• diwic

    Rakhyvel?

    Jahapp, har kört med Gilette Sensor Excel sen de första fjunen dök upp för ganska många år sedan nu, men de har slutat säljas och mitt förråd håller på att ta slut...

    Tips på bra rakhyvlar, gärna där bladen är billiga, och är de inte gjorda av barnarbetare och nerhuggen regnskog så vore det också bra...?

    (För ansiktet, såklart.)

  • Svar på tråden Rakhyvel?
  • Aardvark

    skaffa skägg så slipper du raka dig och kan köra med trimmer istället hehe :)

  • cruZZe

    PS den fungerar lika bra på hela kroppen som bara ansiktet

    En bastu, några öl och en fusion power är allt man behöver för att komma laddad och fräsch till sängkammaren

  • Nixx

    Efter att ha insett att jag bränner typ 300kr+ i månaden på blad till den överprisatta gilette hyveln. Köpte jag en schysst rakapparat och skrattar varje gång jag ser prisen på blad i butiken.

  • cruZZe

    300:- i månaden? Bytte du raklblad varje dag eller rakar du björnfällen framför TV´n?

    Själv gör jag nav med ca: 4 blad på en månad, vi snackar juh inte direkt engånshyvel här. Ett blad pallar utan problem för 5 rakningar.

    Nackdelen med rakaparat är att man blir inte slät.


    Nixx skrev 2008-08-21 10:17:01 följande:
    Efter att ha insett att jag bränner typ 300kr+ i månaden på blad till den överprisatta gilette hyveln. Köpte jag en schysst rakapparat och skrattar varje gång jag ser prisen på blad i butiken.
  • Nixx
    cruZZe skrev 2008-08-21 10:20:07 följande:
    300:- i månaden? Bytte du raklblad varje dag eller rakar du björnfällen framför TV´n?Själv gör jag nav med ca: 4 blad på en månad, vi snackar juh inte direkt engånshyvel här. Ett blad pallar utan problem för 5 rakningar.Nackdelen med rakaparat är att man blir inte slät.
    Vad kostar ett 4 pack till rakhyveln då? 200? Kommer bara ihåg att det var hutlöst, de finns ju ingen konkurrens till dem i Sverige.

    Beror ju lite på vilken rakapparat man använder om man blir slät eller inte.
  • diwic

    Hmm...lite surfande och det verkar som om att Merkur har lite billigare rakblad (49 kr för 10 st på gents.se, jämfört med Gillettes som kostar över 100 kr). Å andra sidan får man lägga ut lite mer för hyveln (295 för billigaste modellen), men på sikt lönar det sig ju. Någon som har testat?

    Jag har själv aldrig använt något raklödder när jag rakat mig utan bara duschat lite för att göra huden mjukare. Måste man ha det till de här hyvlarna tro?

  • cruZZe

    Det enda jag provat förutom Gilette är Wilkinson sword. de är välok, men gilette ger lenare rakning och mindre skärsår.


    diwic skrev 2008-08-21 20:53:36 följande:
    Hmm...lite surfande och det verkar som om att Merkur har lite billigare rakblad (49 kr för 10 st på gents.se, jämfört med Gillettes som kostar över 100 kr). Å andra sidan får man lägga ut lite mer för hyveln (295 för billigaste modellen), men på sikt lönar det sig ju. Någon som har testat?Jag har själv aldrig använt något raklödder när jag rakat mig utan bara duschat lite för att göra huden mjukare. Måste man ha det till de här hyvlarna tro?
  • Angelven

    Well - jag kan iaf inte rekommendera Lidl's

    Den biter inte ordentligt och där den biter gör den det lite väl ordentligt (blodvite).

    Men jag tycker nu också att gilette blir lite väl dyr, det är tyvärr det enda som fungerar - har provat billigare och har provat rakapparat - men jag har skäggväxt av svinto och ser ut som en ohyvlad lymmel efter en halv dag så rakhyvel och märkes är det enda som håller det tillbaka...

    Funderar ibland på att gå tillbaka till traditionella rakblad - det är åtminstone billigare

  • Papito

    Jag kör alltid med Gillete Mach 3 men tycker att den är för dyr så jag testar Wilkinson Sword. Den funkar okej men går inte att jämföra med Gillete. Jag har ganska kraftig skäggväxt och rakar mig bara en till två ggr i veckan. Det krävs tre-fyra drag med Wilkinson för att raka lika mycket som ett drag med Gillete. Visst funkar Wilkinson men det går både snabbare och är mer skonsamt för huden med Gillete. Det medför även att jag kan använda Gillete till fler rakningar än Wilkinson.

    Det är dock ENORM skillnad i pris (4 Gillete-blad=130:-, 4 Wilkinson=ca 60 . Vete tusan hur jag ska göra. Har funderat på rakapparat men det blir inte lika hudnära rakning. Fördelen är väl att jag kanske skulle raka mig oftare. Har hört att man får sämre hy (fler finnar) med rakapparat, stämmer det?

    Det stora kruxet med rakapparat är att jag med min skäggväxt skulle behöva en av dem bättre modellerna....men de är alldeles för dyra för att man ska kunna köpa och testa. Hur löser man det tro?

Svar på tråden Rakhyvel?