• Bempan
    Äldre 10 Sep 10:41
    26110 visningar
    49 svar
    49
    26110

    Cellprov/Cytologprov när man är gravid?

    Vid mitt senaste cellprov visade det sig att jag hade lite cellförändringar, men att det oftast inte brukar vara nån fara utan försvinna av sig själv. Nu har jag blivit kallad till ett uppföljande cytologprov, där man, om jag har fattat det rätt, "knipsar" av en bit av livmodertappen? Jag är ju gravid i 18 veckan och har haft lite rosa blödningar för ett tag sedan. Har inte varit på UL än och är nu jättenervös att det ska vara farligt för barnet att göra detta prov? Nån som gjort det under grav och vill berätta hur det går till och vad som hände sedan?
    Jag tycker det är nog jobbigt att ha sex om det "stöter i", tänk då om man "knipsar" av en bit?!

  • Svar på tråden Cellprov/Cytologprov när man är gravid?
  • Bempan
    Äldre 10 Sep 10:42
    #1

    Provet ska göras på fredag by the way

  • SaraOc­hAlva
    Äldre 10 Sep 10:43
    #2

    man ska väl inte gra det om man är gravid men ring BM fråga står väl på kallelsen man ska ringa om man är gravid?

  • Ratata­a
    Äldre 10 Sep 10:44
    #3

    Man gör inte cellprov efter en viss vecka. Men vilken det är har jag glömt, fick nämligen själv flytta mitt cellprov då jag var gravid. Du måste ringa och fråga.

  • Bempan
    Äldre 10 Sep 10:46
    #4

    Jag har ringt och skulle avboka men hon övertalade mig att komma. Jag tycker att det känns jätteobehagligt. Kan det vara farligt att vänta med det? Nån som gjort det under grav och vill berätta hur det gick?

  • catwom­an
    Äldre 10 Sep 10:56
    #5

    Jag fick kallelse till cellprovtagning i början av graviditeten och ringde och hörde med dem och de sa att man kan göra det t.o.m. v.12, har man gått längre än det så får det göras efter bebisen är född. Nu skulle ju du på en uppföljning men om det är samma prov man tar igen så ska du ju inte, enligt det svaret jag fick, göra det. Jag skulle höra med min BM vad hon tycker och vad det finns för risker om man gör det eller inte?

  • Bempan
    Äldre 10 Sep 11:07
    #6

    Okej, jag ringer min egen BM och inte kvinnokliniken denna gång. Om det oftast läker ut av sig själv, kan det väl inte vara farligt att vänta tills barnet är fött. Bara det inte är farligt för barnet så... Googlade just och hittade detta:
    Cytologprovskontroll under graviditet
    ? I tidig graviditet tages cytologprov endast på de som inte är cytologprovsundersökta
    under de senaste 3 åren. Cytologprov bör ej tas efter 15:e graviditetsveckan och ej före
    8 veckor postpartum.
    ? Vid någon form av dysplasi i detta prov skickas remiss till gyn. mott. för kolposkopi +
    px helst innan vecka 18-20. Vid PAD-avvikelse upp till CIN III/CIS avvaktar man med
    behandling till efter puerperiet.

  • catwom­an
    Äldre 10 Sep 11:29
    #7

    Gör det, hoppas hon kan ge dig ett bra svar om vad du ska göra.
    Lycka till!

  • Äldre 10 Sep 11:40
    #8

    Fick kallelse förra veckan till cellprov och där stod det att man skulle avboka om man var längre gången än v.15.

  • Äldre 10 Sep 11:40
    #9

    Som TS redan skrivit där uppe såg jag ju nu Då blev det dubbelt med info.

  • Äldre 10 Sep 12:24
    #10

    Jag fick göra om ett cellprov när jag va gravid, runt v 18 om jag minns rätt. Jag va så spänd när de gjorde det så det gjorde ont och kändes obehagligt, läkaren va dessutom inte bra. Hon va helt stressad och typ suckade då jag ryckte till när det gjorde ont. Sen började jag blöda en del och det va ju såå störande enligt läkaren.

    Nu gick det bra ändå, fick till svar att cellförändringarna hade gått tillbaka. Och min dotter fick inga men av det! Men, om man bara fått lätta cellförändringar så kan man lika gärna vänta tills efter graviditeten. Jag skulle inte göra om nåt sånt igen.

Svar på tråden Cellprov/Cytologprov när man är gravid?