• Nymne
    Äldre 28 Aug 23:14
    40989 visningar
    47 svar
    47
    40989

    10 tips att lättare bli gravid

    Det där med transfetter var lite nytt för mig! helenas83, visste du det tex? Jag har länge varit paranoid ang transfetter och nu har jag ju destomera skäl för det!

  • Nymne
    Äldre 29 Aug 10:38
    #17

    Arien
    men det finns en sak som vi gör nu som vi inte gjort förut: Vi käkar transfetter! Ju mer jag tänker på detta desto mer nyfiken flir jag. så jag kollade upp vad det finns publicerat i ämnet. Inte så mycket tyvärr. Men detta hittade jag (obs detta är bara en sammanfattning av studien. Jag kan få tag i resten av den om någon vill ha):

    OBJECTIVE: To evaluate the relation of a dietary pattern and other lifestyle practices to risk of ovulatory disorder infertility. METHODS: We followed a cohort of 17,544 women without a history of infertility for 8 years as they tried to become pregnant or became pregnant. A dietary score based on factors previously related to lower ovulatory disorder infertility (higher consumption of monounsaturated rather than trans fats, vegetable rather than animal protein sources, low glycemic carbohydrates, high fat dairy, multivitamins, and iron from plants and supplements) and other lifestyle information was prospectively related to the incidence of infertility. RESULTS: Increasing adherence to a "fertility diet" pattern was associated with a lower risk of ovulatory disorder infertility. The multivariable-adjusted relative risk of ovulatory disorder infertility comparing women in the highest with women in the lowest quintile of the "fertility diet" pattern score was 0.34 (95% confidence interval 0.23-0.48; P for trend

  • Nymne
    Äldre 29 Aug 10:43
    #18

    hoops, här är resten
    .001). This inverse relation was similar in subgroups defined by women's age, parity, and body weight. A combination of five or more low-risk lifestyle factors, including diet, weight control, and physical activity was associated with a 69% lower risk of ovulatory disorder infertility and an estimated population attributable risk of 66% (95% confidence interval 29-86%). CONCLUSION: Following a "fertility diet" pattern may favorably influence fertility in otherwise healthy women. Further, the majority of infertility cases due to ovulation disorders may be preventable through modifications of diet and lifestyle. LEVEL OF EVIDENCE: II.

    FL klarar inte av "mindre än" tecknet. p-värdet för att "fertility diet" skulle vara bättre är alltså mindre än 0.001. Dvs det är hög sannolikhet att det faktiskt ligger till så.

  • Nymne
    Äldre 29 Aug 14:17
    #27

    alltså, indirekt kan folsyra ha med fertiliteten att göra. Många foster med allvarliga ryggmärgsbråck aborteras väldigt tidigt under graviditeten och därför kan man uppfatta det som att man aldrig blir gravid. Folsyran skulle alltså då minska risken för tidiga missfall.

  • Nymne
    Äldre 29 Aug 21:04
    #31

    Klart du ska äta omega3 innan under och efter graviditeten - det är ingen skillnad mellan preparaten ur den aspekten, de måste skriva så om inte just det preparatet är testat på gravida. Som vanligt gäller det att man ska hålla sig till de rekommenderade doserna.
    Däremot i slutet av graviditeten kan man hålla nere på doserna lite, eftersom omega3 ökar blödningsbenägenheten. Och man vill helst inte blöda under förlossningen.

    har ingen aning om omega3 påverkar fertiliteten men bra både för dig och bebis

  • Nymne
    Äldre 30 Aug 15:40
    #33

    problemet är att man inte alltid vet vad som är transfetter. De kallas också för härdade vegetabiliska fetter eller vegetabiliskt fett kort och gott. De är skitsvåra att upptäcka, eftersom tillverkarna inte behöver uppge dem.
    Ska man äta färdiga kakor (som oftast innehåller transfetter) så ska man hålla sig till Göteborgskex, som avstår från att använda dessa fetter!

  • Nymne
    Äldre 8 Sep 21:54
    #39

    Jo, jag minns den studien! Den var dansk. De drog slutsatsen att de kvinnor som drack vin hade lättare att bli gravid än både de som drack öl och ingenting (vatten kan man hoppas).
    Man får kanske ta det med en nypa salt, men det finns ialla fall ingenting som säger att måttlig alkoholkonsumtion gör det svårare att bli gravid!

Svar på tråden 10 tips att lättare bli gravid