• Blubbe

    Livmodercancer, ärftlighet?

    Detta bör du nog läsa någon vetenskaplig artikel om, för här inne blir det nog mest att vi spekulerar eller förmedlar vad vi tror... precis som jag hade gjort - dvs. att såvitt jag vet så är det inte ärftligt. Men vissa cancerformer kan man kontrollera med blodprover om man löper risk för att få. Fråga mig inte om detaljer, men jag vet kollegor som kollat det pga att deras mödrar dött i bröscancer, t.ex......

    Min mormor dog också i livmoderhalscancer.. Min mamma hade cellförändringar vid ETT tillfälle efter att mormor dog.. Men hennes åtgärdades direkt och återkom aldrig.

    Jag har haft cellförändringar, koniserats.. Sedan drygt 1 år efter var förändringarna tillbaka.. Ny konisering.. Och nu hoppas jag att det är utläkt.
    De menar på att det är ett virus, och det inte kan vara ärftligt. Men det är lite lustigt för mig att det i rakt nedåtstigande led då finns samma förändringar.. Men däremot är inte cellförändringar cancer, det är viktigt att komma ihåg. Men jag kan lova dig jag gråtit mycket, mått dåligt, varit rädd och deppad, varit förbannad för att jag inte fötts senare och kunnat få vaccin som man kan idag, och varit trött på att ha så mycket mellanblödningar..... (De flesta har inga besvär av c-förändringar alls, men det hade jag..)

    LYCKA TILL och skriv privat mess om du undrar något så svarar jag dig gärna. Kommer inte följa tråden en längre tid dock.

Svar på tråden Livmodercancer, ärftlighet?