• Anonym
    Äldre 11 Jun 21:12
    20390 visningar
    17 svar
    17
    20390

    Medicin som inte leder till viktuppgång?

    Jag åt Fluoexetin och gick ner i vikt. Den är för depression och även för bulimi.

    Lycka till båda två!

  • Anonym
    Äldre 12 Jun 15:08
    #4

    Jag äter Lyrica och har gått upp 18 kilo på 1 år.

  • Anonym
    Äldre 12 Jun 15:42
    #5

    Cymbalta är kanon, jag har stått stilla på samma vikt sen jag började med den.

  • Anonym
    Äldre 12 Jun 15:44
    #7

    Cymbalta och Efexor har liknande innehåll. Jag skulle satsa på någon av dom.

  • Anonym
    Äldre 14 Jun 21:41
    #8

    Jag har fått utskrivet Cipralex mot depression, självdestruktivitet och ätstörningar.
    Läkaren sa att de och Fluoxetin som inte "brukar" medföra viktökning, men vad jag har förstått är det ändå ganska individuellt.
    Har läst i Fass om Cipralex och som biverkning står det ändå just viktökning

  • Anonym
    Äldre 15 Jul 13:44
    #12
    Anonym (fluoxetin) skrev 2008-06-12 15:06:43 följande:
    Av fluoxetin ska man ej gå upp. Som anonym ovan skriver så ges den bl.a. mot bulimi.Men jag har (tyvärr) inte gått ner heller, vilket jag hade hoppats på, son en "bonus" liksom...
    Det där stämmer inte längre. Förr trodde man att Fluoxetin inte orsakade viktökning men nu har man sett att den visst gör det.

    Från http://sv.wikipedia.org/wiki/Fluoxetin:
    "Vanliga biverkningar av fluoxetin är trötthet, yrsel, överdrivet sömnbehov eller sömnlöshet, sura uppstötningar och en svagt ökad risk för psykoser hos patienter med redan utvecklade psykossjukdomar. Förr ansågs Fontex vara det enda SSRI-preparat som inte gav viktuppgång som biverkning men på senare år har det rapporterats att även Fontex kan orsaka detta."
  • Anonym
    Äldre 15 Jul 13:55
    #13

    Det beror på i vilken dos man äter Fontex/Fluoxetin.

    Äter du 60 mg som är mot hetsätning/bulemi så "orkar" man inte äta och aptiten dämpas rejält. Man förlorar dessutom smakförmågan en hel del.
    Det är med 60 mg man bedövar bulemiker, med 20 eller 40 mg verkar medicinen inte mot bulemi och det är i den dosen den gör skillnad för viktminskning tycker jag.
    Med lägre dos har det inte samma effekt.


    Anonym skrev 2008-07-15 13:44:10 följande:
    Det där stämmer inte längre. Förr trodde man att Fluoxetin inte orsakade viktökning men nu har man sett att den visst gör det. Från sv.wikipedia.org/wiki/Fluoxetin:"Vanliga biverkningar av fluoxetin är trötthet, yrsel, överdrivet sömnbehov eller sömnlöshet, sura uppstötningar och en svagt ökad risk för psykoser hos patienter med redan utvecklade psykossjukdomar. Förr ansågs Fontex vara det enda SSRI-preparat som inte gav viktuppgång som biverkning men på senare år har det rapporterats att även Fontex kan orsaka detta."
  • Anonym
    Äldre 15 Jul 14:00
    #14
    Anonym skrev 2008-07-15 13:55:47 följande:
    Det beror på i vilken dos man äter Fontex/Fluoxetin.Äter du 60 mg som är mot hetsätning/bulemi så "orkar" man inte äta och aptiten dämpas rejält. Man förlorar dessutom smakförmågan en hel del.Det är med 60 mg man bedövar bulemiker, med 20 eller 40 mg verkar medicinen inte mot bulemi och det är i den dosen den gör skillnad för viktminskning tycker jag.Med lägre dos har det inte samma effekt.
    Vad baserar du det på? Jag fick Fontex för bulimi i den dosen och jag gick upp i alla fall.
Svar på tråden Medicin som inte leder till viktuppgång?