• Pallas Athena

    Ersättning för försening och försvunnet bagage?

    Jag skulle vilja veta vad ni andra har fått för ersättning av försäkringsbolag och flygbolag när det har uppstått problem, så jag vet vad vi ska kräva för våra ganska extrema problem..
    Vi upplevde ett dygns försening, bagaget blev ytterligare ett dygn försenat och en av väskorna saknas fortfarande (en bärstol som innehåller dels kläder och dels fästena till bilbarnstolen som därmed är obrukbar!).. Vi ska nu börja förhandla om ersättning och har fått rådet att vara hårda så vi inte blir lurade, men hur sjutton ska man veta hur mycket man då ska kräva?

  • Svar på tråden Ersättning för försening och försvunnet bagage?
  • ceeh

    Det finns en maxgäns på 11 000 kr enligt montrealkonventionen. (Gäller för förlorat bagage som inte återfinns) Tänk på att allt ni söker ersättnng för (om bagaget nu inte kommer tillbaka) ska kunna styrkas med kvitto.Utifrån detta brukar det dras av 10% av varans pris per år efter inköp. Ex ett år gammal sak dras av med 10 %, två år med 20% osv. Praxis vid en bagage försening är att det ersätts med 500 sek per dag och väska. Tyvärr tas ingen hänsyn till vad som finns i. Viktigare saker ska alltid packas i handbagage.

    Själva flygförseningen är mycket individuel. Vissa ersätter ett typ schblon erstättning på 2-500 sek per person (ej för spädbarn) Vid allvarligare förseningar ersätts ibland vernattning och merkostnader som uppkommit vid förseningen (dock inget för "sveda och värk) Åter igen ska alla merkostnader kunna styrkas med kvitton....

    Lycka till

  • Pallas Athena

    OKej, så man kan inte få ersättning för förlorade dagar på semestern? Dvs vi skulle varit där i 6 dagar, men nu försvann 2 dagar på försening och sedan försenat bagage som vi var tvungna att gå och vänta på..
    Jösses, inte sjutton har man kvar alla kvitton på de sakerna som man har..?
    Men om de redan har ersatt för övernattning (de fixade hotell men inget mer) så kan man inte få ersättning för mer eller?

  • ceeh

    Gäller det förlorade dagar på resmlet kan ni begära tillbaka en dagsandel om förseningen översteg åtta timmar på resan till resmålet., Dvs grudpriset för er rsa delat på antal dagar.I grudpris räknas inte busstransfer, försäkring etc...

    ni kan inte få någon direkt ekonomisk ersättning för det försenade bagaget.. förutom för utlägg..

  • Billabong
    ceeh skrev 2008-07-08 16:22:42 följande:
    ni kan inte få någon direkt ekonomisk ersättning för det försenade bagaget.. förutom för utlägg..
    Jodå!
    Beroende på OM ni har betalat resan med VISA-kort OCH vilken bank ni har det VISA-kortet knutet till så kan man få en generell ersättning för försenat bagage och rent allmänt även försening av själva resan.
    Kolla upp villkoren för VISA-kortet i er bank - OM ni betalade resan med kortet!

    OM ni reste charter och har lagt till en reseförsäkring genom dem så är det också möjligt att ni blir kompenserade för att ni förlorade tid på resmålet. Läs igenom alla villkor!
  • Pallas Athena

    Japp, vi har betalat resan med visa-kortet (Swedbank) och de ska ersätta oss för förseningen (dock vet jag inte hur mycket), men det trickiga är att vi hyrde huset privat och då läste jag någonstans att man inte kan få ersättning för det då, men det tror jag var på hemförsäkringen..
    Jag har kollat upp villkoren för Swedbanks visakortsförsäkring via Folksam, och där står ju så klart bara ett högsta belopp (upp till 2800 kr per familj för försening och upp till 3000 kr per väska som är försenad, dock bara för utlägg, för väskor borta i mer än 48 timmar upp till 5000 kr per väska..)

    Men i grundpriset borde vi i alla fall få räkna flygpriset, och förhoppningsvis även hyran av huset?

    Hemförsäkringen har redan betalat ut en schablonsumma för det försenade bagaget, och flygbolaget har lovat ersätta oss för hela eller en del av summan av det som vi har varit tvungna att inhandla pga förseningen.

  • SVejsan

    Pallas Athena skrev 2008-07-08 22:49:14 följande:


    Japp, vi har betalat resan med visa-kortet (Swedbank) och de ska ersätta oss för förseningen (dock vet jag inte hur mycket), men det trickiga är att vi hyrde huset privat och då läste jag någonstans att man inte kan få ersättning för det då, men det tror jag var på hemförsäkringen..Jag har kollat upp villkoren för Swedbanks visakortsförsäkring via Folksam, och där står ju så klart bara ett högsta belopp (upp till 2800 kr per familj för försening och upp till 3000 kr per väska som är försenad, dock bara för utlägg, för väskor borta i mer än 48 timmar upp till 5000 kr per väska..)Men i grundpriset borde vi i alla fall få räkna flygpriset, och förhoppningsvis även hyran av huset?Hemförsäkringen har redan betalat ut en schablonsumma för det försenade bagaget, och flygbolaget har lovat ersätta oss för hela eller en del av summan av det som vi har varit tvungna att inhandla pga förseningen.
    När det gäller förseningen för personer så fick vi uppgift från vårat hemförsäkringsbolag att sådana schablonmässiga förseningar (utan utlägg som skall styrkas) kan man begära försäkring från flera håll. (Men sjukdomar och allt som skall styrkas med kvitto kan man bara bli ersatt från ett håll (och därmed så skall man kolla upp var man får bäst ersättning... (försäkringen eller flygbolaget) Ersättning för utlägg tex nödvändiga attiraljer pga av bagage förseningen ersätts bara en gång.).
    Vi hade bett om förseningintyg från flygbolaget som vi skickade in till båda (visakortsförsäkring och reseskydd i hemförsäkringen) och fick ersättning från båda håll... Observera än en gång att jag verifierade detta med vårt försäkringsbolag flera gånger!!

    Lycka till...

    Och förresten ... acceptera inte att flygbolaget skriver ut en bolagscheck, vi fick vid ett tillfälle en check från British Airways som vår bank skulle ta 150 kroner i avgift för att lösa in!! Få de att sätta in pengar på ert konto istället... (Det gick bra med checken till slut vi fick tjata - att vi var ju förmånskunder osv så gjorde vår personliga bankkvinna ett avsteg från reglerna...)
  • Billabong
    SVejsan skrev 2008-07-09 08:16:08 följande:
    Pallas Athena skrev 2008-07-08 22:49:14 följande: När det gäller förseningen för personer så fick vi uppgift från vårat hemförsäkringsbolag att sådana schablonmässiga förseningar (utan utlägg som skall styrkas) kan man begära försäkring från flera håll. (Men sjukdomar och allt som skall styrkas med kvitto kan man bara bli ersatt från ett håll (och därmed så skall man kolla upp var man får bäst ersättning... (försäkringen eller flygbolaget) Ersättning för utlägg tex nödvändiga attiraljer pga av bagage förseningen ersätts bara en gång.).Vi hade bett om förseningintyg från flygbolaget som vi skickade in till båda (visakortsförsäkring och reseskydd i hemförsäkringen) och fick ersättning från båda håll... Observera än en gång att jag verifierade detta med vårt försäkringsbolag flera gånger!! Lycka till...Och förresten ... acceptera inte att flygbolaget skriver ut en bolagscheck, vi fick vid ett tillfälle en check från British Airways som vår bank skulle ta 150 kroner i avgift för att lösa in!! Få de att sätta in pengar på ert konto istället... (Det gick bra med checken till slut vi fick tjata - att vi var ju förmånskunder osv så gjorde vår personliga bankkvinna ett avsteg från reglerna...)
    Bra tips! Noterar för framtida incidenter...
  • Pallas Athena
    SVejsan skrev 2008-07-09 08:16:08 följande:
    När det gäller förseningen för personer så fick vi uppgift från vårat hemförsäkringsbolag att sådana schablonmässiga förseningar (utan utlägg som skall styrkas) kan man begära försäkring från flera håll. (Men sjukdomar och allt som skall styrkas med kvitto kan man bara bli ersatt från ett håll (och därmed så skall man kolla upp var man får bäst ersättning... (försäkringen eller flygbolaget) Ersättning för utlägg tex nödvändiga attiraljer pga av bagage förseningen ersätts bara en gång.).Vi hade bett om förseningintyg från flygbolaget som vi skickade in till båda (visakortsförsäkring och reseskydd i hemförsäkringen) och fick ersättning från båda håll... Observera än en gång att jag verifierade detta med vårt försäkringsbolag flera gånger!! Lycka till...Och förresten ... acceptera inte att flygbolaget skriver ut en bolagscheck, vi fick vid ett tillfälle en check från British Airways som vår bank skulle ta 150 kroner i avgift för att lösa in!! Få de att sätta in pengar på ert konto istället... (Det gick bra med checken till slut vi fick tjata - att vi var ju förmånskunder osv så gjorde vår personliga bankkvinna ett avsteg från reglerna...)
    Ah, tack för tipset! Det ska jag göra! Ja, jag har också förstått att förseningen kan man få från flera håll för, men kvitto-ersättnignen bara från ett håll eftersom visa-försäkringen sa att de skulle ersätta det som flygbolaget inte ersatte (de sa att de skulle dra bort det som flygbolaget ersatte). Men bra tips att kolla upp vad de olika bolagen betalar ut!
    Jag tror inte de kommer betala med check, för vi ska skicka med vårt kontonr tillsammans med vårt krav..
  • pamela

    jag undrar hur mycket ersättning flygbolaget för försenar väskor?

    DET GÄLLER 3 DAGAR TILLS NU?

  • Dixie
    pamela skrev 2014-09-21 12:44:15 följande:
    jag undrar hur mycket ersättning flygbolaget för försenar väskor?

    DET GÄLLER 3 DAGAR TILLS NU?
    det beror ju på vad du har för försäkring! 
  • Butterscotch

    Det finns några olika företag som hjälper till att ställa krav mot flygbolagen (eftersom vanligt folk oftast inte vet vad de har rätt till eller hur de driver ersättningsfrågan), t ex Flightright eller Getairhelp.se. De tar nog både en viss procent av ersättningen i betalning, och ingenting om kravet inte går igenom. Smart tjänst tycker jag!

  • vapern

    Det går att få ersättning för det mesta förutom typ naturkatastrofer. Jag fick en klumpsumma på ungefär 4000 kronor efter att mitt flyg försenades tidigare i år, då använde jag www.svenskflyghjalp.se som fungerade snabbt och smidigt, men det finns många sådana tjänster om man inte orkar strida med flygbolaget själv. Misstänker att det är många som går miste om kompensation för att de inte orkar strida själva

Svar på tråden Ersättning för försening och försvunnet bagage?