• Tonci

    Garantilön? Vad är det?!

    Såg ett JÄTTE intressant jobb som jag lätt skulle kunna söka. Det är som säljare, och jag vet att jag skulle vara grym på det.
    Hur som helst, så är det ju såklart provisions lön, men också en garantilön på 15000, är det en fast lön då? Eller vad är garantilön? Är det bara att de kan "garantera" att man kommer kunna tjäna så mycket? Förstår ingenting :)

  • Svar på tråden Garantilön? Vad är det?!
  • IS THIS IT

    Du är garanterad den lönen oavsett hur bra eller dåligt du säljer. Dock kan det finnas vissa förbehåll, tex ett minimum som du måste sälja för, för att få ut hela garantilönen. Säljer du bättre får du mer lön i form av provision.

  • Smurfan JM

    Vanligtvis är det så att du är garanterad en viss lön (15000), men kan tjäna mer om du säljer mer och/eller uppnår vissa mål...

    Sedan beror det ju på hur just deras "deal" ser ut, men vanligtvis kan du räkna 15' som en fast inkomst och sedan hoppas på att få ihop mer (om du vill det),

  • Sussie77

    Har du en garantilön på 15 000kr så får du ut den lönen oavsett om du inte säljer någonting alls, det är därför det heter garantilön för att du är garanterad att du MINST 15 000kr. Sedan beroende på hur mycket du säljer och hur bra bonussystem du har så kan du tjäna mer.
    Men inom säljyrket så måste du också sälja, kommer dom märka att du inte säljer någonting och dom tvingas betala 15 000kr/månad så lär du inte få vara kvar, men märker dom att du säljer riktigt bra så kan du också gå in till chefen och säga att du säljer för si och så mycket och att nu vill du också ha upp grundlönen och kanske t om förbättra bonus systemet.
    Fördelen med att vara säljare är att man kan kräva mer desto mer man säljer.
    Ju mer du säljer desto mer pengar drar du in till företaget, och en bra säljare vill dom inte förlora.
    Inom rätt företag kan du tjäna riktigt stora summor och du kan också klättra uppåt och bli säljchef osv.
    Oftast tjänar man som mest om man jobbar som säljare mot företag.
    Jag jobbar som säljare och har aldrig trivts så bra på ett jobb som nu (men jag har även jobbat som säljare på andra företag och där har det varit skit, men då kan man alltid leta sig vidare till ett annat företag).

  • ReRant

    Det finns fula företag som kallar det garantilön, förutsatt att du gör ett visst antal visningar osv.

    Företaget som lurade på folk Kirby dammsugare körde det tricket. Det var i princip omöjligt att nå upp till de målen som krävdes för "garantilön". Så om du är smart så läser du genom kontraktet noga innan du skriver under.

  • Captain

    Hej Jag jobbar som personligassistent

    som har kollektiv avtal .Min brukare har dött som jag jobbade hos han i 16 år ., nu vill min arbetsgivare försöka hitta ett annat jobb som personligassistent . och sade att jag är fortfarande anställt hos henne , och det var snällt av henne men vem betalar mig under tiden när jag är ledig ? är det hon ? eller ? och hur många dager har jag rätt till det ? tills hon hitter en annan brukare.

    Har jag rätt till garantilön ?

Svar på tråden Garantilön? Vad är det?!