• mammatillpojkar

    spel till 3åring!

    Hej!

    Min son fyller 3 nu i augusti och jag tänkte köpa lite spel till honom (sällskapspel) undrar vad era barn som är i den åldern spelar??

  • Svar på tråden spel till 3åring!
  • Bedhead

    Finns ett spel med får, som ett enkelt pussel med tärning. Kommer inte ihåg vad det heter men mina barn gillar det!

  • Johanna S

    Går man runt i leksaksaffären så brukar det stå från vilken ålder spelet rekomenderas. Vi har memoryspel, memo ( man lägger kort på en bricka), ett djur spel och lite andra. rekomenderar att man inte låter barnen spela spelen själva, det är lätt att de går sönder eller grejer försvinner. Hoppas att du hittar något bra spel.

  • Dino78

    De jag spelar med min tjej (3år) är In i Stallet, Bamse Fyra i rad, Barbapapa Memory, Tårtspelet och nu Uno Junior. Hon älskar sina spel! Hittade även Disney Pusselspel, fast det var från 4 år men man skulle bara slå en tärning, känna igen siffror 1-9 och sen kunna pussla ett pussel på 9 bitar.


    DIF i själ och hjärta
  • Dino78

    Såg ett spel som hette Spökspelet, också från 3 år. Däremot är ju dessa spel så oerhört lika i sig.
    Kärnan ger ut de flesta som jag har nämnt, kolla deras hemsida under spel. Antar att de har en hemsida iaf!


    DIF i själ och hjärta
  • mammatillpojkar

    japp hittade deras hemsida och kikade och såg massor av roliga spel!!

  • UmeåElin

    På förskolan där jag jobbar spelar våra 3-4 åringar In i stallet, Fånga ballonger, Astrid Lindgren memory och tårtspelet.

    Dessa kan de även spela själva efter introduktion av oss vuxna.

    Jag skulle aldrig köpa spel efter svårighetsgrad på kartongen, gå på rekommendationer av vuxna som spelat spelen!
    Vissa spel är urtrista både för vuxna och barn, andra är svåra att spela tillsammans eftersom de bygger på att vi vuxna ska läsa frågor till barnen (och då krävs det både två barn och en vuxen innan man kan spela)...

  • mammatillpojkar
    UmeåElin skrev 2008-07-04 23:32:29 följande:
    På förskolan där jag jobbar spelar våra 3-4 åringar In i stallet, Fånga ballonger, Astrid Lindgren memory och tårtspelet.Dessa kan de även spela själva efter introduktion av oss vuxna.Jag skulle aldrig köpa spel efter svårighetsgrad på kartongen, gå på rekommendationer av vuxna som spelat spelen!Vissa spel är urtrista både för vuxna och barn, andra är svåra att spela tillsammans eftersom de bygger på att vi vuxna ska läsa frågor till barnen (och då krävs det både två barn och en vuxen innan man kan spela)...
    tack för tipset!!
  • mammatillpojkar

    jag har precis beställt fånga ballongerna och memo laban, hoppas att det blir bra!!!

  • UmeåElin

    nicos mamma skrev 2008-07-06 14:13:03 följande:


    jag har precis beställt fånga ballongerna och memo laban, hoppas att det blir bra!!!
    Det blir det alldeles säkert. Dessa två spel kan ni dessutom spela på lika villkor, ni vuxna behöver inte lägga er utan kan också försöka vinna, vilket åtminstone jag tycker gör det hela roligare (och mer pedagogiskt).
  • mammatillpojkar
    UmeåElin skrev 2008-07-06 15:19:06 följande:
    nicos mamma skrev 2008-07-06 14:13:03 följande:
    Det blir det alldeles säkert. Dessa två spel kan ni dessutom spela på lika villkor, ni vuxna behöver inte lägga er utan kan också försöka vinna, vilket åtminstone jag tycker gör det hela roligare (och mer pedagogiskt).
    ja barn måste ju förr eller senare lära sej att förlora oxå! tror inte man hjälper dom särskillt mycket genom att alltid låta dom vinna!!
    det fanns lite mer spel som jag va ute efter bla bä bä vita lamm och ett spel med en lar eller om det va en tusenfoting!
  • Popkorn

    Gillar man å pyssla kan man göra egna memoreys. Foto, siffror, bokstäver, färger. =o)

  • mammatillpojkar
    Edenshage skrev 2008-09-02 11:43:30 följande:
    vart beställer du?
    jag beställde fånga ballongerna och spöket laban memo från hikmet. sen har det blivit två spel till, monkey madness (köpt på br, extra pris och in i stallet köpte vi på city gross

    nicolas tycker alla spelen är kanon roliga!
  • Sockervaddspinnen
    Pyssilullan skrev 2008-07-05 21:59:09 följande:

    fånga ballongerna är ju underbart

    även
    bä bä vita lamm

    björnen sover


    Kan du spelreglerna till "Björnen sover"?
Svar på tråden spel till 3åring!