Inlägg från: Anonym (orolig) |Visa alla inlägg
  • Anonym (orolig)

    Fruktansvärd magkatarr , kan jag ta alvedon?

    Jag har fått ett fruktansvärt magkatarr anfall och har så ont att jag inte kan ligga eller sitta och har tom värk ut i ryggen. Kan jag ta alvedon? Har redan tagit en stark losec men det har inte hjälpt..

  • Svar på tråden Fruktansvärd magkatarr , kan jag ta alvedon?
  • Anonym (orolig)

    Mina anfall börjar med att det svider som eld i magen och sedan blir det stark värk i hela magen och även värk i ryggen så jag kan inte ligga, sitta eller någonting. Får även gaser i magen och springer och gör nr2 hela tiden. Anfallen sitter i ca 8-9 timmar när de kommer. Tog ju losec i natt och det hjälpte inte, åt mariekex och hårt bröd men det hjälpte inte heller. Tog brusalvedon och då blev det en aning bättre iallafall i ryggen. Har inte sovit en blund inatt och har nu barnen att ta hand om idag...låter det som gallstensanfall eller magkatarr egentligen??

  • Anonym (orolig)

    Anonym (Även syrra) skrev 2008-08-11 11:23:25 följande:


    Känner igen det där!Funderar också på om det är lite gallstensanfall med i det hela. Proviva och kamomillte hjälper mig lite grann. Även i förebyggande syfte.Ingen fara med Alvedon i normala mängder (tog du 500 mg eller 1 g, se till att ta 1 g om du ändå tar).Du behöver om inte annat äta Losec el liknande (finns ju billigare saker) regelbundet en period för att förebygga. Jag är mkt bättre sen jag gjort det. Och då pratar vi om flera månders intag (fått recept).Nu finns ju Voltaren att köpa receptfritt. Voltaren hjälper mot Gallsten, men gör ju magen värre om det enbart är magkatarr...så en tur till dr är väl inte helt fel för att få lite bättre koll.Vet hur ont det gör, har nästan svimmat ihop med dom där anfallen.
    Har du varit till läkaren då du har haft anfall och vad har de gjort? Du verkar inte veta helt säkert att du också lider av gallstensanfall så jag antar att du inte har gjort ultraljud av gallan?Jag har starkaste Losec mups hemma och jag får väl ta en mot kvällen idag också och köra på i 14 dagar som det står på paketet. Det står ju även på paketet att effekten kommer först efter 3-5 dagar med användning av Losec. Men jag fick höra av en bekant att det inte är bra att äta Losec då det kan förstöra tarmarna...stämmer detta?
  • Anonym (orolig)

    Ja inatt fick jag faktiskt panik och grät för att jag hade så ont och var så trött och inte fick sova. Blev ju också rädd när inte losecen hjälpte det minsta för det var jag beredd på. Så nu får jag väl köra på och vara snäll mot magen. Inte äta fet mat fast jag har inte ätit så mycket sådant. Idag blir det proviva, dophilus, sallad, bröd

  • Anonym (orolig)

    Funderar på att köpa stolpiller i Alvedon istället då jag tror att tabletter fräter mer i magen då de ligger i magsäcken..

  • Anonym (orolig)
    delifi2 skrev 2008-08-11 11:57:01 följande:
    jag brukar ta zantac brus tablttet, finns receptfritt. brukar jag ta 2 ggr om dagen när jag känner att jag får ett anfall på G. sen så äter jag bara vitt bröd och fil
    Vad är Zantac och är det receptfritt?
  • Anonym (orolig)

    Hm då får jag koka kyckling i ugnen och ris ikväll då...vilka grönskaker är milda som är bra för magen?

  • Anonym (orolig)

    Jag är orolig i mig själv och hetsar nog upp mig inombords om saker som jag nog knappt är medveten om själv. Har ett hektiskt liv som småbarnsförälder och heltidsstudier så det är nog en stor bov.

  • Anonym (orolig)
    ludenben skrev 2008-08-11 12:01:39 följande:
    Jag brukar ta omeprazol, den är bra. Lite billigare än losec. Och tänka på att äta vitt bröd istället för grovt. Små portioner och mild mat...Alvedon är snällt mot magen men har ingen verkan alls mot den smärta som är av magkatarr. Magsyran måste neutraliseras för den irriterar magslemhinnorna och det brukar jag ta omeprazol till. Det försvinner på några dagar om jag tar det med en gång jag känner de första symptomen.Undvik ipren, voltaren, ibumetin och bamyl... paracetamol som alvedon och panodil kan ätas även av personer med tex magsår. Men som sagt mot denna smärta hjälper inte värktabletter.
    Det är många som har svarat i den här tråden och det är ju kul. Jag undrar vad era symtom är och hur ni känner att det är på G? Äter ni mediciner och hur ofta? Vad tål ni absolut inte i matväg?
    Hur länge håller era anfall i sig då ni har fruktansvärt ont och inte kan göra någonting?
  • Anonym (orolig)
    delifi2 skrev 2008-08-11 12:07:53 följande:
    testa tex voltaren mot ryggen, salvan då menar jag
    Ja jag tänkte nästan pröva inatt men min kille säger att det inte kan hjälpa mot sådan värk utan mot led och muskelvärk...jag hade kunnat ta till det mesta inatt för att bli av med smärtan kan jag säga.
  • Anonym (orolig)

    Jag blir kallsvettig och skakis då värken gör så ont. Kan inte göra någonting och de värsta anfallen håller ju i sig i flera timmar och kommer efter att jag har ätit något fett eller starkt. Jag kan absolut inte äta thaimat,läsk, alkohol,läsk, gräddem.m

  • Anonym (orolig)

    Har nu ringt till vc och fick tid imorgon, hon som jag pratade med tyckte att det lät som gallstensanfall...idag mår jag heldåligt och är svimfärdig,skakis, kallsvettig och mår illa. Har 37,5 i temp...men jag tar losec varje dag ändå och äter fettsnålt. Ska sticka iväg och köpa lite mer Proviva idag att dricka för det är väl bra vad jag förstår?

Svar på tråden Fruktansvärd magkatarr , kan jag ta alvedon?