• Knoddas

    Ni som haft barn med platt bakhuvud - hur har ni åtgärdat det?

    Hej!

    Min 3-månaders pojke har alltid sovit ganska mycket och bara på rygg. När han är vaken har han också legat mycket på rygg. Magläge är inte så poppis och han tycker fortfarande det är tungt att få upp huvudet. Nu har han fått platt bakhuvud och jag känner mig orolig ... Jag har insett nu att hans kudde i sängen nog varit för platt och nu har han fått en mjukare. Dessutom är det stenhård magträning som gäller. Har också fått en remiss till en sjukgymnast dit jag hoppas att vi får komma snart. Bvc-sköterskan tyckte att huvudet var lite platt, inte jätteplatt, men nojig mamma som jag är så blir jag rätt så orolig ...

    Har du haft ett barn med platt bakhuvud och hur har ni då åtgärdat det?

  • Svar på tråden Ni som haft barn med platt bakhuvud - hur har ni åtgärdat det?
  • SofiaD

    Har inte haft det problemet med mina barn, men de åtgärder du redan gjort brukar rätta till det hela.


    ♥♥♥ Mina 3 ♥♥♥
  • milooj

    Min dotter hade platt bakhuvud ett tag, lite sned med och är fortfarande lite sned. Men det blev mycket bättre när vi köpte en specialkudde som fanns att köpa på babyproffsen. Sen blev det bättre när hon blev lite äldre och inte längre ville ligga på rygg om dagarna. Det rättar nog snart till sig, men jag förstår om du är orolig för det.

  • Knoddas

    Tack för era svar. Milooj, vad var det för specialkudde?

  • milooj

    Tyvärr minns jag inte vad märket hette, det är borttvättat men jag frågade dem i butiken och de visade mig. Den är jättemjuk och formar som efter barnets huvud. Har lite kant runt om så det blir lite svårare för dem att rulla av. BVC, rådde mig till en sådan. Hoppas du fick en liten förklaring ändå =) Den är verkligen super!

  • Smulan74

    Vi fick låna en kudde från barnkliniken som sonen skulle ligga i för att förhindra att han automatiskt rullade över på "fel" sida sas. Såg ut som en vanlig kudde fast med en typ "skåra" i mitten där sonen placerades i sidoläge. Vet inte hur dessa kuddar ser ut nu för tiden, då detta var -98.

  • Flickan och kråkan

    Vi hade inte platt bakhuvud, utan platt sida, så huvudet blev lite skevt. Vi fick bukt med det med hjälp av en sidkudde. Borde fungera lika bra mot platt bakhuvud även om man får skifta sida regelbundet så klart

    Köpte vår sidkudde (baby sleep) på www.babykoncept.se

  • Mosterlen

    Hej! Min yngsta dotter föddes, hon är nu 29 år, med höftluxation och låg i specialskena i 3 månader. Hon tvingades ligga på rygg hela tiden och hennes huvud blev platt.
    Detta rättade till sig när hon blev av med skenan och kunde röra sig fritt. Barns huvud är väldigt "mjuka" så du skall inte vara orolig, det rättar till sig.

  • Knoddas

    Tack ni snälla för alla svar. Nu har jag fått tid imorgon hos en sjukgymnast, det känns bra. Har också beställt kudde från babykoncept, hoppas den dyker upp snart.

  • mammamadeleine

    Sonen är 2 månader och har vart lite platt på ena sidan av skallen sen han föddes, har fått lite "skit" från bvc för att han inte ligger tillräkligt på mage, vilket han avskyr!!! Och eftersom dom inte "får" sova på annat än rygg när dom är små pga psd så har det vart lite halvbökigt, men nu har han fått sova på sidan hela dagarna och det börjar även funka att ligga på mage, inte för att leka men han somnar gärna på mage så det har blivit en förändring på bara några dagar!  Lycjka till!

Svar på tråden Ni som haft barn med platt bakhuvud - hur har ni åtgärdat det?