• Tingan
    Äldre 15 Aug 21:25
    70768 visningar
    19 svar
    19
    70768

    hur länge överlever spermier?

    Hur länge överlever det? faktorer som påverkar överlevnad? Om man har sex dagen innan äl kan man fortfarande bli gravid då?

  • Svar på tråden hur länge överlever spermier?
  • Äldre 15 Aug 21:27
    #1

    Spermier kan leva upp till 72 timmar (vissa längre beroende på gästvänligheten hos kvinnan).
    Jag hade sex 3 dagar innan ÄL och jag blev gravid.

    Så du kan bli gravid om du har sex dagen innan


    Vecka 37
  • Äldre 15 Aug 21:27
    #2

    Generellt säger man att de överlever ett par dygn men det beror lite på kvaliteten. Hos en man med superkvalitet kan de kanske överleva i 4-5 dagar medan någon med sämre kvalitet kanske har spermier som bara överlever några timmar....

    Till en viss del kan kost och motion påverka kvaliteten! Nåt som definitivt försämrar den dock är nikotin!


    a balanced diet is Chocolate in both hands
  • Äldre 15 Aug 21:28
    #3
    lia76 skrev 2008-08-15 21:27:00 följande:
    Spermier kan leva upp till 72 timmar (vissa längre beroende på gästvänligheten hos kvinnan).Jag hade sex 3 dagar innan ÄL och jag blev gravid.Så du kan bli gravid om du har sex dagen innan
    Precis, det är också en avgörande faktor!
    a balanced diet is Chocolate in both hands
  • War
    Äldre 15 Aug 21:32
    #4

    Frys in dom i ispåsar, då kan du använda dom i framtiden.
    Fungerar även med pingisbollar.

  • Tingan
    Äldre 15 Aug 21:33
    #5

    ok vet ni i procentsatser hur stor chans man har att bli gravid under andra dagar än äl.... tycker detta e lite spännande min son var oplanerad så nu vill jag läsa på mig lite....
    hur vet man hur gästvänligheten e hos kvinnan och hur mannens spermier är av kvalite? Dumma frågor men blir det svårare att bli gravid vid andra barnet.....? e 26.

  • Tingan
    Äldre 15 Aug 21:35
    #6

    E rädd att jag ska ha svårare nu att bli med barn..... en känsla jag får bara....

  • Äldre 15 Aug 21:38
    #7
    Tingan skrev 2008-08-15 21:33:34 följande:
    ok vet ni i procentsatser hur stor chans man har att bli gravid under andra dagar än äl.... tycker detta e lite spännande min son var oplanerad så nu vill jag läsa på mig lite....hur vet man hur gästvänligheten e hos kvinnan och hur mannens spermier är av kvalite? Dumma frågor men blir det svårare att bli gravid vid andra barnet.....? e 26.
    Vet inga procent men att bli gravid när man har sex dagen innan äl är nog inget ovanligt.

    Kvalitet och mätning av hur kompatibla mannen och kvinnan är på den fronten kan göras hos en fertilitetsexpert men sådana utredningar görs bara när man ännu inte har lyckats efter ett år. Anledningen till det är att det är helt normalt att det kan ta så lång tid!

    I genomsnitt tar det 7 månader för friska par att lyckas. Och upp till ett år anses helt normalt. Hur länge har ni försökt? Det finns inget som säger att det blir svårare med andra barnet. Tvärtom hävdar vissa att man har lättare att bli gravid när man redan har blivit gravid men det tror jag personligen bara är en myt.... Det kan vara väldigt olika från gång till gång hur lång tid det tar att bli gravid! HAr ni försökt i mer än ett år, boka tid för utredning. Annars är det bara att fortsätta att försöka och hålla tummarna att det är er tur nästa månad!

    Lycka till!
    a balanced diet is Chocolate in both hands
  • Tingan
    Äldre 15 Aug 21:58
    #8

    tack för infon..... nja vi har precis börjat så detta e väl andra gången men längtan är så stark.....

  • Äldre 16 Aug 11:22
    #9
    Hur stor chans är det att bli gravid om man träffar ägglossningen?
    Ungefärliga siffror (ingen absolut sanning):
    - 15 år, 40%
    - 20 år, 40%
    - 25 år, 30%
    - 30 år, 25%
    - 35 år, 20%
    - 38 år, 10%
    - 40 år, 5%
    - 43 år, 1%

    Sen vad gäller innan ÄL så kan du ju dra av några procent...
    Svårt att veta hur stor chansen är eftersom det är så många faktorer som spelar in om spermiers kvalité och kvinnans flora i underlivet
    Vecka 37
  • Tingan
    Äldre 16 Aug 23:32
    #10

    åh det e så pass svårt att bli gravid..... trodde det var lättare men kanske för att min son kom efter en månad.... ja ja då e det bara att kämpa på och hoppas på den lyckliga dagen!

  • Äldre 16 Aug 23:36
    #11
    Tingan skrev 2008-08-16 23:32:01 följande:
    åh det e så pass svårt att bli gravid..... trodde det var lättare men kanske för att min son kom efter en månad.... ja ja då e det bara att kämpa på och hoppas på den lyckliga dagen!
    Vissa är ju mer fertil också än andra...
    Som sagt, det är många faktorer som spelar in om man blir gravid eller ej.
    Själv så har jag blivit gravid två gånger nu av att ha sex EN gång någon dag innan ÄL

    Önskar dej all lycka
    Vecka 37
  • amonii
    Äldre 17 Aug 00:56
    #12

    Vi hade sex dagen efter att min mens slutade, och jag blev gravid!! Så dom verkar kunna leva några dagar!! Men egentligen säger man väl att de lever i 72 timmar.

  • Okaa san
    Äldre 17 Aug 00:59
    #13

    upp till 5 dagar kan dom leva


    Life i fragile
  • Äldre 17 Aug 19:44
    #14

    ÄL inträffar vanligtvis 12-14 dagar efter att mensen har börjat.


    Vecka 38
  • Minnie­69
    Äldre 18 Aug 02:51
    #15

    Hur länge lever en spermie?
    Spermierna, sädescellerna, är ofta befruktningsdugliga i högst 72 timmar. Det betyder att spermierna kan befrukta ägget två-tre dagar efter att man har haft samlag. Men tiden kan variera något. Enstaka spermier överlever i mer än tre dygn, medan andra bara klarar sig en kortare tid. Detta beror på egenskaper hos spermien, förhållandena i slidan och livmodertappens sekret.

    www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp

  • Äldre 18 Aug 22:07
    #16
    Minnie69 skrev 2008-08-18 02:51:27 följande:
    Hur länge lever en spermie?Spermierna, sädescellerna, är ofta befruktningsdugliga i högst 72 timmar. Det betyder att spermierna kan befrukta ägget två-tre dagar efter att man har haft samlag. Men tiden kan variera något. Enstaka spermier överlever i mer än tre dygn, medan andra bara klarar sig en kortare tid. Detta beror på egenskaper hos spermien, förhållandena i slidan och livmodertappens sekret.www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp...
    Som vi skrivit tidigare då
    Vecka 38
  • Äldre 4 May 23:15
    #17

    Jag hat en dotter som ska fylla ) år nu på helgen :) men jag vill ha barn till och jag har aldrig ätit nån piller . Jag har provat allt och jag har varit på kontroll och det visa sig normalt

    Vad ska jag göra :/ behöver tips

    Tack

  • Äldre 4 May 23:16
    #18

    6år

  • Äldre 6 May 06:04
    #19

    Vi hade sex tre dagar innan ägglossning och jag blev gravid!

Svar på tråden hur länge överlever spermier?