• AnnaGB­G
    Äldre 17 Jul 12:39
    10426 visningar
    19 svar
    19
    10426

    Någon som har lite koll på olika fasadfärger?

    Vi håller just på att måla om vårt hus. Eller skrapa snarare. Vi skrapar ner till trärent ( inte helt enkelt på gammalt hus som är påmålat 75 ggr utan ordentligt underarbete )

    Jag har ju hittat Folksams test på fasadfärger men jag vet ej hur tillförlitligt det är? Det sågas ju av diverse personer och företag.

    Vi hade tänkt att använda Demidekk men med grundfärg osv går detta på ca 25 000. Vi fick sedan ett jättebra pris på en färg som heter Scala, så vad jag undrar är om någon vet något om denna färg.

    Jag har Googlat som en galning men det är ju bara sidor från försäljarna som kommer upp och det känns ju inte direkt opartiskt. I Folksams test var denna färg inte med och något annat test har jag inte hittat. Råd & Rön, Vi i Villa osv hänsvisar allihop bara till detta test.

    Tacksam för lite info...

  • Svar på tråden Någon som har lite koll på olika fasadfärger?
  • tokeli­na
    Äldre 17 Jul 13:16
    #1

    Min man påstår att numera är i princip alla färger från samma färgbas och att Demidekk säljer mest på namnet... Vet inte om det stämmer, men han är i byggbranchen och brukar kunna sin sak...

  • Äldre 17 Jul 21:08
    #2

    Alcros fasadfärg skulle man ha i Göteborg enligt testet. Jag provmålade mina källarfönster för två år sedan med Nordsjö, Beckers och Alcros färg för att bilda mig ngn egen uppfattning innan vi målar fasaden. Nordsjö flagar redan och är så blekt (röd)att det ser ut som vi inte målat på 30 år. De andra två ser fina ut fortfarande.

  • mimmi 1
    Äldre 17 Jul 22:49
    #3

    av erfarenhet vet jag att demidekk är en jättebra färg. det är absolut inte bara namnet... vi målade vårt gamla hus med det, för 20 år sedan, tom, lite mer tror jag.. de nya ägarna har inte behövt måla än! Även om det är en dyrare färg, så blir det inte dyrare i längden. man lurar sej själv om man målar ett helt hus med en billig färg, ifall man måste måla om efter några år...tänk bara på allt arbete!

  • Hejapa­ppa
    Äldre 18 Jul 10:55
    #4

    Aldrig hört talas om Scala. Jag har använt Demidekk, den är väl bra, men säkert är andra högkvalitetsfärger lika bra. Däremot skulle jag nog dra mig för att använda en utpräglad lågprisfärg till ett så viktigt projekt som att måla huset.
    Men varför skrapar du ner till trärent? Skall du byta från oljefärg till latex, eller omvänt? Om inte räcker det ju med att skrapa bort det som är löst.

  • AnnaGB­G
    Äldre 18 Jul 21:27
    #5
    Hejapappa skrev 2008-07-18 10:55:01 följande:
    Aldrig hört talas om Scala. Jag har använt Demidekk, den är väl bra, men säkert är andra högkvalitetsfärger lika bra. Däremot skulle jag nog dra mig för att använda en utpräglad lågprisfärg till ett så viktigt projekt som att måla huset.Men varför skrapar du ner till trärent? Skall du byta från oljefärg till latex, eller omvänt? Om inte räcker det ju med att skrapa bort det som är löst.
    Nej, vi skall inte byta färgtyp men på ena fasaden ( väster ) så finns det 4-5 lager med färg, den sitter som berget på vissa ställen och flagnar bort helt på andra så det blir fruktansvärt ojämt om vi bara tar det lösa.

    Jag betalar gärna mer för en bra färg därför undrar jag om Scala, då priset är med rabatt då en vi känner har ett hemligt förhållande med ägaren till färgbutiken ( man får ju utnyttja sina vänner liksom ). Jag vet ju alltså inget alls om utefärger och ville därför höra om det faktiskt ÄR ett lågprismärke för i så fall väljer vi Demidekk som vi tänkt från början trots att det kommer att kosta oss ca 13-15000 mer än Scala.
    mirakelasta skrev 2008-07-17 21:08:53 följande:
    Alcros fasadfärg skulle man ha i Göteborg enligt testet. Jag provmålade mina källarfönster för två år sedan med Nordsjö, Beckers och Alcros färg för att bilda mig ngn egen uppfattning innan vi målar fasaden. Nordsjö flagar redan och är så blekt (röd)att det ser ut som vi inte målat på 30 år. De andra två ser fina ut fortfarande.
    Vilken typ av färg var det? Alltså olja eller någon alkydtyp?
  • AnnaGB­G
    Äldre 18 Jul 21:33
    #6
    http://www.colorex.se/page___240.aspx

    Här hittade jag en länk. Tydligen heter tillverkaren Colorex, har ni hört talas om DET förut då? Färgen i länken - Oden - var den vi fått så bra pris på.
  • AnnaGB­G
    Äldre 18 Jul 21:43
    #7
    AnnaGBG skrev 2008-07-18 21:33:55 följande:
    www.colorex.se/page___240.aspxHär hittade jag en länk. Tydligen heter tillverkaren Colorex, har ni hört talas om DET förut då? Färgen i länken - Oden - var den vi fått så bra pris på.
    Den var ju med på Folksams lista över godkända färger...vad man nu än skall säga om det där testet.

    ( Tur att jag har FL så jag kan sitta och skicka meddelanden till mig själv )
  • tokeli­na
    Äldre 18 Jul 21:54
    #8
    AnnaGBG skrev 2008-07-18 21:43:00 följande:
    Den var ju med på Folksams lista över godkända färger...vad man nu än skall säga om det där testet.( Tur att jag har FL så jag kan sitta och skicka meddelanden till mig själv )
    Hehe, man får klokast svar på det viset.
  • Flaxa1
    Äldre 19 Jul 20:23
    #9

    Intressant tråd! Undrar oxå över det här med färg, ska måla ett hus nästa år.

  • AnnaGB­G
    Äldre 19 Jul 21:29
    #10
    Flaxa1 skrev 2008-07-19 20:23:25 följande:
    Intressant tråd! Undrar oxå över det här med färg, ska måla ett hus nästa år.
    Då kan du fråga mig hur denna färg har klarat sig, för vi har bestämt oss för den. Vi litar på Folksam.
  • Hejapa­ppa
    Äldre 5 Aug 11:58
    #11
    AnnaGBG skrev 2008-07-18 21:27:17 följande:
    ...för i så fall väljer vi Demidekk som vi tänkt från början trots att det kommer att kosta oss ca 13-15000 mer än Scala.
    Det måste vara ett väldigt stort hus ni har? När jag målade mitt (enplans, 130kvm) med Demidekk så har jag för mig det gick åt färg för ca 7 tusen. Det verkar som Demidekk till ditt hus kostar över 20 tusen? Väldans stor hus, eller väldans dyr färghandel?
  • AnnaGB­G
    Äldre 5 Aug 22:26
    #12
    Hejapappa skrev 2008-08-05 11:58:20 följande:
    Det måste vara ett väldigt stort hus ni har? När jag målade mitt (enplans, 130kvm) med Demidekk så har jag för mig det gick åt färg för ca 7 tusen. Det verkar som Demidekk till ditt hus kostar över 20 tusen? Väldans stor hus, eller väldans dyr färghandel?
    Nej huset är inte så himla stort. Det är ca 200 kvm fasad ( Vi målar endast tre sidor nu, för vi skall bygga ut på en sida. Ja, lite fel ordning - vi vet men fasaden hade inte klarat en vinter till och vi visste inte om bygget skulle hinna starta nu i sommar ). Så med grundfärg ( Jotuns Visir ) och färg så blev det inte skitbilligt
  • Äldre 6 Aug 07:04
    #13

    Vilka hutlösa priser för färg!

    Jag är visserligen lite färgad av åsikter i ämnet, men ärligt talat så vet jag få hus som kostat över 6000kr att måla med linolja och så blir de väldigt vackra och hållbara.

    Utöver det så anser jag att färgtyper som täcker på det viset som t.ex. Demideck gör är urfula efter bara ett par år. De förlorar pigmentlystern och blir alldeles för ofta dassiga eller upplevs skrikiga när åren går. Utöver det är jag rent principiellt emot att folk luras att betala dyrt för ett innehåll (färgen) som är billigt! Färg borde kosta väligt mycket mindre om man ser till tillverkningskostnaderna.

  • Hejapa­ppa
    Äldre 6 Aug 21:20
    #14

    Eofrysina skrev 2008-08-06 07:04:31 följande:


    Vilka hutlösa priser för färg!Jag är visserligen lite färgad av åsikter i ämnet, men ärligt talat så vet jag få hus som kostat över 6000kr att måla med linolja och så blir de väldigt vackra och hållbara. Utöver det så anser jag att färgtyper som täcker på det viset som t.ex. Demideck gör är urfula efter bara ett par år. De förlorar pigmentlystern och blir alldeles för ofta dassiga eller upplevs skrikiga när åren går.
    [/citat]
    AnnaGBG skrev 2008-08-05 22:26:16 följande:
    Nej huset är inte så himla stort. Det är ca 200 kvm fasad ... Så med grundfärg ( Jotuns Visir ) och färg så blev det inte skitbilligt
    Mitt hus har ca 180 kvm fasad. Åtgången är ca 10 kvm per liter, och en liter brukar kosta ca 200:-. Det blir ca 3.600 per strykning, plus kostnaden för grundoljan. Det stämmer med min minnesbild av vad att det kostade ca 7000 när jag målade om med Demidekk (grundolja + två strykningar) för 14 år sedan (färgen var lite billigare då).
    Alkydoljefärg var inget alternativ, eftersom huset var målat med akrylat sedan tidigare.
    Alkydfärg kostar för övrigt ungefär lika mycket, är dessutom jobbigare och ohälsosammare att använda. Grannen målade om med oljefärg, slet som ett djur med att skrapa och ha sig, vilket jag slapp eftersom akrylatfärgen inte flagnat utan bara bleknat. Det dåliga ryktet som akrylat (plastfärg) hade för 15 år sedan berodde mest på att man inledningsvis slarvade med grundoljan.
    Linoljefärg, som Fru Hilde rekommenderar, trodde jag ingen annan än fantaster och folk med k-märkta hus använde nuförtiden.

    När jag målade om igen förra sommaren (alltså 13 år sedan förra gången) räckte det med en strykning. Det var mest söderfasaden som hade blekts. Men inget som flagnade, och någon skrapning var inte aktuell. Då räckte det alltså med färg för ca 3.500:- för mina 180 kvm.

    Så jag förstår fortfarande inte hur Demidekk till 200 kvm kan vara 13-15.000:- dyrare än Scala? Om du får Scala för halva priset, dvs 100:- litern (vilket är osannolikt billigt) så blir det max ca 5.000:-. Det innebär att ditt pris på Demidekk, alltså 13-15.000 dyrare, hamnar runt 20.000? Jag menar att det borde räcka bra med 10.000 för att få Demidekk (eller annan kvalitetsfärg) inkl grundolja plus två strykningar som räcker till 200 kvm.
  • Äldre 6 Aug 21:31
    #15

    Vi håller på att måla om vårt hus i detta nu och använder butinox från scanox...Bara coop som säljer den ocxh just nu har dom rea på den så den kostar 895kr/10l

    vi gick på bekantas och grannarnas erfarenheter när vi valde färg...de flesta av våra grannar har denna färg och är hur nöjda som helst..

    den har dessutom fått bra i tester av olika slag(även folksams) så den kan jag varmt rekomendera...lättmålad e den oxå!

    Lycka till med hästjobbet


    Mamma till världens finaste Ella 060309 och Alice 071219
  • Äldre 6 Aug 22:42
    #16
    Hejapappa skrev 2008-08-06 21:20:46 följande:
    Eofrysina skrev 2008-08-06 07:04:31 följande:Mitt hus har ca 180 kvm fasad. Åtgången är ca 10 kvm per liter, och en liter brukar kosta ca 200:-. Det blir ca 3.600 per strykning, plus kostnaden för grundoljan. Det stämmer med min minnesbild av vad att det kostade ca 7000 när jag målade om med Demidekk (grundolja + två strykningar) för 14 år sedan (färgen var lite billigare då).Alkydoljefärg var inget alternativ, eftersom huset var målat med akrylat sedan tidigare. Alkydfärg kostar för övrigt ungefär lika mycket, är dessutom jobbigare och ohälsosammare att använda. Grannen målade om med oljefärg, slet som ett djur med att skrapa och ha sig, vilket jag slapp eftersom akrylatfärgen inte flagnat utan bara bleknat. Det dåliga ryktet som akrylat (plastfärg) hade för 15 år sedan berodde mest på att man inledningsvis slarvade med grundoljan.Linoljefärg, som Fru Hilde rekommenderar, trodde jag ingen annan än fantaster och folk med k-märkta hus använde nuförtiden. När jag målade om igen förra sommaren (alltså 13 år sedan förra gången) räckte det med en strykning. Det var mest söderfasaden som hade blekts. Men inget som flagnade, och någon skrapning var inte aktuell. Då räckte det alltså med färg för ca 3.500:- för mina 180 kvm.Så jag förstår fortfarande inte hur Demidekk till 200 kvm kan vara 13-15.000:- dyrare än Scala? Om du får Scala för halva priset, dvs 100:- litern (vilket är osannolikt billigt) så blir det max ca 5.000:-. Det innebär att ditt pris på Demidekk, alltså 13-15.000 dyrare, hamnar runt 20.000? Jag menar att det borde räcka bra med 10.000 för att få Demidekk (eller annan kvalitetsfärg) inkl grundolja plus två strykningar som räcker till 200 kvm.
    Upplysningsvis kan tilläggas att fler och fler återupptäcker linoljefärg och dess fördelar. Att den inte är mer populär har inget med kvaliteten att göra, utan snarare om att stora färgtillverkare troligen föredrar att sälja dyr färg fast med billigare innehåll. Men det där har jag självklart inga bevis för... men klassisk linoljefärg innehåller dyra ingredienser och det innebär faktiskt att tillverkaren inte tjänar lika mycket.

    Jag har inget principellt emot plastfärger så länge som de används på moderna fasader. När de målas på äldre fasader som borde få ha en mycket längre "livslängd" då däremot är jag mycket skeptisk. För mig är nämligen 15 år ingenting som jag tycker är lång hållbarhet. En kvalitetsfasad ska kunna hålla i över 100 år utan att det påstrukna färglagret får det att ruttna inom 20år istället. Moderna hus är å andra sidan oftast inte byggda för att stå mer än någon generation så då kanske man mer ska gå efter vad man tycker är vackert snarare än kvalitet... vad vet jag... men då kvalar ändå inte många färger in om man bedömmer hur de ser ut efter ca 5 år.
  • AnneSo­phie
    Äldre 7 Aug 09:37
    #17

    Men vilka galna priser TS!??

    Vi målade om våra hus, hyfsat mycket yta*, två lager och det gick inte på mer än 13 000 max. Och det var inklusive vit snickerifärg.
    Vi körde Alcro på fasaden, och den ser fortfarande nymålad ut.

    * Stora huset och gästhuset


    «Naughty little moderator.»
  • Äldre 7 Aug 23:36
    #18

    ahhh glömde säga det ja..vi köpte färg för 6000kr och har ändå 2 burkar kvar när vi bara har lite kvar att måla..har målat 2ggr då vi bytt kulör...


    Mamma till världens finaste Ella 060309 och Alice 071219
  • AnnaGB­G
    Äldre 7 Aug 23:40
    #19

    Herregud vad det låter galet med "mina" priser, ja!? Jag har fått prisuppgift från Flugger, Becker och Alcro och inget av dem skulle gå på under 15 000?

Svar på tråden Någon som har lite koll på olika fasadfärger?