• ViddernasVera2

    Hur länge får era ungdommar sitta vid datorn på kvällen?

    Vi har en brandvägg och har ställt in där att internet stängs en viss tid på kvällarna.
    Jag har en 16-årig kille och hans internet stängs 23 om han har skola dagen efter annars stängs det kl 24. Nu säger han att han är ensam om att inte få ha internet längre än till 24.
    Hur har ni det för era ungdommar?
    Möjligtvis skulle jag kunna tänka mig att utöka tiden till 01 under sommarlovet så att han kan kolla mailen och så om han kommer hem sent.
    Tacksam för era erfarenheter.
    Vid datorn så sitter han på msn, Apberget och spelar mycket spel.
    Trevlig sommar.

  • Svar på tråden Hur länge får era ungdommar sitta vid datorn på kvällen?
  • Mia118

    Mina tonåringar (14 och 15) får sitta 1-2 timmar/dag förutsatt att dom inte bara suttit hemma och häckat en hel dag.

  • Bevabus

    Jag är 17 och syrran 16. Vi har varsina datorer på våra rum och sitter så länge vi vill.
    Det fanns en tid då jag var databeroende några månader, jag var typ 15 år så då satte vi in regler för datorn, men inget sånt där program för att internet ska stänga ner sig självt.

    Jag föreslår att internet ska stängas ner klockan 22:30 på vardagar...alla i min ålder borde egentligen lägga sig klockan 22 för att orka sig igenom dagen därpå. Om man inte har en dator att sitta vid så ökar chansen att man faktiskt lägger sig i tid. Jag vet klasskompisar som sitter till klockan 00-01 på nätterna vid datorn, och dom försover sig nästan varenda dag...inge bra såklart.

    Sen på helgerna tycker jag att han ska få sitta betydligt längre om han vill. Iaf ifrån fredag till lördag....från lördag till söndag kan ni köra till klockan 00 för då måste hans kropp vänja in sig vid att det är skola snart igen. (För jävkligt att vänja in kroppens sömntider varenda helg...tro mig, jag vet )
    Sen på sommarlovet tycker jag han får sitta till klockan 03 om han så vill....om han inte stör er andra såklart. Eller om datorn står på en allmän plats.

    Sammanfattning:
    Lördag kväll till Torsdag kväll - 22:30
    Fredag kväll till Lördag kväll - 00:00
    Sommarlov - Så länge han vill, såvida ni inte har något bra skäl till att han inte får det. Att ni tex. blir störda på nåt vis av datorn när han sitter där.

    Det är väldigt vanligt att vi tonåringar sitter uppe sent på kvällarna och chattar med kompisarna och så...hänger på dom olika sidorna vi är medlemmar på...bara tar det lugnt helt enkelt. Att behöva gå bort ifrån datorn klockan 1 är lite väl tidigt...om ni nu verkligen tycker att han stör er med datorn så kan ni väl kanske lägga på en timme eller så? Det som känns bäst för er helt enkelt.
    Bara mitt förslag!

  • jutti

    hej...anser att så länge skolgång sköts, läxor, idrott, normalt umgänge( inte bara virtuellt) så får min 15-åring sköta tiderna själv......När det är skola så ska hon dock vara isäng kl 22.00..
    Så länge det inte är frågan om något missbruk, så låt han ansvara lite själv, men märker du att han inte vet vad frisk luft är så får du ju vidta åtgärder.....

  • Maskot

    Vi har inte haft så fasta tider, han har skött det väldigt bra själv.
    På vardagar går han och lägger sig 23.00- 24.00 och på helgerna kan det bli mycket senare. Han sitter inte överdrivet mycket ändå, just nu är datorn sönder och det har gått bra det också.

  • kaji

    jag har inga datortider för mina barn/tonåringar. min 16-åring har flyttat hemifrån och bör definitivt kunna ta ansvar för sådant själv. de som fortfarande bor hemma får samsas med resten av familjen om en och samma dator, det är självreglerande...6 personr/1 dator blir inte särskilt mycket tid åt var och en.

  • kolakaka

    nu på sommarlovet ska datorn vara avstängd vid midnatt, gäller även tvn om det inte är något särskilt, mina äldsta är 15 och 13 de får lägga sej när de vill men måste ta hänsyn till resten av familjen

  • En rutten signatur

    Jag har en snart 15-åring och en 13-åring. Internet hålls uppe till 23.00 och öppnas igen 08.00.

  • Biggan42

    mina söner (14 och 16), delar dator och gör upp tiderna sins emellan. Vardagar brukar jag säga till vid 22-22.30 men på helger och lov är det fritt. Har de suttit länge på dagen brukar vi säga till att de skall gå ut en sväng och röra på sig, brukar funka utan större protest.

  • Tant J

    Så länge de vill. Om någon dator funkar och är ledig vill säga. Mamman har ALLTID FL-företräde.

  • Mithera

    Sonen är snart 17 och han sitter så länge han har lust nu på sommarlovet (vilket är allt mellan 23 och 02).

  • Mercuria

    Hej.
    Jag har en dotter på 15 år och när det är skola stängs datorn kl 21.00 på kvällen.
    När det är helg eller som nu sommarlov har jag satt avstängningen på kl03.00.
    Men tiden kan jag reglera beroende på situation o.sv.

  • LykkeLee

    Dom har egen dator så på sommarlovet har jag inga stopp-tider. På vardagar är det 22.30 och på fredag, lördag till senast 2 och söndag 23 (för att dom ska upp tills skolan på måndag) jag har inte haft några problem med att dom inte orkar med skolan. Dom är döda på morgonen vilket som..

  • BigAuntie

    Jag har egen dator och får sitta hur mkt jag vill på sommarlovet! Jag sköter skolarbeten hyfsat och mamma brukar säga till att jag ska gå ut/hjälpa till i hemmet ibland. Men dom kan inte precis säga att jag inte får använda min dator när jag vill(fast mamma brukar säga att jag ska göra annat på dagarna typ mellan 12-18 för att jag ska "uppleva dagen" s.a.s)

  • lövet2

    Så länge de sköter det, och så länge det inte drar i väg alltför sent alltför ofta, så har vi inga tider för tonåringarna. Däremot får ingen sova längre än till 12 på dagen ...

  • tjenixen

    Detta har vi funderat och funderat på då vi har en 16åring som skulle kunna sitta hur länge som helst på natten om han fick. Vi funderar om vi ska sätta in regler där för att se hur det sköts med internet och spel mm. Nu när det är sommarlov har vi pratat om 01.00 och sen så sover han ju länge på morgonen så han nyttjar ju bara internet på kvällarna/nätterna då. Sen när skolan börjar har vi förut satt 24.00 (han är pigg när han väl ska upp till skola/jobb som tur är) både med dator och tv (han brukar se Scrubs bl a som ju slutar runt midnatt då). Måste fundera vidare på detta med  tider så jag tjuvkikar lite här i tråden vad ni andra har för synpunkter. Intressant.


  • Lille Snopp
    Bevabus skrev 2008-07-05 23:10:35 följande:

    Jag är 17 och syrran 16. Vi har varsina datorer på våra rum och sitter så länge vi vill.

    Det fanns en tid då jag var databeroende några månader, jag var typ 15 år så då satte vi in regler för datorn, men inget sånt där program för att internet ska stänga ner sig självt.

    Jag föreslår att internet ska stängas ner klockan 22:30 på vardagar...alla i min ålder borde egentligen lägga sig klockan 22 för att orka sig igenom dagen därpå. Om man inte har en dator att sitta vid så ökar chansen att man faktiskt lägger sig i tid. Jag vet klasskompisar som sitter till klockan 00-01 på nätterna vid datorn, och dom försover sig nästan varenda dag...inge bra såklart.

    Sen på helgerna tycker jag att han ska få sitta betydligt längre om han vill. Iaf ifrån fredag till lördag....från lördag till söndag kan ni köra till klockan 00 för då måste hans kropp vänja in sig vid att det är skola snart igen. (För jävkligt att vänja in kroppens sömntider varenda helg...tro mig, jag vet )

    Sen på sommarlovet tycker jag han får sitta till klockan 03 om han så vill....om han inte stör er andra såklart. Eller om datorn står på en allmän plats.

    Sammanfattning:

    Lördag kväll till Torsdag kväll - 22:30

    Fredag kväll till Lördag kväll - 00:00

    Sommarlov - Så länge han vill, såvida ni inte har något bra skäl till att han inte får det. Att ni tex. blir störda på nåt vis av datorn när han sitter där.

    Det är väldigt vanligt att vi tonåringar sitter uppe sent på kvällarna och chattar med kompisarna och så...hänger på dom olika sidorna vi är medlemmar på...bara tar det lugnt helt enkelt. Att behöva gå bort ifrån datorn klockan 1 är lite väl tidigt...om ni nu verkligen tycker att han stör er med datorn så kan ni väl kanske lägga på en timme eller så? Det som känns bäst för er helt enkelt.

    Bara mitt förslag!


    Om man stänger internet nog kan man väl vara på telefonen på internet eller kan man?
  • Kodia
    Lille Snopp skrev 2018-11-04 22:33:19 följande:
    Om man stänger internet nog kan man väl vara på telefonen på internet eller kan man?
    Den här tråden är 10 år gammal! Jag gissar att du är ganska ung, men då hade ungdomar i regel inte internet i mobilen (om de hade mobil), och i så fall väldigt segt och begränsat, med kostnad/mb.
Svar på tråden Hur länge får era ungdommar sitta vid datorn på kvällen?