• Solreg­nsnö
    Äldre 10 Jul 12:30
    1985 visningar
    5 svar
    5
    1985

    Födda utomlands

    Har någon erfarenhet hur det är om man födda utomlands, inom EU, men är försäkrat här i Sverige? FK har inte hjält med något svar annu heller, tyvärr....
    Tack så mycket!!

  • Svar på tråden Födda utomlands
  • Sisili­sko
    Äldre 10 Jul 14:44
    #1

    Jag har inte någon erfarenhet av förlossning utomlands men jag har erfarenhet av sjukvård utomlands och olika beroende på land. Gemensam tär att vården i sig har varit minst lika bra om inte bättre än i Sverige.

    Det som gäller är att du ska ha med din lilla Europeiska sjukförsäkringskortet som du beställer från Försäkringskassan i Sverige. Antingen via Internet:
    www.forsakringskassan.se/tjanster/eu-kort/index.php
    Eller via sms:
    Sms:a EUKORT och ditt personnummer till 71020.

    Det kommer inom en vecka. Detta idkort lämnar du på den vårdinrättning du är på och räkningen för ditt vårdbesök skickas till Sverige.

    Klippt från andra sidor på Internet:
    Inom EU har du rätt till akut sjukvård i samband med graviditet och förlossning t o m vecka 37.
    EU-kortet gäller för alla som är försäkrade i Sverige. För dig som är gravid kan det till exempel ge rätt till nödvändig vård i samband med graviditetskomplikationer och för tidig förlossning. Däremot ger det inte rätt till transport med ambulansflyg hem till Sverige om det skulle bli nödvändigt. För att få ersättning för snabb sjuktransport till hemlandet krävs en reseförsäkring.
    Vad som gäller för respektive EU-land kan/ska försäkringskassan berätta för dig.

    Vad som gäller hur förlossningen i respektive land går till har jag inte någon aning om. Jag har vänner som fött barn i Finland, England och Frankrike, det har inte varit några konstigheter.

    Vilket land ska du besöka?

  • Solreg­nsnö
    Äldre 10 Jul 17:00
    #2
    Svar på #1
    Tack för svaret. Har själv fött barn i Tyskland innan jag flyttade till Sverige. Frågan för mig är om det går bra för försäkringskassan att födda utomlands för det är ju vanligtvis efter vecka 37 och jag visste om att det skulle ske också. Samtidigt har jag läst att man kan inte hindra gravida inom EU att födda inom Eu heller, men jag kan inte hitta den här information längre....
  • Sisili­sko
    Äldre 11 Jul 09:14
    #3

    Ah, du måste alltså få "tillåtelse" att föda i Tyskland?
    Eller åtminstone kolla att det är okej.

    Är du i Sverige nu? Jag kollade din presentation och det verkar så. Jag föreslår att du pratar med din barnmorska. Jag skulle också ringa sjukhuset som du tänkt dig föda på i Tyskland för att höra om de tar emot planerade förlossningar från annat land.

  • Solreg­nsnö
    Äldre 11 Jul 10:21
    #4
    Svar på #3
    Jag arbetar och bor här i Sverige. Barnmorskan vet ingenting, försäkringskassan inte heller, min "gamla" sjukhuset i Tyskland skulle kunna ta emot mig om det är klart med försäkring... ont circle
  • Äldre 3 Feb 11:30
    #5

    Hur gick det för dig? Jag är nu i samma situation.

Svar på tråden Födda utomlands