• varför­dåför
    Äldre 13 Aug 10:07
    47211 visningar
    34 svar
    34
    47211

    Medicinsk invaliditet för hypotyreos?

    jag skulle bli vädigt förvånad o man kan få pengar eller bli sjukskriven pga hypoterios, det stör ju inet livet på någotsätt om man bara tar sitt levaxin. jag har ätit levaxin sedan jag var 15år och kommer att göra dte helalivet, under graviditeterna har jag fått äte en högredos, men annars är dte ju inget konstigt med den.


    be för att allt ska gå bra för min söta vän!
  • varför­dåför
    Äldre 13 Aug 11:07
    #5

    hör av dig om man får pengar frö det isf ska jag ansöka om det för min son han fck det då han var åtta månader..

    oftast har ju inte sköldkörteln slutat fungera utan man har bara en underfunktion, den fungerar alltså men dåligt. osså finns det två versoner av hypoterios, den ena får man i halsen att det där hormonet inte skikas ut i kroppen och det andra får man i huvudet så att hormonet inte tillvekas som det ska, det kanske kan ha betydelse vilken version man har?!

    kolla upp det om du inte vet vars problemet sitter.


    be för att allt ska gå bra för min söta vän!
  • varför­dåför
    Äldre 13 Aug 15:08
    #7
    maneten skrev 2008-08-13 12:37:03 följande:
    Nä jag har bara just precis fått reda på att jag har underfunktion, inte så farligt mycket heller men risken är ju att det blir sämre med tiden. Så om det sitter i hypofysen (antar att det var den du menade) eller i själva körteln vet jag inte. Jag har läst på massor om detta och ska träffa läkaren på torsdag igen. Men om du har en separat barnförsäkring på din son så tycker jag du ska kontakta försäkringsbolaget och kolla iaf. Jag har ju tecknat en "Trygg barn" försäkring hos samma bolag och där får han ersättning för fler saker än vad jag får i min har jag för mig. Ganska självklart kanske eftersom det är ovanligre med sådana sjukdomar hos barn än hos vuxna. Jag tänkte avvakta besöket hos läkaren på torsdag och få klart för mig graden av min rubbning, än så länge tror jag att jag räknas som subklinisk (inte riktigt sjuk) med tanke på att jag har höga men normala värden. Jag har dock en liten tryckkänsla över halsen som jag haft ett tag och är ganska lättfrusen och trött av mig så lite symtom har jag. Sen vill jag ju bli gravid vilket jag tror är största orsaken till att de vill sätta in Levaxin på mig, mitt värde på 3,5 räknas ju som "typ" inom normalvärdesgränsen. Hade jag inte avsett att bli gravid hade de bara hållit koll på värdena med halvårsintervall.
    frysen är ju inet ett typiskt symtom på hypoterios utan på hyperterios (fast jag är också frysen) också frågar alltid folk hur jag kan holla mig så smal trots att jag har hypoterios, men man behöver kanske inte bli tjock

    men medecinsk invaliditet är väl mer om det påverkar tex ens förmåga tt jobba och försörjasig har jag för mig, tex 1% är om du förlorar tex lillfingret?! och då är ju frågan vad som är värre att förlora lillfingret eller att ta en pytteliten tablätt varge morgon?!

    jag kan facktiskt inte avgöra det just nu vad jag själv skulle tycka va vaärre och jag fick välja från att vara helt frisk, men nu då jag är van vid min sjukdom så tycker jag nog att det skulle vara värre att förlora lillfingret
    be för att allt ska gå bra för min söta vän!
  • varför­dåför
    Äldre 13 Aug 15:21
    #9
    princess77 skrev 2008-08-13 15:18:00 följande:
    Jag är väldigt smal,60 kg till mina 1.75 och mina symtom när jag fick reda på att jag hade hypothyreos,alltså underfunktion av ämnesomsättningen,var frysen,mycket trött och nedstämnd.Så jag tror sjukdomen påverkar alla olika.
    jo.. men det är så svårt att få rätt diagnås då ju
    jag är 170cm och vägde väl kring 55kilo då jag fick diagnosen men annars hade jag samma symtom som du. det var bara för att vi ar det i släkten och för att det är så erftligt som jag blev testad för det

    jag vill också ha pengar, men lite sent att söka nu efter 10år kanske   men alvin borde ju få.. hmm fast det är ju fem år sedan han fick det..
    be för att allt ska gå bra för min söta vän!
  • varför­dåför
    Äldre 14 Aug 10:46
    #12
    maneten skrev 2008-08-14 10:28:57 följande:
    Xylifon:Hade du försäkring när din son drabbades så borde du iaf kontakta försäkringsbolaget och kolla med dem. Min sons försäkring tycks täcka även sköldkörtelsjukdomar, jag har läst hans villkor och hittar inga undantag på dessa sjukdomar iaf, men däremot undantag på en del andra.
    i min läkarbok står det att man blir varm o man har hypoterios och frusen om man har hyperterios..

    jag ska genast ringa och kollaupp vad som gäller för alvin, han har ju altid varit föräkrad så.. men man lär ju ändå inte få något så här sent efter att han fått diagnosen.
    be för att allt ska gå bra för min söta vän!
  • varför­dåför
    Äldre 14 Aug 12:16
    #13

    nu har jag iaf ringt om alvins hypoterios.

    dom gör ingen bedömning förns efter ett år tiigast för att de vill se vad man verkligen har för problem av sjukdomen. sedan bedömmer de då hur mycke "invalid" man är och sedan får man då pengar förmodar jag.

    så ts du kan ju sckika in att du blivit sjuk och sedan lär de ju ändå innte göra någon bedömning förns om ett år om nu hanläggningen fungerar likadant på ditt föräkringsbolag


    be för att allt ska gå bra för min söta vän!
  • varför­dåför
    Äldre 14 Aug 13:01
    #16
    maneten skrev 2008-08-14 12:55:44 följande:
    Jag ringde faktiskt mitt försökringsbolag idag. Jag har inget undantag för sköldkörtelsjukdomar i min försäkring vilket innebär att det kan ersättas. Det innebär att jag först måste få en klar diagnos och sen gör de bedömningen, så man behövde inte vänta ett år som i ditt fall. MEN hon hade ingen aning om ersättningsnivå osv eftersom de bedömer det när man väl fått diagnosen. Så för min del kan de dröja eftersom jag kanske inte får diagnos innan mina värden är ännu sämre. Då kanske det var lite tur att du hittade min tråd så kanske du får en peng för din sons sjukdom.
    jo det var som det han menade med att de iregel inte ger någon bedömmning förns efter ett år, för det brukar ta så långtid innan man har en klar sjukdomsbild.. de villveta vad man haar för problem av sjukdomen då man medeicinerar också tex..

    jo det var ju jätte tur, onödigt att ha en föräkring om man aldrig använder den

    undrar vad jag ahr för försäkriingsbolag, men dte är ju garantert inte samma så dom jag var 9år och fick diagnosen, och heller inte som då jag var 14 och började med medecinen.. undrar om man kan få pengar ändå
    be för att allt ska gå bra för min söta vän!
  • varför­dåför
    Äldre 15 Aug 15:09
    #20
    maneten skrev 2008-08-14 20:08:25 följande:
    Nä helt plötsligt blev jag väldigt medveten om vikten av att läsa villkor. På Konsumenternas försäkringsbyrå kan man läsa en jämförelse av alla barnförsäkringar ohc där ser man ju tydligt att vissa bolag undantar sköldkörtel och ämnesomsättningssjukdomar. Vad jag kunde se så hade Trygghansa bland de bättre villkoren så jag är glad att jag tog den när vi valde försäkring. www.konsumenternasforsakringsbyra.se/jamfor/j...Hoppas länken fungerar, ser väldigt konstig ut just nu när jag klistrade in den.
    oj, vilken tur att vi har dem, vad ledsen jag ahde blivit annars men de är helt underbara överhuvudtaget och det har aldig varit några problem att fåut pengar från dem, och pengarna kommer samma vecka iaf
    be för att allt ska gå bra för min söta vän!
  • varför­dåför
    Äldre 21 Aug 16:45
    #31
    Cecese skrev 2008-08-21 15:41:56 följande:
    På vilket sätt är det en väldigt allvarligt sjukdom om man inte får tillgång till medicinen? Jag gick 7,5 år med obehandlad hypothyreos och jag kunde leva ett normalt liv. Det enda jag inte kunde göra var att gå ner i vikt hur jag än försökte men annars fungerade det. Jag har under de åren varit ensamstående åt först 1 barn sen 2 barn. Jag har under den tiden helt ensam klarat av att ta hand om ett kolikbarn samt svår sömnbrist (sov 3-4 timmar totalt/dygn och aldrig mer än 1,5 timme i sträck). Jag har nu medicinerat i 2,5 år och har fortfarande inte normala värden ändå klarar jag av att ha ett normal liv.
    då hade du tur då.. men jag vet att då det kommer in ungdomar, särskilt flickor i tonåren på akuten eller psyk som har gjort självmordsförsök så tar de alltid hypoteriosprover. Det är en grymt alvarlig sjukdom om man inte medisinerar. Du kanske inte har så mycke nedsatt funktion och klarar dig med små doser levaxin? jag tar 175mg om dagen (måste ta två tablätter) så jag skulle inte må bra i så många dagar om jag inte tog medecinen. men min son som bara tar 25mg kan klara sig betydligt längre (inte för att jag kollat, men för att läkarna säger det).
    be för att allt ska gå bra för min söta vän!
  • varför­dåför
    Äldre 21 Aug 22:51
    #34
    Cecese skrev 2008-08-21 17:08:46 följande:
    Nej jag äter 200 om dagen och får ändå inte normala värden. Det var bara ca 6 mån i höstas som jag hade normala värden men sen har jag återigen fått öka dosen. Det lägsta jag haft i tsh sen -98 är 5 nåt men oftast har jag legat mycket högre än det. Som högst har jag haft ett tsh på 73,3 och det var 1 år efter jag börjat medicinera.
    jag ahr ätit högre dos då jag varit gravid också.. men det är ju mer konstigt att du klarat dig utan än om du skulle ha mått jätte dåligt då du varit utan.. du är nog undantaget som bekräfftar regeln..
    be för att allt ska gå bra för min söta vän!
Svar på tråden Medicinsk invaliditet för hypotyreos?