• Sara K
    Äldre 27 Aug 08:56
    63252 visningar
    87 svar
    87
    63252

    Ni som har körkort endast för automat - har ni ångrat ert beslut?-

    Jag har inget körkort, har börjat 2 ggr men tappar lusten tyvärr . Nu har jag 2 barn och känner att nu måste jag nog. Är ganska rädd för att köra (blir ju värre med åren..) och tycker det är mycket att tänka på. Just dragläget var det som jag tyckte var värst, fick lite panik i sånna lägen, och jag tyckte växlingen var ett jobbigt moment. (Tog 10 lektioner för 4 år sen) Min syster som haft körkort i ca 25 år säger att hon idag skulle ta ett automatkort, hon kan ändå inte köra manuell längre . Vi har automat och kommer nog aldrig skaffa annat. Enligt körskolorna kan man halvera kostnaden för körkort gnom att ta automat, och jag behöver förmodligen ganska många lektioner skulle jag tro. Och en anledning till att jag inte sätter fart nu är just kostnaden, vill inte behöva ta lån för körkortet.
    Sen finns det många som tycker att "nej, du kommer ångra dig! Du kan ju aldrig låna en bil och bla bla".
    Så.. ni som har automatkort: ÄR det dumt? Har ni ångrat er? Och var det lättare att ta kortet m automat?

  • Svar på tråden Ni som har körkort endast för automat - har ni ångrat ert beslut?-
  • Sara K
    Äldre 27 Aug 15:55
    #4

    Tack för era svar! Hyra bil hoppas jag att jag inte behöver göra så mycket! Jag TROR också att det blir vanligare och vanligare med automat, så kanske i framtiden att även biluthyrare tar in mer automatbilar..?

    Pumkinhead:
    Varför tror du inte att du klarat dig med bara automat? Är det för att du inte har egen bil utan lånar ofta eller?

  • Sara K
    Äldre 27 Aug 16:01
    #6
    älskarlivet81 skrev 2008-08-27 15:57:13 följande:
    Jag har också körkort för manuell växling och hade inte heller klarat mig med bara automatarkörkort..
    Ok, varför?
  • Sara K
    Äldre 27 Aug 16:06
    #8
    älskarlivet81 skrev 2008-08-27 16:05:31 följande:
    För de enda bilar jag någonsin kört som haft automatare är mitt ex bil, och den bil som jag och min sambo har nu.. Jag hade aldrig kunnat köra mina föräldrars bil eller någon hyrbil etc..Sara K skrev 2008-08-27 16:01:14 följande:
    Ok tack för ditt svar!!
    *velar fortfarande*
  • Sara K
    Äldre 27 Aug 16:23
    #12

    kokoskärlek med bubblor skrev 2008-08-27 16:17:18 följande:


    Jag har körkort för enbart automat.Kuggade när jag först försökte med manuell och sedan lade jag det på hyllan ett tag. Sedan kände jag inför en resa att jag behövde skaffa körkort snabbt. Hade nästan bara övningskört med automat då mina föräldrar bara hade sådana bilar och det blev smidigast så.Har aldrig ångrat mig hittills. Har ingen egen bil men köper jag så är det ju bara att köpa en automatväxlad. Jag lånar mina föräldrars bilar ibland, men de har ju som sagt bara automatväxlade.
    Så det gick lättare att ta kortet för automat då?
    Själva uppkörningen - var dom "hårdare" när man kör upp med automat?
    Jag tror jag borde klara mig på automatkort: vi har automat, mina systrar har automat, min systerdotter. Inte min mamma dock.
  • Sara K
    Äldre 27 Aug 17:17
    #20
    kimsi skrev 2008-08-27 16:26:29 följande:
    Jag hade aldrig klarar mig med ett körkort för endast automat av den enkla anledningen att jag kör mycket i jobbet och då har vi jobbets bilar och de är manuella.Har du tagit det i beräkning att du kanske någon gång får ett jobb där det kan ingå att köra bil?
    Nej det har jag faktiskt inte tänkt på.. Men jag TROR inte att jag kommer jobba med något där jag behöver bil. Ialla fall inte på väldigt länge. Jobbar inom vården.
    Men det var bra! Det ska jag också tänka på.
  • Sara K
    Äldre 27 Aug 17:18
    #21
    Egogirl skrev 2008-08-27 16:29:39 följande:
    Kommer ihåg när jag skulle ta mitt körkort och jag blev sur på mig själv för de gick inget bra ibörjan.. Då sa jag till min körskole lärare att jag ville ha automat körkort istället..Då frågade han mig.. -Vad har du för handikapp då? haha
    Hmm.. är det så dom tänker? Handikapp nej det har ju inget. Däremot kan jag känna att det kanske är lite "fusk". (eller slöhet vilket man vill)
  • Sara K
    Äldre 27 Aug 17:21
    #22
    Indiansommar skrev 2008-08-27 16:33:18 följande:
    Kan du inte be körskolan att få börja träna i en automatbil, och sedan när du känner att du behärskar och köra få övergå till en manuell bil?
    Jo, fast jag har ju tagit 10 lektioner för manuell bil och kört privat. Har även kört privat m automat och det ÄR ju betydligt lättare. Tanken är ju att dra ned tiden OCH kostnaden..
    Enligt min körskollärare så körde jag helt ok, men jag känner mig sååå osäker! Känner mig tryggare i en automat där jag vet att jag inte behöver tänka på dragläge mm.
  • Sara K
    Äldre 28 Aug 08:21
    #28

    Dom flesta av er är ju eniga om att man ska ta för manuell..
    Tack för alla svar, jag ska fundera och ta med varenda svar i beräkningen!

  • Sara K
    Äldre 28 Aug 08:21
    #29

    Förresten verkar det ovanligt att köra för bara automat..?
    Personligen vet jag bara 1 som gjort det.

  • Sara K
    Äldre 28 Aug 08:22
    #30

    Sara K skrev 2008-08-28 08:21:58 följande:


    Förresten verkar det ovanligt att köra för bara automat..?Personligen vet jag bara 1 som gjort det.
    Fel 2 vet jag.
  • Sara K
    Äldre 28 Aug 13:28
    #33

    kokoskärlek med bubblor skrev 2008-08-28 12:10:07 följande:


    Jag känner som så....att jag klarar mig som det är. Som sagt - köper vi bil (vilket vi kommer göra) så köper vi definitivt automat. Jag kommer inte att behöva ett specifikt körkort i jobbet då jag ska starta eget. Mina föräldrars bilar är automat och man kan hyra automat (har visserligen aldrig behövt hyra, men skulle det ske så skulle det troligtvis vara utomlands och där är det ganska vanligt att hyra automat). Som sagt, jag tänkte nog att mitt automatkörkort var provisoriskt till en början och att jag skulle ta vanligt i sinom tid. Men nu känner jag mig inte begränsad alls, så jag skulle (för tillfället) känna att det är onödiga pengar. Men alla har självklart olika liv och olika behov.
    Ja så är det ju.. Som mitt liv ser ut IDAG så klarar jag mig med automat...
    Vi har ju automat, syrrorna mfl. Använder inte bil i tjänsten, vi har aldrig behövt hyra bil.
    Jag KLARAR mig ju faktiskt helt utan körkort idag! Har bra kommunikationer vart jag än ska, sambon kör, barnens mormor samt farföräldrar bor på gångavstånd, dagis ligger nära. Till jobbet har jag ca 7 min m buss, busshållsplatsen ligger utanför dagis samt precis utanför jobbet.
    Skulle jag dessutom ha körkort så skulle det säkerligen räcka med automat nu iallafall!
    Men livet förändras ju.. så jag får väl fundera, väga för-och nackdelar. Men det lutar fortfarande åt automat.
  • Sara K
    Äldre 5 Sep 13:53
    #41
    SVejsan skrev 2008-09-05 09:28:03 följande:
    Att ha priset på körskola som en parameter är dock snett tycker jag... Det kommer att ätas upp av ökad bensinkostnad och ökat nybilspris... Automatbilar säljs dyrare nya dock så brukar de vara billigare än manuella som begagnade.En anledning att inte ha automat är kanske att det är mer miljövänligt med en manuell växellåda?Så hemtjänst eller vård i hemmet lockar inte dig? (apropå "jobbar inom vården")
    Fast jag kommer ju köra automat oavsett, eftersom jag redan har en.. Nu kör min sambo den, men den är min så tanken är att han kör firmabil sen.
    Den är relativt ny, så vi köper nog ingen annan bil på många år.
    Ur miljöperspektiv är det väl så att vi nästa gång köper en miljöbil, men då kan man ju köpa auotomat iallafall.

    Och nej, hemvård lockar definintivt inte. Been there.

    Men tack för alla åsikter, dom är tankeställande!
  • Sara K
    Äldre 9 Sep 10:14
    #45
    SVejsan skrev 2008-09-08 07:19:38 följande:
    [citat]
    Sara K, köper ni en miljöbil för miljön eller för "Imagen", en manuellt växlad liten bil som är miljöklassad är oftast bättre för miljön en samma lilla bil med automat... som kan vara miljöklassad men ligger ofta mer på gränsen. Och tro inte att "miljökravställandet på bilar kommer vara lika som nu, självklart konmmer man skärpa allt eftersom när fabrikanterna visar att de kan uppnå en nivå, allt för att påskynda utvecklingen)Det finns egentligen inte någon anledning att köpa en automat utom av bekvämlighet eller om du har ett handikapp.

    Fast vi HAR redan automat.
    Och ingen av är handikappad...
    NÄSTAN alla runt oss kör automat, antagligen känner jag bara jävligt lata människor då??
    Förmodligen kör dom flesta automat av bekvämlighet, men det finns väl mycket saker mänskligheten gör just av bekvämlighet?
    Jag förstår grejen alla säger att det är dumt att begränsa sig osv.. just vid körkortstagandet, men om man sen väljer att köra automat måste ju vara ett fritt val? Ur miljösynpunkt håller jag inte med dig om att det skulle vara väldigt mycket skadligare med automatbilar. Det är en ytterst liten skillnad framförallt på dom lite nyare bilarna.
  • Sara K
    Äldre 10 Sep 10:05
    #53
    Bebbe2006 skrev 2008-09-10 00:59:39 följande:
    Hoppar bara in i tråden.Inte för att var taskig TS, men efter att ha läst din trådstart så känner jag spontant att du kanske skulle skita i att ta körkort? Finns många därute i trafiken som verkligen inte borde sitta bakom ratten, och trafiken är ingen lekplats. Det händr masor av dödsolyckor bara för att viss aär olämpliga som förare. Det du berättar om din inställning till bilkörning låter inte bra.Inte för att vara taskig. Det är bara min syn på saken.
    Oj! Vad skriver jag i ts som får dig att säga så???!! Finns väl fler än jag som är rädda för att köra bil innan man har vant sig?
    Eller sätter sig folk bara bakom ratten och känner sig dundersäkra på bilkörningen direkt? Det trodde inte jag...
    Jag har som jag skrev tagit 10 lektioner (eller rättare sagt 5 dubbellektioner, dom tog bort enkelektionerna men jag hade då redan köpt ett pkt på 10 lekt samt teorikurs. Enkellektinerna var på 40 min och dom tyckte det var för kort så det blev 5 lekt a´ 80 min) och min lärare tycket det gick bra, men att jag måste få bättre självförtroende. Enligt honom handlar det bara om att öva.
    Att jag skriver att jag fick lite panik i vissa situationer betyder inte att jag gjorde tokiga saker! Men jag kanske är lite för försiktig ibland.
    Det stämmer säkert som han, och många av er säger, att det bara är att öva öva öva! Och eftersom tid är pengar så funderar jag på ett automatkort.
    Jag är dock varken handikappad eller en framtida trafikfara..
    Men jag har blivit räddare med åren, framförallt sen jag fick barn och förstår INTE varför jag inte tog kortet som 18-åring! Det ska jag verkligen pusha mina barn att göra.
  • Sara K
    Äldre 13 Sep 11:15
    #61

    Ja, eftersom det är just i stockholm jag kört mina 5 lektioner (som sagt, 5 dubbellektioner och inte egentligen 10 enkel som jag då köpte) så kanske det är lite skillnad i maggropen mot att köra på landsbygden?
    Jag har kört ute på landet (värmdö) också, i automat och det kändes mycket säkrare! (körde då med min syster) Vet inte egentligen om det var omgivningen eller bilen?? En kombination kanske.
    Nåja, tack för alla svar!
    Eftersom jag frågade i TS om dom som tagit kort för automat ångrat sig men inte direkt fått andar svar än från dom med kort för manuell så inser jag att det inte är så vanligt med automatkort.
    Vore fortfarande roligt att höra just om någon ångrat sig .
    Att dom med manuell inte ångrat sitt val, det förstår jag ju fullt ut!

  • Sara K
    Äldre 13 Sep 12:23
    #65
    Tecken skrev 2008-09-13 11:19:42 följande:
    Sara K: Som jag redan skrivit så har min mamma automatkort, och hon har aldrig ångrat sig.
    Oj hade missat det! Jag har kollat lite bland dom jag känner och har hittat 3 som har automatkort.. Alla 3 tog kortet blixtsnabbt, och det är ju positivt. Självklart har dom automatbilar, och har ÄN SÅ LÄNGE inte ångrat sig..
  • Sara K
    Äldre 13 Sep 12:24
    #66
    Skogsflickan skrev 2008-09-13 11:27:42 följande:
    Glömde: hyrbilar finns numer med automat och manuell överallt...Jag hade en hyrbil nyligen då en krocka med min bil och smet..Bad verkstan att de skulle boka en automat åt mig, var absolut inga problem alls...Så det med hyrbilar och det inte finns automat är bara bullshit..
    Ja, det känns ju som att man borde kunna hyra automat lika enkelt! Ska kolla med en kompis mamma som jobbar på en hyrbilsfirma, minns inte vilken men det är en av dom största iallafall, hur dom har uppdelningen av bilar.
Svar på tråden Ni som har körkort endast för automat - har ni ångrat ert beslut?-