• siggie
    Äldre 11 Sep 17:28
    23778 visningar
    23 svar
    23
    23778

    Allvädersstövlar istället för vinterkängor???

    Någon som haft allvädersstövlar istället för vinterkängor till sina barn? Vi bor i Skåne och har inte många kalla dagar om året så jag funderar på om det är möjligt att kanske ha allvädersstövlar denna vinter till barnen....eller är det en helknäpp idé? Vilka märken är bra, Viking? Var finns de att köpa? Är de alldeles för täta, dvs blir fötterna fuktiga i dem? jag skulle bli glad för alla typer av erfarenheter kring allvädersstövlar! HAr aldrig haft några i vår familj......

  • Svar på tråden Allvädersstövlar istället för vinterkängor???
  • Äldre 11 Sep 17:36
    #1

    Undrar jag med om såna finns idag.....jag minns att jag hade såna när jag var liten iaf

  • Marco och Mathia­s mamma
    Äldre 11 Sep 17:37
    #2

    Jag köpte en modell hos Skokanonen förra hösten som barnen hade hela vintern som skulle klara ner till -35 grader, barnen klagade aldrig på att de frös eller svettades. De blev inte heller fuktiga, den var fodrad med ull om jag inte minns fel...

  • Pillan­79
    Äldre 11 Sep 21:42
    #3

    min son som är 9 år hade allväderstövlar senast förra året. Han tycker att det är skönt att bara kunna stoppa i fötterna. Och han frös inte i de då. Och de håller tät. Kommer inte riktigt ihåg vad det var för märke tyvärr

  • ODS
    Äldre 11 Sep 22:10
    #4

    Sonen har haft allvädersstövlar flera år i rad nu, svarta med "fluffoder" innuti, absolut de bästa stövlarna, är varma, hållr tätt är slitstarka mm. Hans mormor köpte senaste paret på din sko för 280:-

  • siggie
    Äldre 11 Sep 22:16
    #5

    Detta låter ju fantastiskt! Jag som har köpt svindyra gore tex kängor för 1600 spänn......ska nog våga mig på att lämna tillbaka dem (köpte dem idag och det kändes så fel på nåt vis, så onödigt så här långt söderut i landet...) och satsa på allvädersstövlar i år! Det jag funderar på är vilket innefoder de bör ha, blir det verkligen behaglig värme med syntetiskt "fluff"? Eller finns det stövlar med, säg, ullfoder?

    EN FRÅGA TILL!! Ni som haft dessa stövlar, var de de enda skor era barn hade under vintern eller hade ni andra "utifall-att" skor/kängor? Räcker det med allväders och kanske bara ett par gympadojjor?

  • Marco och Mathia­s mamma
    Äldre 12 Sep 07:31
    #6

    Barnen hade dessa allvädersstövlar som enda alternativ hela vintern vilket räckte. Ullfoder är bra eftersom det andas. De jag köpte kostade ca 250-300:- Kommer att köpa likadana även i år (om de finns).


    siggie skrev 2008-09-11 22:16:47 följande:
    Detta låter ju fantastiskt! Jag som har köpt svindyra gore tex kängor för 1600 spänn......ska nog våga mig på att lämna tillbaka dem (köpte dem idag och det kändes så fel på nåt vis, så onödigt så här långt söderut i landet...) och satsa på allvädersstövlar i år! Det jag funderar på är vilket innefoder de bör ha, blir det verkligen behaglig värme med syntetiskt "fluff"? Eller finns det stövlar med, säg, ullfoder? EN FRÅGA TILL!! Ni som haft dessa stövlar, var de de enda skor era barn hade under vintern eller hade ni andra "utifall-att" skor/kängor? Räcker det med allväders och kanske bara ett par gympadojjor?
  • Marco och Mathia­s mamma
    Äldre 12 Sep 07:32
    #7

    De jag köpte hos Skokanonen hade ullfoder


    siggie skrev 2008-09-11 22:16:47 följande:
    Eller finns det stövlar med, säg, ullfoder?
  • ODS
    Äldre 12 Sep 12:42
    #8

    jag tycker att de med ullfoder inte är lika varma, det är lätt att få kalla fötter även med extra tjock socka.

    Jag är en neurotisk skoshoppare när det gäller sonen(har ju "bara" 1 barn) så han har även kängor, finkängor o låga kängor. men han använde nästan dagligen allväderstövlarna, medans de andra ej blev så flitigt använda, dock kan han ha dom i år igen.
    Har tidigare köpt på skopunkten, men sedan förra året har de en billighetsvariant som är betydligt tunnare o verkar inte allls bra.

  • sofia2­3
    Äldre 12 Sep 17:19
    #9

    bor i borås o har varje vinter haft allväders till mitt barn..räcker absolut...Viking cerrox är kanonbra o priset är ca 200

  • Äldre 12 Sep 18:11
    #10

    Fast då ska man väl satsa på en sko/stöveltork också?
    I ett par allvädersstövlar kan inte fötterna andas och då blir det kondens = blött, och blött kan det ju bli ändå om det faller ner lite snö eller om vattenpölarna är för djupa

Svar på tråden Allvädersstövlar istället för vinterkängor???