• lily2007

    Hur skyddar man vägg vid sängen från fettfläckar?

    Ja om man har sängen längs väggen så ligger man ju ofta mot det och det blir fula fläckar. Vart kan man köpa skydd eller finns det nån annan lurig lösning. Att flytta sängen går tyvärr inte.
    Visa gärna bilder om ni har.

  • Svar på tråden Hur skyddar man vägg vid sängen från fettfläckar?
  • SVejsan

    Det är väl bara att fästa upp en tygsjok med ett kul tyg på en list och skruva upp... alternativt att skruva en spånskiva/plywoodskiva i sängstommen (om man inte vill ha skruv eller häftstifthål mot väggen) som man klär med tyg och ev vadd om man vill ha lite mjukare...

  • principisessan

    om du har sänggavel så ligger det inte helt emot och borde inte bli några fettfläckar.
    Men om du vill ha väggen som den är och inte sätta upp nåt tyg tex, så kan du ju rolla väggen med matt lack. Då skyddar det mot smuts och fettfläckar. Vi rollade väggen i hallen som hela tiden blev skitig och ful, funkade skitbra

  • lily2007

    sänggavel finns inte efterson det är en enkelsäng som står mot väggen i rummet.

    matt lack? ja det funkar kanske. måste man måla hela väggen eller går det bra att bara måla vid sängen tro?

  • Mysan59

    På tal om det, om man ska måla om rummet där det redan finns fettfläckar, ska man göra nåt speciellt över just fläckorna innan man målar?

    Alltså jag menar, om man bara målar över, så kanske dom "kommer fram" igen...

  • HäckHäxan
    Mysan59 skrev 2008-07-22 21:25:45 följande:
    På tal om det, om man ska måla om rummet där det redan finns fettfläckar, ska man göra nåt speciellt över just fläckorna innan man målar?Alltså jag menar, om man bara målar över, så kanske dom "kommer fram" igen...
    Antar att du talar om redan målade väggar?

    grovrengörning är bra att tvätta redan målade väggar med innan man målar igen, finns i färgaffären eller iaf där jag bor
    M.G älskad och saknad!!! Fan ta dig!!!!
  • MoonFlight

    Såg på rent hus att dom hade tips på hur man skulle få bort det men just nu står det still i huvudet vad det var dom gjorde...

  • principisessan

    nej, du får nog måla hela väggen, eller iallafall upp till taket där vart sängen står, annars ser det nog konstigt ut

  • principisessan
    MoonFlight skrev 2008-07-22 21:57:05 följande:
    Såg på rent hus att dom hade tips på hur man skulle få bort det men just nu står det still i huvudet vad det var dom gjorde...
    kanske minns fel men tog de inte nåt papper och sen strök med strykjärn på?
  • cloudberry79

    Typ läskpapper som man stryker på, men det hjälper inte om fläcken är gammal. För att förebygga kan man hänga upp en bit tyg ovanför, eller varför inte en sån "tapet-tavla"? Alltså, vad som helst ovanför huvudänden som ligger mellan sängen och väggen funkar. Har sett många äldre som helt enkelt har en bit tyg uppspänt, men man kan ju kombinera med en liten enkel hylla som det hänger ett snyggt tyg ifrån, så kan man ha väckarklocka eller liknande uppe på hyllkanten.


    LFG WOTLK
  • Wren

    eller kanske en trevlig sängram? tänker på en med både huvud- och fotända, en "klassisk säng" helt enkelt. om man har råd förståss.

  • Cornellia
    Mysan59 skrev 2008-07-22 21:25:45 följande:
    På tal om det, om man ska måla om rummet där det redan finns fettfläckar, ska man göra nåt speciellt över just fläckorna innan man målar?Alltså jag menar, om man bara målar över, så kanske dom "kommer fram" igen...
    Det finns spray på färghandeln som man spejar över fettfläcken innan så att den inte tränger igenom.
  • Mysan59
    Svar på #12
    Cornellia skrev 2008-07-23 07:41:48 följande:
    Det finns spray på färghandeln som man spejar över fettfläcken innan så att den inte tränger igenom.
    Ahh det var typ nåt sånt jag menade. Jag glömde ju säga att vi har tapet i sovrummet nu, men ska måla om hela rummet i en annan färg, men för att inte fläckarna ska tränga igenom, så tänkte jag på nåt sånt. Så det finns nån spray alltså... Vad bra. Tack för alla svar, och ursäkta att jag förklarade så dåligt... =)
  • tamate
    lily2007 skrev 2008-07-22 10:46:51 följande:
    Ja om man har sängen längs väggen så ligger man ju ofta mot det och det blir fula fläckar. Vart kan man köpa skydd eller finns det nån annan lurig lösning. Att flytta sängen går tyvärr inte. Visa gärna bilder om ni har.
    vi kommer göra något liknadne som här, och komemr måla med färg som man kan torka av med blöt handuk =)
    - det som inte dödar härdar!
Svar på tråden Hur skyddar man vägg vid sängen från fettfläckar?