• Pormoi­cheia
    Äldre 21 Aug 14:33
    22397 visningar
    85 svar
    85
    22397

    Vilket schampo/balsam är bäst?

    Använder inte schampoo!

    Använder (euroshoppers) balsam ibland men bara om jag inte orkar tvätta håret mer ordentligt med det sedvanliga ägget och honungen.

  • Pormoi­cheia
    Äldre 21 Aug 14:42
    #6
    Egogirl skrev 2008-08-21 14:34:21 följande:
    Ägg och honung???? Skämtar du eller?
    Nope.

    Är no pooare sedan 1 år tillbaka och skulle inte återgå till att använda shampoo för ens en miljon!

    Mitt hår och hårbotten mår miljoner gånger bättre sedan jag slutade använda schampoo och balsam med silikoner, samt koncentrerade mig på att enbart ge återfuktning och näring istället för att torka ut med kemikalier och alkoholer.
    Samma sak gäller tvål, vilket jag inte heller använt sedan ca 1 år tillbaka.
    Vanliga vegetabiliska oljor ska man inte underskatta
    (Vad tror ni t.ex. Apotekets lovordade serie Apoliva baseras på )

    Ta en titt här vettja:
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m34754409.html
    (fast man får gå in i de ursprungliga hår och skönhetsvårdstrådarna för att få mer info, länkar finns i ts)
  • Pormoi­cheia
    Äldre 21 Aug 21:08
    #14
    Egogirl skrev 2008-08-21 20:15:38 följande:
    För mig låter det äckligt med en ägg och honung i skallen.. Urch, det kan inte lukta gott..
    Tänker mig en omelett på huvudet Ser inte håret bra flottigt ut efter att du tvättat med ägg?
    Någongång måste du väl helt enkelt tvätta dig med shampoo och tvål? Säg mig använder du deo och parfym då? Eller ersätter du det med något annat från skafferiet?
    Nej nej.
    Absolut inte.
    Ja visst luktar det inte som parfymerat schampo, men det är bara att "parfymera" med eteriska oljor eller en nypa kakao eller kanel

    Den lilla lukt som blir försvinner så fort håret torkat så det är inget man kan lukta sig till.

    Ägget ger håret protein (som hår är byggt av) och honungen är både rengörande och mjukgörande.
    Men man får ju givetvis se till att skölja med kallt vatten (äggviteämnen har ju en tendens att stelna i ljummet/varmt).

    Håret blir inte flottigt alls.
    Mitt hår håller sig fettfritt i 2 veckor utan problem men jag tvättar det 1 gång i veckan ändå.

    Hemligheten ligger i massagen.
    Istället för att låta kemikalierna göra rent så masserar man loss fettet och smutsen.
    (Massagen främjar även hårväxten)
    Man kan blanda ner en tsk bikarbonat om man vill det för att verkligen få håret gnistrande rent, men det är ju även rätt uttorkande så det är sällan bra att göra det för ofta.

    Efter att ha sköljt ur håret ordentligt så sköljer jag en sista gång med kallt citronvatten (det neutraliserar balansen i hårbottnen och fungerar lite som balsam).

    Jag använder olja istället för tvål både till kropp och ansikte (men lite olika oljor för var sak).

    Ricinolja och bikarbonar blandar jag ihop till en ansiktsscrub och blandar man i socker eller salt i olivolja (eller annan olja) så har man en helt fantastisk kroppsscrub.
    Man blir ren(fett löser fett) och återfuktad samtidigt och behöver således inte smörja in sig efteråt.

    Jag äger faktiskt en änglamarks deo (alkoholfri) med aloe vera men behöver sällan använda den.
    Jag brukar blanda i några droppar eterisk olja i kroppsoljan så jag får doft därifrån.
    Äger även en parfym men den används mer sällan än deon

    Shampoo har jag använt (extremt utspätt) 2 gånger på 1 år (men bara i längderna!) när jag inte haft tid att egentligen tvätta håret men det varit i behov av en snabb tvätt.

    Annars brukar jag använda mig av toppshampoo (mixade havregryn).
    Det suger upp fettet, påverkar inte hårbottnen och ger en helt otrolig volym på håret!

    Mitt hår ser och mår mycket bättre sedan jag slutade med shampo!

    Här finns före och efterbilder på en annan no pooare
    www.lockig.se/

    Den sidan har för övrigt en massa bra tips och info.

    Grejen är ju inte att man slutar tvätta sig vilket jag vet att många brukar kunna tro.
    Man byter bara ut produkterna.

    Och om man bara tänker efter lite.
    Många av dagens produkter innehåller ju "välgörande extrakt" o.dyl ifrån aloe vera, honung, växter o.s.v.
    Så den rena produkten kan ju inte vara sämre.
    Speciellt inte om den är så bra att det måste påpekas på flaskan att produkten innehåller välgörande ämnen ifrån den speciella växten (eller vad det nu kan vara).

    En annan tankeställare.
    Huden är vårt absolut största organ och hårbottnen är en av de tunnaste områdena.
    Allt huden suger åt sig hamnar i kroppen.
    Du skulle knappast kunna äta dina hygien och skönhetsprodukter utan att oroa dig över att bli sjuk...det kan jag

    Ber om ursäkt för ett väldigt långt inlägg
  • Pormoi­cheia
    Äldre 21 Aug 21:47
    #21
    Sweety skrev 2008-08-21 21:28:23 följande:
    Okey, ska testa ett par av dem ni har rekomenderat Nån av dem ska nog hjälpa till mitt hår. Tack.Det som Pormoicheia rekomenderar låter skit intressant. Och tror faktiskt det hjälper för håret en del saker.Skadar inte o testa
    Nej det gör det absolut inte
    (skadar att testa alltså)

    Men i vissa fall får man ha lite tålamod.
    För vissa funkar det direkt medan andra behöver gå igenom en "övergångsperiod" (men det brukar man ju behöva göra när man byter produkter i ren allmänhet).
    För bättre info dock så skulle jag rekommendera att läsa här
    (följ länkarna i TS helt enkelt)
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m34754409.html

    Andra intressanta sidor är:
    www.lockig.se
    www.ortblomman.com/arkiv/vegolj.html
    www.follingeprodukter.se/produkt_info/oljor_i_vara_produkter.htm
    www.epochtimes.se/articles/2007/09/18/13137.html

    Sen är det ju bara att googla vidare på eget bevåg om man är intresserad.

    Beslutar du dig för att testa cå hoppas jag att det går bra.
    Att det funkar tvivlar jag dock inte på alls

    Och nu ska jag sluta spamma!
  • Pormoi­cheia
    Äldre 22 Aug 15:49
    #29
    Egogirl skrev 2008-08-22 15:27:37 följande:
    Vet du vad nu så lever vi på 2000 talet och vi har tvål och shampoo..
    Ja vad tvättade de sig med? De levde som grisar och tvättade sig typ 2 ggr per år.. Är det något att efterleva?
    Så du tror att man inte tvättar sig alls bara för att man inte använder tvål och shampoo?

  • Pormoi­cheia
    Äldre 22 Aug 15:53
    #30
    Sweety skrev 2008-08-22 13:52:48 följande:
    Ni som inte använder schampo, använder ni inte balsam heller=?
    Jag använder Balsam när jag inte orkar "hålla på" eller då det inte finns tid till att tvätta "ordentligt".

    Men då använder man ett balsam utan silikoner.
    Silikoner lägger sig nämligen som ett lager på hårstrået och kan inte tvättas bort utan starkare saker som i det långa loppet torkar ut och sliter (shampoo eller bikarbinat).

    Silikonet tynger dessutom ner hårstrået och gör håret platt och livlöst även om den glansiga ytan ger en illusion om att håret är rent och välmående.
  • Pormoi­cheia
    Äldre 22 Aug 16:05
    #31

    Lite intressant läsning för den intresserade:
    www.shenet.se/ravaror/harhistoriamedel.html

    Historik över hårvårdshistoria.

    Om man läser lite lätt så kan man enkelt se att anledningen till att folk tvättade sig mer sällan förr i tiden handlade om helt annat än att det inte fanns något att tvätta sig med.

    Det handlade helt och hållet på brist på kunskap, rädsla och misstänksamhet.
    Något vi borde ha rått bot på vid detta laget...

  • Pormoi­cheia
    Äldre 22 Aug 19:37
    #39
    Sweety skrev 2008-08-22 18:01:23 följande:
    Vad för märke då? Något speciellt du kan rekomendera?Eller det står ganska tydligt på förpackningen? : )
    Det finns 2 sätt att hitta bra balsam (och andra produkter)

    Det ena (som är lite krångligare men som troligtvis ger mer i slutändan) är att helt enkelt lära sig vilka ämnen som är bra och vilka som är dåliga.
    Här finns en liten (?) enkel lista:
    www.lockig.se/

    Det andra är att kolla in listan på godkända balsam, och den finns här:
    www.lockig.se/forum/viewtopic.php&t=1601&sid=028cc2b22fc4e329b4de8bbff0af5f01

    Man kan även gå in här:
    lockig.se/forum/viewtopic.php

    I övrigt så har sidan massa bra tips, men det har jag ju redan skrivit
    Även no poo tråden kan vara värd att kolla in.
    Men det är bara att gå tillbaka till inlägg 21 så finns länken där.
  • Pormoi­cheia
    Äldre 22 Aug 19:47
    #41
    fristad skrev 2008-08-22 19:38:19 följande:
    men har man långt o lite slitet hår så lovar jag att det blir svårt att reda ut även om man inte använder shampo! vad rekommenderas då?
    Lovar du?
    Jag har långt hår och använder inte shampoo.

    Behöver näst intill aldrig borsta det längre
    Men visst kan det ta ett tag innan håret gått till sig, men hur länge är olika person till person.

    Men mig veteligen finns ingen mirakelkur emot slitet hår (som lagar det på det viset alltså).
    Det enda man kan göra är att minska ner på det slitage man själv bidrar med (shampoo, hårborstning, håruppsättningar, stylingprodukter, föning o.s.v.) och ge håret mer näring (vilket kan hittas i både det ena och andra).
  • Pormoi­cheia
    Äldre 22 Aug 22:14
    #47

    Venus Doom skrev 2008-08-22 21:59:41 följande:


    Förresten beror det väl på vad man menar med förr i tiden också? Och hur tror ni de som lever i sk ursprungssamhällen tvättar sig? Jag tror inte att de lever som grisar direkt...
    Sant.
    Troligtvis är de mycket "renligare" och medvetna än oss också om man tittar på alla kemikalier vi använder.

    Vidareutveckling:
    Tvål och shampoo i all ära, men hur kommer det sig att det betalas multum för att få gå på spa där man faktiskt använder sig av just oljor, lera, "mat" och örter om det nu hade varit så dåligt?
  • Pormoi­cheia
    Äldre 22 Aug 22:20
    #48
    Egogirl skrev 2008-08-22 22:09:52 följande:
    Tror man lika bra kan skita i det ifall man ska knåda in sig ägg, honung eller kakao som deo.. Håller mig till tvålen och så får ni fortsätta gegga med ägg o kladd som småbarnen
    Ey.
    Du gör som du vill.

    Men jag vet att det fungerar så jag fortsätter mer än gärna att kladda som ett småbarn
  • Pormoi­cheia
    Äldre 22 Aug 22:31
    #50

    Skickade iväg lite snabbt.

    Tyvärr så sätter många likhetstecken mellan "sluta med tillverkade produkter" och "sluta tvätta sig".
    Det enda man gör är att byta ut produkterna.
    Annars tvättar man sig faktiskt som vanligt

    Hade inte naturliga produkter fungerat hade det ju inte använts av så många.

    Det har ju dessutom blivit naturligare produkter som t.ex. mineralsmink samt "smaksatta" duschcremer.
    Aloe vera, honung, mandel, mjölk och olivolja är ju inte direkt ovanligt att det påpekas lite extra mycket att det är en av de välgörande råvarorna.
    Och det används ju i pr syfte av en anledning menar jag.

  • Pormoi­cheia
    Äldre 23 Aug 10:42
    #57
    Minas skrev 2008-08-22 23:25:19 följande:
    Har en liten fråga till er som inte använder schampo-hur gör man om man tränar ganska mycket? Måste man tvätta oftare eller sköljer man bara med vatten? Har ganska fett hår och har därför haft svårt att "avvänja" håret från att tvättas så ofta (minst varannan dag) men hur lång tid kan det ta att avvänja håret helt från schampo?
    Det är ju egentligen inte håret som avvänjs utan hårbottnen eftersom det är där sebumet (fettet) produceras.

    Oavsett vad man använder för produkter att tvätta håret med så stör det och torkar ut hårbottnen varje gång (såvida man inte använder torrshampoo).
    T.o.m. bara vatten är uttorkande och för varje gång hårbottnen torkas ut måste den återfukta sig (genom att producera fett).

    Ju oftare man tvättar håret/hårbottnen desto mer sebum lär den sig att producera (produktion efter efterfrågan, precis som bröstmjölk).

    För vissa går det jättesnabbt att se (och känna) resultat, för andra kan det ta flera månader (när det kommer till att lära hårbottnen att inte producera så stora mängder fett).

    Men håret (alltså längderna) i sig kommer att må bättre från den stund du beslutar dig för att skippa alla uttorkande kemilakier och lägger 100% på att nära och återfukta håret istället.
  • Pormoi­cheia
    Äldre 23 Aug 18:28
    #61

    Venus Doom skrev 2008-08-23 18:02:44 följande:


    Måste du vara så nedlåtande till de som inte gör som du?
    Tanken slog mig också men jag valde att kontra med "klappa lite på huvudet" metoden istället
  • Pormoi­cheia
    Äldre 23 Aug 18:39
    #63

    Venus Doom skrev 2008-08-23 18:29:38 följande:


    Ja jag vet inte vilken som är bäst...
    Beror nog på hur det tolkas av den som läser det tror jag.

    Jag är dock så pass säker i mitt val att jag inte känner behov av att försvara mig
  • Pormoi­cheia
    Äldre 23 Aug 18:43
    #64
    Sweety skrev 2008-08-23 15:28:52 följande:
    Vad många det är som inte använder schampo Hade jag ingen aning om. Tycker det låter helt otroligt.Ska absolute testa !!!!
    Ja man förlorar verkligen inget på att testa

    Absolut det bästa val jag gjort (både för håret och plånboken)
  • Pormoi­cheia
    Äldre 23 Aug 20:17
    #67
    Nathalie009 skrev 2008-08-23 19:53:19 följande:
    Jag har en fråga till er som INTE använder shampoo;Att håret blir finare o mindre fett kan jag köpa MEN luktar det inte illa i hårbotten då??Det gillar jag ju med shampoo den nytvättade doften
    Hade det lämnat en unken lukt eller ett skitigt intryck så skulle man ju inte kunna kalla det för att tvätta sig.

    Enda skillnaden är ju, som Lady Dahmer påpekat, att man inte luktar parfym.
    Men att inte lukta parfym är ju inte likvärdigt med att lukta illa, vilket många verkar tro.
    Precis som att många sätter likhetstecken mellan "sluta med tvål och shampoo" och "sluta tvätta sig" så är det en väldigt felaktig slutsats.

    Tvättar man sig blir man ren.
    Är man ren så luktar man inte illa (såvida man inte har "fysiska problem" på något sätt då förstås).
  • Pormoi­cheia
    Äldre 27 Aug 15:55
    #80
    Svar på #78
    Fast lär man sig bara att lusläsa innehållsförteckningerna så kan man med lätthet se vad som är bra och dåliga produkter.

    Här finns bra läsning ang. ämnen och innehåll:
    www.lockig.se/
  • Pormoi­cheia
    Äldre 27 Aug 16:41
    #83
    Nathalie009 skrev 2008-08-27 16:25:17 följande:
    Lady Dahmer skrev 2008-08-27 15:54:03 följande:
    ja det är säkert bäst att inte använda det alls, men fortfarande, ska man använda schampo så är ju de hos frisören bättre! Finns säkert några få undantag annars men i stort sett.
    Fast det är väl klart att en frisör lovordar det shampoo just de säljer...

    Absolut bäst är att lära sig tolka innehållsföreteckningen själv istället för att förlita sig på andra (som mycket väl kan vara ute efter att bara tjäna pengar ofrån lättlurat folk).
Svar på tråden Vilket schampo/balsam är bäst?