• Lalune2

    Gnällig bebis med mamma

    Jag känner mig helt knäckt av vår son just nu.

    För att göra en lång historia kort så hade jag en mardrömslik förlossning som höll på i 28 timmar och slutade med att sonen fastnade i spinae vilket resulterade i akutsnitt. På natten efter att sonen hade fötts så blev han sjuk och vi visste inte om han skulle överleva. Som tur var gick det bra.

    De följande 8 månaderna var sonen sedan extremt gnällig, skrikig och ville bara bli buren hela tiden och då menar jag hela tiden. Man fick inte sitta still och han sov totalt 30 min på dagarna ungefär. Somnade vid 22-23 på kvällarna och vaknade sedan vid 7-8. Sen efter ca åtta månader så vände det och han blev världens gladaste bebis (oftast). Men nu sedan någon månad tillbaka så har han blivit extremt gnällig igen och då mest med mig. Om jag går upp med honom på morgnarna så bara vrider han sig i min famn och skriker och gnäller men när maken gör det så är det inga problem utan då är han oftast på ett strålande humör.

    Han har alltid varit mammig och velat komma till mig när han ser mig. Och nu så fort han ser mig så gnäller han och vill ofta till mig. Vilket han ju oftast får såklart. Sen gallskriker han när det är mat på gång och han ser att maten håller på att göras iordning (han vill ha på en gång), han gallskriker oftast på skötbordet. Men framför allt så gnäller och skriker han med mig.

    Jag känner mig helt knäckt över detta och det känns ibland som att han inte tycker om mig. Min man, mamma och bvc-psykologen tror alla att det är för att han vill vara nära mig och kan gnälla hos mig, men jag vet faktiskt inte om jag tror på dem. Jag orkar bara inte med allt detta skrikande och gnällande! Ikväll tog jag bilen och åkte iväg en tur och bara satte mig och gallskrek i bilen, ni anar inte hur skönt det var!

    Är det någon som har varit med om samma sak eller har det likadant? Jag känner att mina krafter är uttömda och att mitt tålamod och stressnivå är på botten.

  • Svar på tråden Gnällig bebis med mamma
  • Linda1976

    Oj, det måste vara jobbigt... Jag har tyvärr inga bra tips eller råd, men det verkar inte riktigt som om du blir tagen på allvar på BVC. Skickar en stor lycka till-kram! Förhoppningsvis blir det bättre och bättre ju äldre han blir! KRAM!

  • Lalune2

    Tack vad gullig du är!

    Jo, jag blir tagen på allvar hos bvc-psykologen men grejen är att alla tror att han bara vill vara hos mig och då kan han gnälla. Men i min värld så är det så att om man gnäller och vill vara hos mamma och mamma då tar upp en, ja då slutar man gnälla. Visst kan man vara extra gnällig med mamma just för att man vill att hon ska tycka synd om en men vårt barn slutar ju inte gnälla när han får komma till mig. Självklart gör han det också men allt som oftast fortsätter han gnälla i min famn och inget är bra.

  • Björkeli

    Hej gumman.

    Det låter likt Madicken, men oftas har jag haft inverkan att få henne lugn. Men det har varit många gånger som hon har fortsatt gnällt, så har jag satt ner henne, nä då ska hon upp igen o så fortsätter hon att gnälla.

    De brukar få en ganska gnällig period runt 9mån, pga separationen från sin mamma/pappa. De börjar mer förstå att de är egna individer men kan inte riktig hantera detta själva.

    Det kan även vara värmen, att en envis tand är påväg, att han inte riktigt kan komma till ro o bestämma sig för vart han trivs som bäst.

    När jag själv har beklagat mig över Madickens gnäll perioder har jag oxå bara fått så där dumma svar, . Man vill ju ha konkreta svar ju!!

    Jag har ofta använt mig av härda, ja det låter hemskt. Men härda o rå om sig själv så man orkar. Det gjorde du bra som åkte iväg.

    Sedan se över den lille, verkar han ha ont osv. Om inte, finns där för han o ge mkt närhet. Helt plötsligt en dag är han inte gnällig o så kommer en lugn period, o sen en gnällig.

    Åh, nu kom jag på en sak ju! En grej min BVC sa som verkade logisk, var att Madicken nog gärna ville kunna mer än vad hon kunde rent praktiskt. Att hon inte kunde förflytta sig som hon ville, kunda få tag på de saker som hon ville osv kunde resultera i frustration, alltså gnäll.

    O, nej!! Vi är inga mirakel mammor, om du inte kan få han att sluta gnälla när du tar upp han så är det inget fel med din roll som mamma. Det är inte alltid min mamma kan få mig glad bara för att hon kramar om mig eller ger mig närhet, men hon är en lika bra mamma för det.

    Tyvärr så har jag inga konkreta råd...
    Men en stor o varm kram!!
    >---- ----

  • fru bengtsson

    Oj Soleil, det låter jobbigt!
    Vet inte hur jag ska kunna ge dig råd egentligen, för jag minns aldrig att Manda har varit så mot mig. Hon har alltid varit "min" tjej, och stackars pappan är den som kommit lite på undantag...
    Fast när vi t ex varit hos mormor vill hon ju inte direkt veta av mig utan då är det bara mormor som gäller...
    Vad händer om du släpper ner honom när han börjar gnälla och åla? Han kanske bara behöver komma till dig och tanka lite närhet och trygghet en pyttestund för att sedan kunna leka eller busa igen. Jag tänker att du är kanske så van att bära honom, och gör det lite "i onödan" nu?
    Vid matlagning kanske han kan få vara med? Eller ge honom något att börja plocka med, några ärtor, en liten macka eller så. De har ju faktikt inget begrepp om "vänta" och "snart"...
    På skötbordet; Ja du, det är ju inte så kul att ligga still när man har en hel värld att upptäcka! Prova att ha en speciell leksak, som han gillar extra mycket men bara får ha just vid blöjbyte. När Manda började bli som en ål på skötbordet så hjälpte det inte så mycket att avleda med sång och bus, det var bättre att göra proceduren kort, byta blöja och så ner igen för nya äventyr!

    Det blev ganska lång och svamligt det här, men jag vidareutvecklar gärna om du vill!
    Lycka till iaf, du ska se att det blir bättre även om det är en klen tröst just nu.

  • fru bengtsson

    Björkeli: Tycker det är jobbigt att hamna efter dig, du är alltid så mycket klokare än jag...!

  • fru bengtsson

    Du ser, det är nog bättre att lyssna på Björkeli!

  • Björkeli

    Fru B: O nej, önskar jag kunde ge så bra konkreta råd o tankar som du kan!

    *Gruppkram som fångar in Soleil framför filmen*

  • Björkeli

    Men hallå, hur snabba är ni när ni skriver inlägg?!

    Jag framstår alltid som seg ju!

  • Tintomara

    Soleil: Det låter som att du har det jättejobbigt just nu Jag har inte haft det riktigt som du med något av barnen, men jag tycker att man periodvis kan märka att de är extra gnälliga/ledsna/trotsiga och att det känns som att de är inne i "utvecklingsperioder". Det kan vara några veckor och så vips en dag är det precis som att de kan en massa nytt och är mycket nöjdare och gladare. Jag tror att barn går igenom dessa perioder väldigt olika, ingen är den andra lik. Jag hoppas att detta går över snart för er del. Bra att du åkte iväg själv en stund, det är mycket bättre än att gå hemma och bara bli mer och mer frustrerad. Skickar en kram till dig

  • Carina73

    Hejsan

    Min dotter var också väldigt gnällig som liten. Vi fick också gå och bära hela tiden...så fort man skulle sätta sig började hon skrika. När vi åkte bil började hon skrika så fort vi stannade för rött ljus o.s.v Hon var helt enkelt ett skrikigt barn. Nu vände väl detta lite tidigare än för din son. Tror hon var kring 4 månader.

    Sedan dess har hon varit glad och nöjd för det mesta...tills hon fylde 1 år. Plötsligt fick hon ett himla humör!! Så fort något gick emot skrek hon hysteriskt i 10-15 min. Försökte jag ta upp henne blev det sju resor värre. Efter att ha pratat med andra mammor och förskolläraren på öppna förskolan började jag nonchalera henne när hon blev så. Hon fick ligga på golvet och skrika tills hon var färdig, och det blev en jättestor skillnad! Hon har fortfarande humör, men hon blir inte lika arg och inte lika länge nu mera.

    Nu skriker din son kanske inte bara när något går emot. Men jag kan tänka mig att han helt enkelt har humör och är envis så som min dotter. När dom är små kan det vara svårt för dem att veta hur man ska hantera besvikelse eller ilska, det är ju något man måste lära sig.

    Vet inte om det var så mycket till råd. Ville bara säga att jag vet hur jobbigt det är med skrikiga barn.

    Stort lycka till!!

  • Lalune2

    Tack snälla alla vad ni är gulliga! FB, du är minst lika klok som Björkeli ska du veta!

    Ni kommer alla med så bra råd, vissa har vi prövat och vissa inte ännu. Men ska definitivt testa.

    Tar tacksamt emot fler om någon har dock!

  • Shubidu

    Kan meddela att vi har exakt samma här hemma. En pojk på 1 år som gnällt sig igenom hela uppväxten. Vi har långa gånger suttit med öronproppar och hörlurar.

    Når jag gick på pappaledighet och mamma började jobba slutade han gnälla. Förutom när mamma kom hem efter jobbet. Så något i relationen till mamman är ju klart. Oerhört frustrerande och tråkigt. Vi har ingen lösning. I princip plockar vi upp han

Svar på tråden Gnällig bebis med mamma