• llama

    Vad för vanor för barn är det i de länder ni bor i??

    Själv bor jag i spanien och ser olikheter med sverige på många plan, så jag är bara lite nyfiken hur det är där ni bor!

  • Svar på tråden Vad för vanor för barn är det i de länder ni bor i??
  • YokohamaNr2

    Jag måste dock hålla med Zazou om sötsaker och lite onyttig mat som korv och bröd etc, här i London tycker jag nu att alla är väldigt måna om att hålla ner socker och onyttigheter, beror lite på samhällsklass förstås men personligen tycker(tror)jag inte att osaltade pommefrites (de tjocka engelska chipsen) är så mycket onyttigare än varmkorv med vitt bröd.

    Dessutom har vi ju ingen 'fika' här

  • Mosie

    Jag kanske kommer fran en okonventionell svensk familj, men mina systrar (som bor i sverige) ger inga sotsaker, inge "fika", inge glass, inte vitt brod osv osv till sina barn, kan inte saga att jag sett barn ata korv med brod speciellt ofta heller, men sen om de ater korv, ja falukorv :D. Sa for mig ar det normen ;) aven nar jag bor utomlands... vilket de flesta uttrycker sig (har i australien) som att det ar "boring" eller "unfair" att varan 17 manders dotter inte far ata choklad/kakor/juice osv.

    Var hos en bekant forra veckan dar vi at appelpaj och glass till efterratt och dottern fick apple, det tycket dem var trakigt och foroskte mata henne med glass (utan att fraga oss) men dottern bara knep igen munnen och vagrade smaka. haha. tyckte jag var kul.

  • Mosie
    YokohamaNr2 skrev 2008-07-04 10:18:03 följande:
    personligen tycker(tror)jag inte att osaltade pommefrites (de tjocka engelska chipsen) är så mycket onyttigare än varmkorv med vitt bröd.Dessutom har vi ju ingen 'fika' här
    Skulle vara intressant att kolla pa kalorierna bada emellan, likasa narisngsinnehallet. Har i Australien ater ungarna feta chips hela tiden tycker jag. Men tanker att eftersom de ar deep fried kan de val inte vara lika, eller ja det beror ju ocksa pa hur mycket socker hamburgerbroded innehaller.
  • YokohamaNr2

    Ja jag har ingen aning, jag ger inte min son varken varmkorv eller chips men han får det ibland hos dagmamman. Jag försöker vara 'duktig' men vill inte bli för fanatisk heller

    Jag menar bara att jag själv äter otroligt mycket mer sunkmat och godis när jag är hemma i Sverige än vad jag gör här, blir ofta en massa smågodis, chips el jotdnötsringar framför TVn, tunnbrödsrulle är ett måste och en riktigt flottig svensk pizza

    Ja vet, det är nog bara för att jag är på semester och saknar svenska grejer...

  • aprilsill

    Det här är första sommaren min son fått smaka på piggelin, och han är snart 3 år. Så nog finns det föräldrar i Sverige som itne get sött och socker till sina barn. Godis har han aldrig ätit, inte en endaste godisbit.


    Zazou skrev 2008-07-03 21:56:17 följande:
    Får man svara med en utlännings erfarenhet i Sverige?För det är många är som använder tråden som bekräftelse av att des svenska systemet är perfekt (och inte mystik förresten, som nån skriver... mystik betyder nämligen "religiös term för en personlig, andlig relation till det gudomliga"), men sånt är det inte riktigt enligt min erfarenhet som fransyska i Sverige.När det gäller sötsacker så tycker jag att folk i allmänt (inte bara barn, men de också) äter väldigt mycket godis och galss i Sverige.
  • PetraD

    det tycker jag var taskigt att försöka mata henne utan att fråga, så gör man ju bara inte. smart tjej som inte ville öppna munnen

    *inlägg från svensk i sverige, men intresse av ev. flytt utomlands*


    Mosie skrev 2008-07-04 14:51:48 följande:
    Jag kanske kommer fran en okonventionell svensk familj, men mina systrar (som bor i sverige) ger inga sotsaker, inge "fika", inge glass, inte vitt brod osv osv till sina barn, kan inte saga att jag sett barn ata korv med brod speciellt ofta heller, men sen om de ater korv, ja falukorv :D. Sa for mig ar det normen ;) aven nar jag bor utomlands... vilket de flesta uttrycker sig (har i australien) som att det ar "boring" eller "unfair" att varan 17 manders dotter inte far ata choklad/kakor/juice osv.Var hos en bekant forra veckan dar vi at appelpaj och glass till efterratt och dottern fick apple, det tycket dem var trakigt och foroskte mata henne med glass (utan att fraga oss) men dottern bara knep igen munnen och vagrade smaka. haha. tyckte jag var kul.
  • Zazou
    Linda1976 skrev 2008-07-03 22:11:05 följande:
    Zazou: Måste bara kommentera: Inga svenska grötar eller vällingar är sockrade. Däremot kan de med frukt (grötarna) innehålla sockerarter, dvs naturligt fruktsocker. Samma sak med välling: Inga vällingar i Sverige innehåller tillsatt socker, men naturligt mjölksocker som redovisas som sockerarter på paktetet, eftersom fullständig innehållsförteckning är ett krav.Annars är det en superintressant tråd, har läst alltihop!
    Men tyvärr är det samma från hälsans synpunkt: vare sig fruktos eller sakaros är speciellt nyttiga. Det tillhör grötfabrikanters marketing strategi att säga att allt socker de tillsätter kommer från frukt, men resultat är i alla fall en väldigt sött gröt...

    Bah, jag hittade i alla fall en helt enkel risgröt (Sinlac) och den gillar min dotter, så jag är nöjd!
  • Zazou
    llama skrev 2008-07-03 23:24:05 följande:
    Zazou: Kul att höra från en utlänning en sverige!Jag tror kanske att när man får barn utomlands, var det än är så är det "normala" från det land man kommer ifrån!Men jag måste ändå säga att när jag berättar om att vi i sverige har 1 års föräldrarledighet så tycker de här i spanien att det låter helt underbart, och här rekomenderar läkarna att barnet inte börjar dagis föränn de är 2 år gammalt, för de har hunnit få starkare imunförsvar. Här har vi somsagt 16 veckor mammaledigt, det första året barnet är på dagis är det normalt att de bara är där 25% av tiden resten är de sjuka! Här har en förälder rätt att vara hemma 10 dagar under ett år för ett sjukt barn.....De som jag saknar när jag kommer hem till sverige är att främlingar inte pratar med barnen, och att om man ses med kompisar så leker de flesta mest med sina egna barn, inte med andras!
    Grejen är... När jag fortfarande bodde i Frankrike trodde jag att det svenska systemet av föräldraledighet var helt underbart. Det är först när jag flyttade hit, och sen när jag blev gravid, som jag upptäckte jag att det inte är lika perfekt som man skulle tro. Och det fick mig att åter-uppskatta (reapreciate?) det franska systemet...

    Låt mig förklara: i praktik upptäckte jag att
    1) fastän man pratar om "föräldraledighet", det är framför allt kvinnor som tar en lång ledighet, som gör att systemet är ännu mer handikaperande för kvinnor än ett system som det franska systemet där det inte finns nån riktigt pappaledighet, men där mammaledigheten är mycket kortare;
    2) dagisar tar inte emot barn under 1 år, som gör att man är tvungen att vara ledig minst 12 månader (2x6 månader i min sambos och min fall), att leva på bidrag även om man gärna skulle vilja jobba, att ha barnet hemma även om man gärna skulle vilja lämna det på dagis.

    Folk är i stort sett nöjda med systemet i Frankrike (16 veckor mammaledighet, 10 av de efter födelsen), förutom faktum att det inte finns nån riktigt pappaledighet. Frankrike har Europas högsta antal barn per kvinna, och det har nog mycket med det att göra...
  • Bibbel

    Gröt


    Zazou skrev 2008-07-06 21:18:15 följande:
    Men tyvärr är det samma från hälsans synpunkt: vare sig fruktos eller sakaros är speciellt nyttiga. Det tillhör grötfabrikanters marketing strategi att säga att allt socker de tillsätter kommer från frukt, men resultat är i alla fall en väldigt sött gröt...Bah, jag hittade i alla fall en helt enkel risgröt (Sinlac) och den gillar min dotter, så jag är nöjd!
    Inte bara grötfabrikanterna utan även de som tillverkar fruktdrycker till barn. Här i Mexico är det informationen om vad som finns i köpegröten förvirrande. Läser man på förpackningen så innehåller den azucar, dvs socker. Läser man på Gerbers hemsida (finns bara två märken) så har har de inte tillsatt något extra socker i sin gröt. Och tyvärr redovisar de inte sockermängden i näringsinnehållet. Nu är jag dock inte den som tycker att ALLT socker är av ondo, men jag vill veta hur mycket. Så jag tänker helt enkelt göra egen gröt på havregryn och rismjöl. Mosa ner lite banan eller papaya, eller koka med små äppelbitar, så blir det kanske lite godare. I Svedala verkar det nästan som om är dålig förälder om man inte ger sina barn högprocessad gröt med allt möjligt tillsatt eftersom de kan få järnbrist annars.
  • Jo  anna
    Zazou skrev 2008-07-06 21:18:15 följande:
    Men tyvärr är det samma från hälsans synpunkt: vare sig fruktos eller sakaros är speciellt nyttiga. Det tillhör grötfabrikanters marketing strategi att säga att allt socker de tillsätter kommer från frukt, men resultat är i alla fall en väldigt sött gröt...Bah, jag hittade i alla fall en helt enkel risgröt (Sinlac) och den gillar min dotter, så jag är nöjd!
    Sinlac är den enda gröten som innehåller vanligt socker.
  • Koffie
    Zazou skrev 2008-07-06 21:36:49 följande:
    Grejen är... När jag fortfarande bodde i Frankrike trodde jag att det svenska systemet av föräldraledighet var helt underbart. Det är först när jag flyttade hit, och sen när jag blev gravid, som jag upptäckte jag att det inte är lika perfekt som man skulle tro. Och det fick mig att åter-uppskatta (reapreciate?) det franska systemet...Låt mig förklara: i praktik upptäckte jag att1) fastän man pratar om "föräldraledighet", det är framför allt kvinnor som tar en lång ledighet, som gör att systemet är ännu mer handikaperande för kvinnor än ett system som det franska systemet där det inte finns nån riktigt pappaledighet, men där mammaledigheten är mycket kortare;2) dagisar tar inte emot barn under 1 år, som gör att man är tvungen att vara ledig minst 12 månader (2x6 månader i min sambos och min fall), att leva på bidrag även om man gärna skulle vilja jobba, att ha barnet hemma även om man gärna skulle vilja lämna det på dagis.Folk är i stort sett nöjda med systemet i Frankrike (16 veckor mammaledighet, 10 av de efter födelsen), förutom faktum att det inte finns nån riktigt pappaledighet. Frankrike har Europas högsta antal barn per kvinna, och det har nog mycket med det att göra...
    Fast jag håller inte med om att det pga detta är bättre för kvinnor med 16 veckor än med den svenska versionen. I Nederländerna har man också 16 veckors mammaledighet och det i kombination med de höga dagiskostnaderna gör att det blir en gigantisk kvinnofälla där att skaffa barn. OM svenskarna bara skulle ta och dela lite seriöst på föräldraledigheten så skulle många ojämnställdhetsproblem på arbetsmarknaden försvinna - åtminstone i teorin. Själv delar jag och min man så gott vi kan och har båda yrken där det ses som rätt så normalt. Men jag kan inte på något sätt se att en kortare mammaledighet automatiskt är bättre för jämställdheten på arbetsmarknaden. Tvärtom är det lättare för en arbetsgivare att fylla upp det hål som uppstår när någon är borta en längre period än en kort, och på så sätt ge t ex unga och nyutbildade chansen att få ett vik. Det gör också att effekten på arbetsplatsen av en föräldraledig blir mindre.

    Och för att bemöta din franska studie om att dagis från 10v skulle vara så bra, så finns det givetvis massor med andra studier som hävdar motsatsen, bl a en som gjordes i Nederländerna för ca två år sedan och där man kom fram till att dagisbarn förvisso lärde sig sociala spelregler tidigare än icke-dagisbarn, men att de var mer osäkra, och utvecklades känslomässigt och motoriskt långsammare. Dvs precis tvärtom den franska studien.
    Själv tror jag att det beror på och känner mig väldigt obekväm med att övergeneralisera barn och dagis.

    Sedan är det svårt men inte omöjligt att ordna barntillsyn för ett barn under 1 år i Sverige. Det finns inte någon allmän "infrastruktur" för det, men det GÅR faktiskt att hitta privata dagmammor, alt. låta grannar/släkt/vänner ta hand om barnet alt. privata daghem. I nederländerna får föräldrarna också improvisera, då det ofta är mycket lång kö till de dyra dagisplatserna. Många kvinnor ger dock bara upp sina jobb och försvinner från arbetsmarknaden.
  • Pejo

    Nu är jag väl typen ursvensk då, då jag verkligen uppskattar möjligheten att umgås med mitt barn sålänge som jag behagar o öka tillgängligheten för amning. De må finnas hur många studier som helst såvida när och om man ska lämna sina barn på dagis o i vilken ålder.

    I Sverige har jag kvar min arbetsplats när jag går på föräldrarledighet - jag måste inte sluta för att kunna amma mitt barn helt mer än 4 mån. Jag skulle inte vilja vara tvingad att lämna min 4 månaders barn till ett dagis, om det än så vara ett guld dagis. Vid den tiden har jag knappt kommit ur första bubblan.

    Jag personligen är väldigt nöjd med det svenska systemet, för jag tror att barn först o främst behöver sina föräldrar i dessa åldrar. Delningen av föräldrarledigheten är ju helt o hållet upptill vardera familj förutom vars två månader som inte kan flyttas.

    Jag kan inte riktigt förstå tanken att det ska vara jobbigt att vara hemma med sina barn.

    Nu är jag som sagt svensk o bor i sverige, följer tråden med tanke på ev utlandsflytt. Jag är uppväxt med systemet o ser kanske bara dess fördelar, men jag tycker att de är många kontra att vara ledig i 16 veckor.


    Zazou skrev 2008-07-06 21:36:49 följande:
    Grejen är... När jag fortfarande bodde i Frankrike trodde jag att det svenska systemet av föräldraledighet var helt underbart. Det är först när jag flyttade hit, och sen när jag blev gravid, som jag upptäckte jag att det inte är lika perfekt som man skulle tro. Och det fick mig att åter-uppskatta (reapreciate?) det franska systemet...Låt mig förklara: i praktik upptäckte jag att1) fastän man pratar om "föräldraledighet", det är framför allt kvinnor som tar en lång ledighet, som gör att systemet är ännu mer handikaperande för kvinnor än ett system som det franska systemet där det inte finns nån riktigt pappaledighet, men där mammaledigheten är mycket kortare;2) dagisar tar inte emot barn under 1 år, som gör att man är tvungen att vara ledig minst 12 månader (2x6 månader i min sambos och min fall), att leva på bidrag även om man gärna skulle vilja jobba, att ha barnet hemma även om man gärna skulle vilja lämna det på dagis.Folk är i stort sett nöjda med systemet i Frankrike (16 veckor mammaledighet, 10 av de efter födelsen), förutom faktum att det inte finns nån riktigt pappaledighet. Frankrike har Europas högsta antal barn per kvinna, och det har nog mycket med det att göra...
  • Takex

    det beror en liten smula på vad de har för förutsättningar och vilka familjer de kommer i från men bara lite.

    De går i skolan och sedan går en hel del i cramschool efter skolan. Mycket läxor som ska göras redan i tidig ålder. Men annars är det basebol/fotboll för killarna och ofta balett/scouter för flickorna. Det läses också väääldigt mycket, speciellt manga. Och cyklas! Dom är ute rätt mycket tycker jag faktiskt men klockan 5 spelas en liten truddilutt överallt i Tokyo och då är det dags för barnen att gå hem. Och då har ju många sina Nintendo DS : )

    Barn är väldigt pigga och glada och har den söta lilla japanska andan i sig! : )

  • Zazou

    Jo anna: Oj, tack, jag hade läst för snabbt, Sinlac som alla andra barngrötar är faktiskt sötad, synd!

    Moster Ia: Jag kanske var otydlig, men jag menar absolut inte att en kortare mammaledighet är nödvändigtvis bättre för kvinnor / jämställdhet. Jag bara säger att en mycket lån föräldraledighet som den man har i Sverige blir en kvinnofälla om systemet inte gör att den delas jämnt mellan man och kvinna. Om man inte vill göra det obligatoriskt att dela på ledigheten jämnt, då är det bättre med en kortare ledighet.

    Och jag är inte så säkert att det är lättare för en arbetsgivare att fylla upp det hål som uppstår när någon är borta en längre period än en kort. Om nån är borta i 16 veckor kan kollegor sköta sitt jobb tillfälligt, medan en ledighet av 18 månader innebär en ny rekrytering: och en rekrytering kostar väldigt mycket, plus det tar väl några månader att sätta sig i ett nytt jobb innan man är operationellt, sen kostar det att ha en "tillfällig anställd", sen måste personen som kommer tillbaka efter 18 månader lära sig jobbet igen... Och ofta blir den personen gravid igen inom ett år så att hon maximerar mammapengar som försäkringskassan betalar. Stackars svenska arbetsgivare!

    Angående att börja tidigt på dagis, jag tror att du har rätt: svårta att veta vad är bäst och man bör inte lita blind på studier, MEN jag är lite irriterad nä folk här i Sverige tittar på mig med runda ögon och säger "stackars franska barn!" när jag förklarar att barn börjar på dagis tidigt i Frankrike. Som om det var en katastrof för dem... men faktum är att det handlar mer om inställning. Är man inställd på att lämna sin bebis på dagis vid 10-veckors åldern då blir det så och det går jättebra tydligen.

    Angående att hitta en privat dagmamma i Sverige: mmmh, lycka till! Jag har faktiskt försökt, och det går nog men man kan åtminstone säga att kvinnor har en STOR incitament att stanna hemma länge! Minskar ju arbetslöshet...

  • Zazou
    Pejo skrev 2008-07-07 12:30:36 följande:
    Nu är jag väl typen ursvensk då, då jag verkligen uppskattar möjligheten att umgås med mitt barn sålänge som jag behagar o öka tillgängligheten för amning. De må finnas hur många studier som helst såvida när och om man ska lämna sina barn på dagis o i vilken ålder. I Sverige har jag kvar min arbetsplats när jag går på föräldrarledighet - jag måste inte sluta för att kunna amma mitt barn helt mer än 4 mån.
    Ja, du är faktiskt väldigt svensk!

    För min del tycker jag inte att det är jättekul att byta blöjor och ge flaskan dygnet rund. På kvällarna och helgerna skulle det vara nog, och jag ser fram emot till att min lilla docka ska bli mindre "docka" och mer "människa". Jag tror faktiskt att det är senare att barnen behöver mest sina föräldrar, när pedagogiken och uppfostran och utbildningen kommer i bilden - och det är det jag ser också fram emot till!

    Sen, när du säger "i Sverige har jag min arbetsplats kvar", fine! Men detta är ett väldigt kortsiktigt resonnemang. Din karriär kommer förstås att påverkas av att du har varit hemma 2 gånger 18 månader (på ett arbetsliv av typ 40 år är det mycket!). Detta innebär mindre pengar för att till exempel finansiera dina barns studier i utlandet i dyra universiteter...
    Så vilket är bästa valet för dina barn egentligen?
  • Pejo

    Jo, men att man ägnar tid åt barnen när de är små, innebär inte att man ägnar mindre tid åt dem när de är stora. Jag tycker med att barnen är roligare när de är lite äldre o man kan konversera mm men jag skulle inte vilja vara utan småbarnstiden heller o jag gillar att inte behöva välja karriär eller barn i samma mån som det blir annars. För visserligen ä 3x10 mån som det är mig endel men det är mindre än att sluta helt som vissa föräldrar väljer i många länder med sämre (enligt mig) vilkor på sin föräldrarledighet.

    Jo, visst kan det anses som ett kortsiktigt arrangemang, men så är systemet o egentligen får du inte missgynnas rent lönemässigt att du är hemma med barn (även om det inte alltid funkar så).

    Jag tror bästa valet för mina barn är att umgås med dem o ge dem kärlek. Inte saker o dyra universitet vilket visserligen är super ifall barnen vill det men så är inte alltid fallet.


    Zazou skrev 2008-07-08 12:55:46 följande:
    Ja, du är faktiskt väldigt svensk! För min del tycker jag inte att det är jättekul att byta blöjor och ge flaskan dygnet rund. På kvällarna och helgerna skulle det vara nog, och jag ser fram emot till att min lilla docka ska bli mindre "docka" och mer "människa". Jag tror faktiskt att det är senare att barnen behöver mest sina föräldrar, när pedagogiken och uppfostran och utbildningen kommer i bilden - och det är det jag ser också fram emot till!Sen, när du säger "i Sverige har jag min arbetsplats kvar", fine! Men detta är ett väldigt kortsiktigt resonnemang. Din karriär kommer förstås att påverkas av att du har varit hemma 2 gånger 18 månader (på ett arbetsliv av typ 40 år är det mycket!). Detta innebär mindre pengar för att till exempel finansiera dina barns studier i utlandet i dyra universiteter...Så vilket är bästa valet för dina barn egentligen?
  • meshido

    Hej allihopa!

    Jag måste säga att jag är nog väldigt svensk också i så fall. Jag bor i Tyskland och ska vara barnledig fram till 2011. Här har vi chansen att vara ledig tre år med varje barn. Jag måste säga att jag njuter av det. Jag vill inte missa en dag av de första åren i mina barns uppväxt. Jag har ingen lust att de blir uppfostrade av dagisfröknar eller dagmammor. Klart, många har inget annat val. Innan jag blev gravid med Melinda jobbade jag 12 timmar om dagen 6 dagar i veckan. Om jag skulle gå tillbaka till mitt jobb nu är jag tvungen att jobba så mycket igen. Jag skulle tjäna bra med pengar och vi skulle ha mycket mer pengar att göra av med, MEN mina två barn skulle vara tvungna att vara 12 eller ännu mera timmar på dagis varje dag eftersom deras pappa också jobbar 11 timmar om dagen. Vi skulle ha mycket mindre tid som familj och vad ska jag göra med så mycket pengar när jag inte har nån tid till att göra av dem med. Framför allt skulle en stor del gå till dagiskostnaderna.

    Här i Tyskland får man barnledigheten räknad på pensionen så egentligen förlorar man inte så mycket pengar i framtiden.

    Jag njuter av varje dag med mina barn och har inget emot att byta blöjor och ge dem flaskan. Jag är glad över att mina barn behöver mig och utnyttjar det. När de börjar skolan kommer andra tider och då är mamma inte så viktig som just nu.

    Det här är mitt val men jag accepterar också de som vill jobba så snabbt som möjligt. Man måste själv veta vad som är bäst för sig själv och sin familj.

Svar på tråden Vad för vanor för barn är det i de länder ni bor i??