• Amis

    Adoptera från Mellanöstern

    Jag och min man har börjat fundera på adoption. Vi är intresserade av att adoptera från Mellanöstern/Nordafrika. Är det någon som vet om det finns någon adoptionsbyrå som samarbetar med länder i Mellanöstern/Nordafrika? Finns några par som har adopterat därifrån? Hur lång är väntetiden?
    Tacksam för svar.

  • Svar på tråden Adoptera från Mellanöstern
  • Fru hemlig

    Det fins inga organisationer som samarbetar med länder i mellanöstern. På www.mia.eu hittar du information om adoption samt länkar till de organisationer som finns i Sverige. Där kan du läsa om vilka länder de samarbetar med.

    Beklagar sorgen jag läste om i din press!

  • Amis

    Tack för omtanken Fru hemlig.

    Vet du om man kan adoptera privat? Alltså inte genom en organisation?

  • meimei

    Hej Amis!

    Ring och prata med MIA. Har ni anknytning till mellanöstern på något sätt så kan det ju vara möjligt att göra en adoption privat därifrån, men det är ganska svårt att få göra privata adoptioner om jag förstår saken rätt. Det krävs ganska starka band till barnet som skall adopteras!
    Lycka till!

  • Mara
    Amis skrev 2008-09-04 21:21:55 följande:
    Tack för omtanken Fru hemlig.Vet du om man kan adoptera privat? Alltså inte genom en organisation?
    Ja, man kan adoptera privat. Adoptionen måste dock godkännas av MIA och det krävs att man har en stark anknytning till landet i fråga. Kontakta MIA för att höra er för om era möjligheter!
  • Utlandssvensk

    Tänk pâ att islam förbjuder adoption, vilket gör det näst intill omöjligt att kunna adoptera frân ett muslimskt land.

  • Fru hemlig
    Amis skrev 2008-09-04 21:21:55 följande:
    Tack för omtanken Fru hemlig.Vet du om man kan adoptera privat? Alltså inte genom en organisation?
    Som de andra har svarat så är det kanske möjligt men mkt svårt i så fall. Jag rekomenderar er att ställa er i kö hon en eller flera organisationer och att ställa in er på en "vanlig" adoption.
  • Ethi

    Jag beklagar också sorgen... Nej, ingen organisation sammarbetar med nordafrika men däremot andra länder i Afrika: Etiopien, Sydafrika, Kenya och Nigeria. Sen väntas det på uppstart från både Lesotho och Madagaskar också. På www.mia.eu kan du se alla organisationerna och vilka länder de sammarbetar med.

    Om ni funderar på adoption i framtiden så skulle jag råda er att bli sökandemedlemmar i en eller flera organisationer nu på en gång. Ni förbinder er inte till något eller hamnar i någon aktiv kö men OM ni sedan tar steget till adoption och får medgivande från kommunen har ni då redan "köpt er" en köplats. Sökandemedlemsnumret aktiveras då till köplats, och de flesta länder har långa (flera år) köer i Sverige innan man får börja samla papper.

    Lycka till!

  • Amis

    Tack alla för era svar. Vi har rötter i Mellanöstern så vi får se om det räcker som anknytning. Jag ska kontakta mia och fråga. Vi kommer nog att ställa oss i kö i ett par organisationer redan nu. Vad kostar det att ställa sig som sökande? Har hittat lite olika siffror.

    Tack igen alla för att ni tog er tid att svara.

  • mammatillvictor
    Amis skrev 2008-09-05 21:09:47 följande:
    Tack alla för era svar. Vi har rötter i Mellanöstern så vi får se om det räcker som anknytning. Jag ska kontakta mia och fråga. Vi kommer nog att ställa oss i kö i ett par organisationer redan nu. Vad kostar det att ställa sig som sökande? Har hittat lite olika siffror.Tack igen alla för att ni tog er tid att svara.
    Håller tummarna för att det går, jag är född i Ecuador och adopterades hit som bebis, det räckte inte som tillräcklig anknytning för att få adoptera enskilt därifrån.
  • Sally

    Hej!

    Det kostar mellan c:a 1500 och 2000:- per år att stå som sökande. Man betalar per kalanderår, men det är ändå värt det för er att betala in avgiften, eftersom kötiden räknas från dagen ni blev sökandemedlemmar. Några månader hit eller ditt kan ha stor skillnad i väntetiderna i sverige.


    Amis skrev 2008-09-05 21:09:47 följande:
    Tack alla för era svar. Vi har rötter i Mellanöstern så vi får se om det räcker som anknytning. Jag ska kontakta mia och fråga. Vi kommer nog att ställa oss i kö i ett par organisationer redan nu. Vad kostar det att ställa sig som sökande? Har hittat lite olika siffror.Tack igen alla för att ni tog er tid att svara.
  • Manchester
    Amis skrev 2008-09-05 21:09:47 följande:
    Tack alla för era svar. Vi har rötter i Mellanöstern så vi får se om det räcker som anknytning. Jag ska kontakta mia och fråga. Vi kommer nog att ställa oss i kö i ett par organisationer redan nu. Vad kostar det att ställa sig som sökande? Har hittat lite olika siffror.Tack igen alla för att ni tog er tid att svara.
    Om "rötter" innebär att ni kommer från Mellanöstern eller att era föräldrar gör det så kan det nog gå. Särskilt om ni har kvar språket, regelbundet besöker släkten i det land ni kommer ifrån och har behållit den kulturen. När vi gick på Öppna Förskolan för adopterade träffade vi ibland en kvinna som själv var från mellanöstern och som hade adopterat ett barn därifrån. Om jag minns rätt så kom barnet inte från samma land som hon själv, utan från ett grannland, men hon hade någon annan koppling dit. Jag tror att de länder det handlade om var Iran och Irak, men jag är inte säker.
  • MamaSonate

    Jag känner en familj som adopterat en liten tjej från Marocko, mannen kommer därifrån men kvinnan är svensk. Så som andra sagt det kan gå! Om det gick från t ex Iran om man är från Irak så kan det ju inte vara så svårt. För i de länderna pratar man ju inte ens samma språk och det är olika folkslag (perser och araber).

  • Mining
    Manchester skrev 2008-09-07 01:06:07 följande:
    När vi gick på Öppna Förskolan för adopterade träffade vi ibland en kvinna som själv var från mellanöstern och som hade adopterat ett barn därifrån.
    På min dotters dagis fanns en muslimsk familj från mellanöstern, de hade gjort utredning och fått medgivande på vanligt vis och sedan genomfört en enskild adoption från hemlandet. Jag träffade aldrig pappan men mamman var så väldigt lycklig för sitt barn och hon berättade att hon hade väntat sig att mannen skulle skilja sig från henne när det visade sig att hon var infertil men istället hade pappan ordnat hela adoptionen och hämtat barnet.
  • Manchester

    Tror tyvärr inte att det var samma familj. Jag är nästan säker på att den kvinnan jag tänker på var ensamstående och att det gått till just så som kvinnan med barn på ert dagis befarat.


    Mining skrev 2008-09-07 21:03:44 följande:
    På min dotters dagis fanns en muslimsk familj från mellanöstern, de hade gjort utredning och fått medgivande på vanligt vis och sedan genomfört en enskild adoption från hemlandet. Jag träffade aldrig pappan men mamman var så väldigt lycklig för sitt barn och hon berättade att hon hade väntat sig att mannen skulle skilja sig från henne när det visade sig att hon var infertil men istället hade pappan ordnat hela adoptionen och hämtat barnet.
  • Amis

    Tack för era svar, det låter ju hoppfullt. Vi kommer därifrån ursrungligen och talar språket.
    Men stämmer det att man först går igenom utredning på vanligt vis och sedan sköter adoptionen på "egen hand"?

  • MamaSonate

    Ja ni måste bli godkända i en hemutredning hos kommunen först och gå den obligatoriska föräldrautbildningen innan ni kan starta upp på egen hand.

  • Mara
    Amis skrev 2008-09-08 17:57:16 följande:
    Tack för era svar, det låter ju hoppfullt. Vi kommer därifrån ursrungligen och talar språket.Men stämmer det att man först går igenom utredning på vanligt vis och sedan sköter adoptionen på "egen hand"?
    Ja, och så måste adoptionen godkännas av MIA. Så här står det på MIAs websida:

    "Enskild adoption
    Om det finns särskilda skäl kan man adoptera utan förmedling av en adoptionsorganisation. I sådana fall ska MIA innan barnet lämnar ursprungslandet pröva om förfarandet är godtagbart d.v.s. om det finns särskilda skäl och om förmedlingssättet är tillförlitligt. Innan MIA gör en sådan prövning ska socialnämnden ha gett sitt medgivande. Ett vanligt särskilt skäl är att adoptionen gäller ett släktingbarn. Det kan också vara att den/de sökande har anknytning till landet exempelvis genom att ha sitt ursprung där. Om MIA anser att förfarandet är godtagbart får de sökande själva genomföra adoptionen. Ett beslut om avslag kan överklagas till länsrätten."
  • yafay

    Hej!
    Undrar om ni lyckades med adoptionen? Jag funderar på att adoptera från mellanösterna. Blir tacksam om jag får nåt svar :)

Svar på tråden Adoptera från Mellanöstern