Inlägg från: mosterYster |Visa alla inlägg
  • mosterYster

    Vad ska man köpa på Lidl?

    Jag bor i Tyskland nu så här blir det ju en del Lidlshopping... Men även i Sverige kommer jag ihåg att jag köpte vissa saker som vare bäst/billigast på Lidl:
    - Kryddkvarnar för ca 12 kr - den vitlökskvarnen ger närapå färsk vitlökssmak! Och svartpepparkvarnen är också suverän! För att inte tala om chilikvarnen, mmmmmmm (om man gilar stark mat)
    - Bashygienvaqror, som toapapper, flytande tvål mm. Tvättmedel, diskmedel, allt sånt.
    - Fryst vitlöksbaguette - den är gudagod
    - Frysta marinerade biffar av nöt, lamm, kyckling och kalkon - skitbra att bara ta fram och godare kan jag inte komma ihåg att jag hittat (om man undantar sånt som hängmörad oxfilé för 700 kr/kg - men den jämförelsen blir ju lite orättvis...)
    - Ost, mölk, keso och andra mejerivaror
    - Skagenröra
    - Påläggskött (kalkon vanligtvis)
    - ALLTID Lidls grönsaker! Billiga, fräscha, bra urval
    - Glass
    - Fryst Nasi Goreng och Bami Goreng
    - Frysta cevapcici
    - Frysta potatisprodukter

    Finns massor av andra saker dessutom, men detta kom jag på genast. Lidl är ju superbra!

  • mosterYster
    Svar på #54
    War skrev 2008-08-29 16:11:19 följande:
    Är lite ledsen för att Lidl inte kan köra ett renare "tyskt" sortiment... vill ju inte ha samma varor som överallt.Utan gärna mer goda korvar med högt köttinnehåll och annat kul som kan vara svårt att finna annorstädes.Gillar precis som en annan tidigare skribent Cevapiccisarna, som har 97% köttinnehåll.
    Hehe, ja här i Deutschland (bor här sedan maj) har vi ju tyskt sortiment i alla affärer, jag måste säga att visst skiljer sig Lidl i Sverige från Lidl här - men inte så mycket som man kan tro. Den största skillnaden är att det finns en SPRITHYLLA här - Lidls alkoholhaltiga drycker enligt Lidlprincip (kopior av populära varor). Lidls vita rom är iaf OK till drinkar och de har några viner som inte är så illa.

    En annan sak som skiljer är sortimentet i frysdisken - här har de en hel RAD frysar med BARA FRYSPIZZA... :-/ Skulle hellre byta ut den raddan mot det svenska sortimentet, dvs lammfilé, kalkonfilé, nötbiffar osv.
  • mosterYster
    MariaN skrev 2008-09-27 20:32:02 följande:
    aaah!jag köpte vitlöksbaguetterna... inte goda för 5 öre!de smakade konstlad vitlök och pulver :(usch vad besviken jag blev.. jag som hört så mycket bra om dom i denna tråd. :(
    WHAT?!?

    Du kanske fick ett annat märke än det de brukar ha? Ibland tar de in ngt ytterligare märke, oftast sämre än det som vanligtvis finns tyvärr.

    Här i Tyskland köper vi oftast deras glass, katzensticks, vitlöks- och pepparkvarnar (och andra kryddkvarnar, överlägset billigast och bäst). Här finns ju de typiska tyska matvarorna i varenda supermarket, men när jag bodde i Sverige köpte jag gärna sauerkraut och andra tyska basvaror på Lidl.
  • mosterYster
    War skrev 2008-10-06 21:38:15 följande:
    Oj, NY favorit... salt & vinäger pinnar.... satan i gatan va goda dom är.Fast jag borde inte säga nåt, då lär dom ju ta slut på min lokala affär
    MUST HAVE, MUST HAVE!!! De har ju börjat med salt och vinägerchips hemma i Sverige hörde jag - nu blir jag tokig om inte dessa pinnar finns på Lidl här i Tyskland!
  • mosterYster
    War skrev 2008-10-06 22:07:43 följande:
    Finns INTE i det svenska standardsortimentet, utan endast denna vecka när man har engelskt tema.Men säljer dom bra så kan dom bli standard berättade "min" Lidlföreståndare när jag kom med hela famnen full av påsar.
    Så här långt kan jag säga att det svenska standardsortimentet är bättre än det tyska... morr...
  • mosterYster
    War skrev 2008-10-06 22:12:53 följande:
    BAH, ni har ju minsann öl och vin... sånt slår hårt.
    Sant förstås. Fast jag är hyfsat kräsen när det gäller i alla fall vin (och whisky, konjak och en del annat) vilket innebär att Lidlvarianterna inte gärna kommer hem till oss. Fast det är ju bara att gå till Rewe eller Toom och inhandla något som duger (och mellan 20% och 70% billigare än i Sverige...)

    Har dock för mig att vi köpt nån neutral vodka och nån vit (ful-)rom som faktiskt duger bra till drinkar. Om så önskas kan jag ju titta lite på deras alkoholsortiment nästa gång vi åker dit och rapportera om det finns prisvärda saker av OK kvalité?
  • mosterYster
    War skrev 2008-10-07 16:16:00 följande:
    Gillar fuljägern... Mummelmann, funkar prima i bastun.
    De har en ful-Underbeg också. Den är OK, men originalet smakar mer örter.
  • mosterYster

    Ni som gillar leverpastej: tysk sådan ROCKAR! Svensk gegga smakar ju ingenting i jämförelse! Den får tillika gärna vara grovmalen, mmmmm... och glöm inte att köpa Lidl's (osötade) cornichons att äta till.

  • mosterYster

    Tysk korv och framförallt leverpastej is THE SHIT! Har aldrig gillat korv, men ni måste köpa deras nürnberger-korvar. Ser äckliga ut ostekta (helt vita) men såååååå goda med senap och hemgjort mos (och helst sauerkraut, hehe)

  • mosterYster

    En annan sak som finns även i Sverige: cheese twists och cheese hearts. Farligt goda smördegs-ost-stänger

  • mosterYster
    War skrev 2008-11-06 19:57:34 följande:
    Brukar ju köpa dom likblekabratwurstarna, dom är skitgoda.
    Ja visst är de, de är sjukt goda! Enda korv jag äter. Förutom svindyr salamin från saluhallen . Ja, och någon prinskorv till jul - men i år blir det nog nürnberger påvårt julbord, de är godare!
  • mosterYster

    tilda den vilda skrev 2008-11-06 19:56:15 följande:


    jag har inte köpt dom pga utseendet men nästa gång jag åker till Lidl ska jag köpa dom. Hehe!! jag  kallas för "Frau Lidl" av min bästa väninna, för jag är Lidl tokig hahaha!!!!! ja o hon me`förresten.
    MMMM, mumma! Stark söt grovkornig senap till, kan jag tipsa om.
Svar på tråden Vad ska man köpa på Lidl?