• Vilja 71

    Text på gravstenen

    Vi håller på och ska bestämma vad som ska stå på vår son Todds gravsten! Helt plötsligt är det tilt!! Jag vet inte hur jag vill att det ska stå - och det känns så viktigt att det blir rätt!!
    Gravstenen har vi valt - en i svart granit, lite ojämn i formen, händer som håller i ett hjärta.

    Sen är det texten.....ska vi bara ha namn och datum? Någon symbol? Någon mer text?
    Vad har ni andra skrivit? Jag tar jättegärna emot tips!! Ibland läser man något som någon annan skrivit och det träffar helt rätt!!

    Tacksam för tips!!

    Många kramar Carina

  • Svar på tråden Text på gravstenen
  • NoXigen

    Kanske en liten bil ingraverad?

    Nått annat som e sött är ett astrid lindgren citat "vi ses i nangialia" eller va nu stället i bröderna lejonhjärta hette

    beklagar er förlust av er lille kille

  • poik07

    Vi har bara namn och datum, samt en symbol dubbelhjärta... har bild i mitt galleri.

    Har ni inte fått de blad som begravningsbyrån har när det gäller text och symboler? Där fanns massa olika fina förslag. Annars prova stentorget.se.

    Beklagar att även ni blivit föräldrar till en liten Ängel!

  • Froggis76

    Min ängels gravsten är ett helpolerat hjärta i röd granit och på den en liten ängel, med texten "en ängel kom log och vände om" samt "Masken" (som han kallades under hela tiden i magen) och Robin som han skulle ha hetat om han fått leva. Där står även *2001-12-25+

  • jomma

    Jag såg en fin gravsten till en barngrav där det helt enkelt stod "störst av allt är kärleken".

    (hänvisade till korinthierbrevet 13) Den innehåller allt tycker jag.

  • Pipaluck

    Hej,

    ja, visst är det där med texten på gravstenen en stor och svår fråga. För oss tog det långt tid att välja inskription, typsnitt och form på stenen. Den ska ju stå där i evinnerlig tid. Vi valde också en svart granitsten, men en liggande platt fyrkantig och enkel. Ovanför den har vi själva rabatten och sedan en hög stående sten också i svart granit (sådana som var vanliga runt förra sekelskiftet). På Gunnars sten står det:

    Vår son
    Gunnar
    "ett hjärta" 2 maj 2007 "ett kors".

    Många som jag känner som begravt barn väljer just att ha en hjärta istället för en asterix tror jag det är man brukar sätta framför födelsedatumet. Flera jag känner sätter också inte ett kors utan en stjärna (man tänker att barnet blev en stjärna på himlen då). I vänstra översta hörnet, på hjärtsidan, har vi vår sons hand ingraverad (efter de avtryck som togs). Det är fint tycker jag (även om det var jobbigt första gången jag såg det - nu var det hugget i sten att vi förlorat den finaste vi har - ett av våra barn) och ger betraktaren en inblick i hur liten han var, hur orättvist det var att han dog. Jag tänker också att vi hjälpte honom göra ett avtryck i den här världen.

    Vår stora sten har vi fortfarande inte fått upp (det jag jag dåligt samvete över) eftersom vi inte riktigt är säkra på vad vi ska skriva. Graven är nu en familjegrav, där ska jag och min man ligga, och den stora stenen är för att symbolisera att vi också kommer en dag men vi är osäkra på hur mycket vi skriver nu och sedan. Säkert är att det ska stå Levins familjegrav högst upp och Störst av allt är kärleken längst ner.

    Hoppas detta kan ge dig lite idéer. Men det är ett svårt och sort beslut - därför tycker jag att du/ni inte ska hasta. Låt beslutet mogna. När ni sedan fått stenen ska den ju stå där i många, många år.

    Kramar från Kristina

  • Mamsen1

    På våran sons stenstår det:
    Vår älskade
    Linus XXXXXXX
    * 9/2-2005 *
    Vi har en mörkgrå sten med nedsänkta bokstäver i guld.

  • Farfalla

    På Rasmus gravsten står det:
    Vår älskade
    Rasmus ---
    *6/10 2007
    +3/5 2008

    Sen tycker jag gravstenen är så otroligt fin! Utskuren som en liten nalle, texten står på magen med silvrig text, munnen nosen ögonen osv är oxå i silver!
    Sen har vi flera nallar och änglar brevid vid blomsterlådan..
    Hittade förra veckan en liten glasnalle med vingar som håller i ett blått hjärta och blått i vingarna!

  • Cinza

    På vår sten står det:

    Vår Hjälte
    Elias *******
    Datum

    Stenen är i mörkgrå granit och texten är i guld.

  • Vilja 71

    Tack så mycket för att ni delar med er! Man får lite mer ideer när man hör hur ni andra gjort och tänkt!
    Ja det är ett stort beslut, viktigt att det blir rätt!

    Kramar

  • LC77

    På vår dotters gravsten (en natursten, skriften är omålad och djupförsänkt) står det:
    Vår lilla älskling
    Emmy Efternamn-Efternamn (vi var inte gifta då, och vi ville både att hon skulle få bådas.)
    Sen en stjärna och ett kors och datumet.
    Överst är det graverat ett hjärta och på sidan en fjäril.

    Vi funderade länge, länge. (Stenen kom på plats någon månad innan ettårsdagen.) Ingenting var fint nog, och jag kände att gravstenen liksom var det sista vi kunde göra för henne. Till slut insåg jag att de var inte stenarna som vi tittade på (vi letade natursten) som det var fel på. Felet var att vår dotter vår död!

    Låt det ta den tid det tar, det är mitt råd. Vi åkte runt på kyrkogårdar och tittade på en massa stenar innan vi bestämde oss, och då såg man ganska snabbt vad man tyckte var fint och vad som inte var det.

    Hoppas att ni hittar något som känns bra och fint. Det är så fel att behöva välja gravsten till sitt barn...

    Kram, Lina (mamma till Emmy f/d-02, F-04 och O-06)

  • SBoren

    Hej!

    Jag förstår dig...
    Det är jätte jobbigt och svårt att välja sten, färg, text mm.
    Vi har nu beställt våran sten... Men jobbig väg dit... Det blev en nalle... Våran sons namn Tobias och datum och även kort.

  • Luxan

    Vi har namn och datum och en liten bit ner på stenen står det: "Ett livs längd mäter inte dess värde". Det var en kompis till mig som uttryckte det så och det gav mig tröst. Stenen är enkel, ljusgrå råhuggen granit.

    Kram!

  • SBoren

    Glömde skriva att vi har texten Vi älskar dig med på stenen. Hoppas ni hittar nåt som känns bra och rätt. Ingen idé att stressa fram det. Det får ta sin tid... Det ska kännas rätt. Kram


    SBoren skrev 2008-09-15 15:26:21 följande:
    Hej!Jag förstår dig...Det är jätte jobbigt och svårt att välja sten, färg, text mm.Vi har nu beställt våran sten... Men jobbig väg dit... Det blev en nalle... Våran sons namn Tobias och datum och även kort.
  • Vira Blåtira

    Vi har två hjärtan och denna texten..

    Isabell
    Vår lilla prinsessa..

    Lägger upp en bild på min sida :)

  • lillrumpan

    Vi har en i svart granit med guldtext.
    Finns bilder i mitt fotogalleri, under starka bilder.

  • SBoren

    Vilja 71: Hoppas du hittar nåt som känns bra o rätt. Ta hand om er.

  • Marlene 74
    Vi har ett "rött uthugget"  hjärta med en nalle i vänstra hörnet & texten " Vår älskade Calle" Och ett fotavtryck längst ner på hjärtat. ( En liggande sten)
    KRAM PÅ ER!
    Marléne, mamma till Ida & Ängeln Calle
Svar på tråden Text på gravstenen