• Äldre 14 Jul 16:17
    156237 visningar
    1736 svar
    1736
    156237

    virkning, stickning och tovning, del 4

    Här samlas vi som gillar att virka, sticka och tova! Välkommen in, gammal som ny, elit som rookie

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-30 17:44
    här samlingstråden för våra bloggar!
    www.familjeliv.se/Forum-5-155/m34846332.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-12 18:40
    köpa garn på nätet, det kan du göra här

    www.helylle.se
    garnharvan.se
    www.garnkorgen.se
    www.stickbutiken.se
    www.grunnebogarn.se
    www.garntjanst.se
    www.sticka.nu
    www.vartoftagarn.se
    www.jarbo.se
    kickishobbysida.se
    www.yllotyll.com
    www.dustorealpakka.com
    www.nysta.se
    www.madamelutuss.se

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-15 19:32
    hemlistråden
    www.familjeliv.se/Forum-5-179/m36286116.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-03 21:31
    mönster

    www.jarbo.se/

    www.sticka.nu/pattern.html

    www.knittingpatterncentral.com/directory.php (eng)

    www.knitty.com/ISSUEsummer08/index.html (eng)

    www.berroco.com/ (eng)

    www.garnstudio.com (svenska)

  • Svar på tråden virkning, stickning och tovning, del 4
  • Kakan8­3
    Äldre 20 Jul 00:14
    #31

    Nu spammar jag

    Såg att det fanns beskrivning på mormorsruta där också.

  • Äldre 20 Jul 09:03
    #32

    Lovis
    jag vet inte om detta är samma fil som kakan får fram (pallar inte googla TVÅ gånger). men här har du en liten genomgång av hur man gör en mormorsruta, med färgbilder och allt.
    www.regeringen.ax/.composer/upload/museum/Virkning.pdf

    jag har köpt garn på nätet en gång bara, eftersom det brukar bli dyrare per nystan när man räknar med frakten.  förut virkade jag mycket i billigare akrylgarner, och det finns i min lokala garnaffär. nu har jag blivit helt frälst i debbie bliss-garner, och närmsta återförsäljare ligger i stan. så att åka dit skulle kosta lika mycket som att betala frakt, och då kändes det enklare att beställa på nätet.

    när det gäller boktips, så är mitt bästa råd att gå till biblioteket. för den, enligt mig, bästa virkboken är en gammal bok som är väldigt svår att få tag på att köpa, men den brukar finnas på biblioteken. så här ser den ut, och du ser det absurda priset också.
    www.tradera.com/auction/auction.aspx

    sen tror jag inte att du ska hoppa för mycket att på dina 6 nystan räcker jag köpte precis 6 nystan för samma pris, och det kommer inte räcka till min filt tyvärr. fast det är klart, du kanske har större nystan? mina är på 50 gram styck, och det kommer bara räcka till en 2/3 filt.

  • Äldre 20 Jul 10:20
    #33

    kakan o pucken tack så mkt, jag ska testa lite nu...

    Nej de nystanen räcker nog ej har jag med insett...

    När man virkar o lägger upp de första maskorna, räknas det som första varvet? Eller är det bara "uppläggning"...?


    Leia, min älskade lejonunge
  • Äldre 20 Jul 10:43
    #34

    lovis
    menar du luftmaskorna som du sen sluter till en ring? de brukar inte räknas till första varvet, utan som uppläggningsvarv.

  • Bast
    Äldre 20 Jul 11:24
    #35

    Hm, jag har smygläst i flera dagar nu, men jag inser att jag bara MÅSTE få fråga om mitt misslyckade mössprojekt...!

    Jag har precis lärt mig virka, och jag gjorde en mössa till min dotter, den blev faktiskt helt okej!
    Sen skulle jag ge mig på en mössa till mig, men efter ett tag inser jag att mössan inte kommer att bli rak, utan den är alldeles vågig! Det är precis som om det är för många maskor! Vad kan det bero på? Jag försökte mäta en sån där provbit (si och så många maskor på si och så lång bit) men ändå har det blivit fel. Är det jag som virkat för löst, eller ska jag ha en mindre virknål? Virkar likadant på min mössa som på dotterns, men med olika garn.

  • Äldre 20 Jul 15:01
    #36
    Kakan83 skrev 2008-07-18 15:54:55 följande:
    Det är visst jobbigt att börja jobba efter mammaledigheten! Har inte hunnit virka, blogga eller något sånt.puckenvilka härliga färger du valt till filten. Kommer nog bli jätteläckert!
    Tell me! Jag började jobba heltid i mars efter 6 år hemma med barn. Jag hinner inenting numer. *surar lite* Men man tar tillfällena i akt när man inte är för trött.
    ♥ Grabbarna Bus och Syrrans Mamma ♥
  • Äldre 20 Jul 15:20
    #37
    pucken skrev 2008-07-18 17:00:22 följande:
    här boken jag vill ha...www.tradera.com/VIRKBOKEN-auktion-68215034lite dyr bara
    Mmmm, den skulle jag också vilja ha! Men inte till det priset. *shit* Stickbibeln dvs stickboken från ICA förlaget har jag iaf lyckats köpa iom att den getts ut i nyutgåva. *tack för det*
    Lovis 1 skrev 2008-07-20 00:01:48 följande:
    Hej!Jag är helt ny på att virka och sitter nu med lite frågor. Jag fick för mig att virka en babyfilt och köpte garn i en affär i borås, dyrt som f*n 350 kr för 6 ull-garn, men det är ok om filten blir fin.Men efter att jag skummat lite av tråden såg jag flera länkar på sidor på nätet man kan köpa garn från, dum jag är som inte tänkte på det... (ni ser, helt ny...)så vilken sida rekomenderar ni?Om jag vill ha en bra beskrivande bok för nybörjare på virkning, vilken ska jag köpa då?? Någon som vet?så till världens dummaste fråga, nu måste ni bara ha bakgrunden, hon som lärde mig virka är över 80 år o sitter i rullstol och jag hade bara en typ 2h lektion, dvs hon virkade en "påhittad" så kallad mormors ruta, o nu sitter jag o följer den o räknar maskar för att fatta hur jag ska göra... (DVS en kort lektion utan mönster o utan förklaring till vad jag ska göra...) Men, hur kommer jag upp till nästa varv? snyggast Som jag gjort nu virkar jag några enkla maskor (heter det luftmaska tro??) o då tar jag typ 3 st, o sedan börjar jag med stolparna igen...Men här kommer fråga nr 2 dummast i värdlen, räknar man då med den "konstiga stolpen" av enkla luftmaskor när man räknar stolpar sedan, för att det ska bli symmestriskt? dvs man gör en stolpe mindre...Ja jag har kollat på några bilder ni lagt ut o allt ert ser så symmestriskt ut... det gör ju inte mitt... antignen blir det olika antal stoplar eller så blir inte "hålen" lika stora (Hål är alltså enkla luftmaskor i mönstret om ni fattar vad jag menar med hål...)Det mönstret jag gör består av stolpar och sedan "hål" om ni fattar... (Hm... förvirrad).,Vilket fall som helst, nu är klockan mkt o jag ska sova, men jag är helt SÅLD på virkning o har kollat in i era bloggar liiiite o ni är ju helt grymma!! Flera färger o allt...
    Bästa tipset är att kolla på loppisar och liknande, Tradera kan också vara bra så länge det inte är en högt eftertraktad bok. Annars finns det en hel del på biblioteket, kan du kopiera så kopiera det viktigaste och samla i en pärm. Jag har flera pärmar nu med tips och trix som jag skirivt ut från nätet och kopierat från böcker.

    Mormorsrutor har jag lärt mig från en bildserie på nätet faktiskt. Det tog några försök innan det gick men nu sitter det. http://svenska.yle.fi/matochfritid/hobbyartikel.php?id=1371

    Om man vill köpa garn online finns det många ställen. Jag köper en del på Tradera och så har jag samlat mig en hel lista på garnbutiker online. Säg bara till om jag ska lägga till listan.
    pucken skrev 2008-07-18 16:05:22 följande:
    fick du bilden? är jättenyfiken på vad det är för nåt du vill virka
    Har inte lyckats fånga bilden riktigt tyvärr. Men hittade något liknande på en bild i en annan bok men då var det cirklar istälelt för blommor. Inte samma men liknande.
    ♥ Grabbarna Bus och Syrrans Mamma ♥
  • Äldre 20 Jul 15:23
    #38

    Nu spammar jag lite men jag måste ju visa upp resultatet av helgens virkande. Det blev en keps till slut. Hittade ett mönster i en gammal stick och virkbok från 70-talet som jag fått av svärmor (som har hur mkt som helst i den vägen,  jag "shoppar" där men de norska får hon behålla *s*). Fyrra ggr fick jag börja om och tänka till men till slut så fick jag till den här:

     

    Bilderna går att klicka upp till större.

    Inte helt perfekt passform men nu när jag fått till mönstertänkandet så kan jag ju justera mönstret lite och pröva mig fram. Inte så svårt alls faktiskt när man börjar förstå. *ha ha* Ett par bilder till finns i mitt galleri under "pysselat, handarbetat och hemgjort" om någon vill kika mer.


    ♥ Grabbarna Bus och Syrrans Mamma ♥
  • Äldre 20 Jul 16:26
    #39

    Lovis: kolla på biblioteket. Jag hittade en jättebra virkbok där, men tyvärr kommer jag inte ihåg vad den heter. De brukar i alla fall ha ganska mycket böcker om sånt där.

    Asereth: Kepsen är jättefin. Blir jättesugen på att försöka göra en själv och skulle gärna vilja ha mönstret.

    Nu har jag i alla fall äntligen kommit igång med min stickning igen. Men jag måste låna om mönstret så att jag kan försöka mig på vänstra framstycket igen.

  • Nhelia
    Äldre 20 Jul 17:10
    #40

    Lovis: Bor du i Borås? Jag bor här (i Borås alltså). Du kan kolla in i mitt galleri på saker jag virkat. Jag är också nybörjare och usel på att följa mönster. Virkar det mesta på fri hand.

Svar på tråden virkning, stickning och tovning, del 4