• Sarge

    Jävla bilfirma! Ingen garanti trots att jag haft bilen i tre veckor!!

    Måste bara skriva av mig lite för jag blir så in i helvete förbannad!

    Köpte en bil på en bilfirma.
    Vid köpet upplystes jag om att bilen hade 3 månaders garanti/max 500 mil.

    Efter ynka 3 veckor pajjar oljekylaren & bilen bärgades till bilfirman som sålde den.

    Nu är bilen reparerad & dom säger att det INTE går på garantin.

    Jag blir så jävla irriterad.
    Hur kan man säga att det är garanti när man köper bilen & sedan, när det hänt något så har man heltplötsligt ingen garanti?

    Enligt bilfirman är det bara en sk MRF-garanti (?) som innefattar trafiksäkerhetsrelaterade fel.
    Bilens fel är inget sådant fel & går således inte på garantin.
    Borde inte säljaren upplyst om det från början?

    AAAAAAAARRRRRRRRRRRGGGGGGGGGG

  • Svar på tråden Jävla bilfirma! Ingen garanti trots att jag haft bilen i tre veckor!!
  • kidA

    surt. men tror faktiskt det var din sak att kolla upp vad som ingick i garantin. tyvärr


    **mamma till trollen Agnes -00, Noah -06 o Love -07**
  • Fidelis ad urnam

    www.mrf.se/SIDOR/K%C3%96PA%20BIL/garantivillkor.aspx

    L's vad MRF garantin innebär.
    Bilfirman försöker med största sannolikhet blåsa dig, stå på dig.
    RIng MRF, ring KO.


    Amor vincit omnia et nos cedamus amori
  • SVejsan

    Diskussionen om normal förslitning samt vad man kan förvänta sig lär upp komma....

    "Med de undantag som har angetts i punkten 2 omfattar garantin fel som visar sig eller uppkommer under garantitiden/körsträckan. Som fel räknas inte normal förslitning. En begagnad bil kan ibland, med hänsyn till bilens pris, ålder och körsträcka, ha brister utan att dessa ska anses utgöra"

    Men stå på !

  • Fidelis ad urnam

    vi köpte en bil för två år sedan, en 04:a nissan, på bilfirma som var MRF ansluten.
    Efter bara några veckor började airbaglampan blinka och vi upptäckte att bilen tog in vatten via baklyset (det var si så där 10 liter vatten i bagageutrymmet vid extradäcket.
    Jag ringde upp bilfirman som inte ville stå för kostnaden, jag ringde då MRF och KO och fik fram uppgifter från dem som jag sedan använde mot bilfirman.
    Det hela slutade med att bilfirman stod för våra bensinkostnader, bilfirman ligger i uppsala och vi bor i gävle, de gav oss en lånebil (ena försäljarens privata bil då de inte hade någon med vinterdäck och detta var i december) och när det som lagats i uppsala visade sig vara dåligt gjort betalade de för våra verkstadskostnader i gävle.
    Så stå på dig!


    Amor vincit omnia et nos cedamus amori
  • SVejsan

    Fidelis ad urnam skrev 2008-08-22 11:53:13 följande:


    vi köpte en bil för två år sedan, en 04:a nissan, på bilfirma som var MRF ansluten. Efter bara några veckor började airbaglampan blinka och vi upptäckte att bilen tog in vatten via baklyset (det var si så där 10 liter vatten i bagageutrymmet vid extradäcket.Jag ringde upp bilfirman som inte ville stå för kostnaden, jag ringde då MRF och KO och fik fram uppgifter från dem som jag sedan använde mot bilfirman.Det hela slutade med att bilfirman stod för våra bensinkostnader, bilfirman ligger i uppsala och vi bor i gävle, de gav oss en lånebil (ena försäljarens privata bil då de inte hade någon med vinterdäck och detta var i december) och när det som lagats i uppsala visade sig vara dåligt gjort betalade de för våra verkstadskostnader i gävle.Så stå på dig!
    Men det är ju säkerhetsrelaterade problem som skall täckas med en sådan garanti: Dvs lampor/airbag krånglar... Om man skall gå efter vad TS bilförsäljare hävdar..
  • Fidelis ad urnam
    SVejsan skrev 2008-08-22 12:02:41 följande:
    Fidelis ad urnam skrev 2008-08-22 11:53:13 följande:Men det är ju säkerhetsrelaterade problem som skall täckas med en sådan garanti: Dvs lampor/airbag krånglar... Om man skall gå efter vad TS bilförsäljare hävdar..
    det står;

    "Garantin omfattar hela bilen med undantag för dels eftermonterad extrautrustning som radio, bandspelare, motorvärmare, kupévärmare, larm etc., dels komponenter som inte har fått bedömningen normal eller detaljer som har fått preciserad anmärkning i varudeklarationen"

    Alltså betydligt mer än det bilförsäljaren vill påstå.
    Amor vincit omnia et nos cedamus amori
  • SVejsan

    Jag sa inget annat om du läser utan jag tolkade TS...

    Nu läser jag garantivillkoren igen
    Men de kan åberopa normal förslitning... om du läser vidare...

    Men bilfirman har troligen bevisbördan.

  • Fidelis ad urnam
    SVejsan skrev 2008-08-22 12:15:04 följande:
    Jag sa inget annat om du läser utan jag tolkade TS... Nu läser jag garantivillkoren igen Men de kan åberopa normal förslitning... om du läser vidare...Men bilfirman har troligen bevisbördan.
    jg har läst hela, många gånger sedan tidigare och några gånger nu. SÅ jag vet vad som sägs i den.
    Det enda jag säger är att hon inte ska ge sig, att hon ska ringa MRF och KO och kolla med dem.
    Amor vincit omnia et nos cedamus amori
  • Micke

    Njae ni blandar ihop garantierna. MRF har två olika. I detta fall tolkar jag det som att det är trafiksäkerhetsgarantin som gäller.

    www.mrf.se/SIDOR/KÖPA%20BIL/garantier.aspx

  • NoPride

    Är oljekylaren original för bilen eller ett tillbehör?

    (I många fall så eftermonteras oljekylare när bilen utrustas med dragkrok och då gäller definitivt inte garantin eftersom kylaren inte hör till bilen utan är ett tillbehör.)

    Ett oljekyl är därtill knappast vitalt för trafiksäkerheten.

    Jag tror dessvärre man har ganska små möjligheter mot bilfirman i detta läge.

  • Cyberdansken

    Är det MRFs trafiksäkerhetsgaranti som gäller så täcker det inte detta. Det framgår av pappren du fick vid bilköpet vilken garanti som avses.

  • NoPride

    Kollade ni förresten inte kylarna, de går ju oftast inte sönder över en natt utan den trasiga bör ju har varit dålig rätt länge?

    Det räcker ju med att kolla och känna på cellerna.

  • SVejsan

    Fidelis ad Urnam...
    Det var nog bara en trafiksäkerhetsgaranti, som Micke påpekar. Och då har TS nog bara att bita i det sura äpplet...

    Vad är egentligen skyldigheten för en säljare? Hur mycket skall man behöva ta upp.
    Troligen så 1. Satt det information uppe på bilen vid försäljningstillfället. 2. Det skickades med papper med bilen (sådant som ibland t o m står på baksidan av kontraktet.)

    (Och skulle det vid köpe tillfället gjort någon skillnad? En 3-månaders garanti brukar inte vara det som fäller avgörandet)

  • bhavesh

    Ungefär samma fel fick jag Lindström bil i Jönköping men dem säger att det inte går i garanti.

    Riktig skit.


    skit bilfirma
Svar på tråden Jävla bilfirma! Ingen garanti trots att jag haft bilen i tre veckor!!