då ses på röntgen. Behandlingen är den samma. Man får läkemedel som får den lilla tumören att krympa ihop och som hämmar produktionen av prolaktin. Sjukdomen är inte farlig, men man behöver gå på regelbundna kontroller och även få lite extra kontroller under sin graviditet.

    Klassiska symtom på överproduktion av prolaktin är kombinationen av tre symtom, nämligen utebliven mens (eller väldigt oregelbunden), torr slida och mjölk från brösten. Vidare kan även sexlusten minska.

    Man beräknar att 10-20% av utebliven mens hos vuxna kvinnor beror på en överproduktion av prolaktin, så det är en vanlig orsak.

    Ifall du undrar över någonting annat är det bara att skriva till mig!

    Kram/Fairy

Svar på tråden Prolaktinvärde????