• mimmi 1
    Äldre 16 Sep 22:38
    48190 visningar
    23 svar
    23
    48190

    Småflugor

    sitter dom i taket?? först tänkte jag ju på bananflugor, men i taket?? är det kanske nån sorts insekter du fått in utifrån?

  • mimmi 1
    Äldre 18 Sep 23:35
    #6

    knaskotten: krukorna? hon har ju bara plastblommor! och i så fall måste det ju vara bananflugor i så fall.. (och bananflugor är INTE i blomkrukorna) Misses: men konstigt då att dom inte dras till din bananflugefälla??
    prova det här då:
    1 del äppelcidervinäger
    1 del vatten
    1 del matolja
    2-3 droppar diskmedel.
    häll i en låg vid ,helst gul skål.
    eller i flera mindre skålar, utspridda lite här o där...

    dras dom inte till dina skålar, så är det inte bananflugor.
    och eftersom du har

  • mimmi 1
    Äldre 18 Sep 23:37
    #7

    oj, tryckte iväg det förra för fort...

    " och eftersom du har plastblommor bara, så kan det ju inte vara blomflugor heller... så då vette katten

  • mimmi 1
    Äldre 18 Sep 23:47
    #15

    Ms TB skrev 2008-09-18 23:41:32 följande:


    En vän har jätteproblem med små flugor som ser ut som bananflugor, men de är i toaletten och kommer ur avloppet? Helskumt.
    Det är egentligen inte så helskumt som du tror
    bananflugorna "bor" och lägger sina ägg i avloppet, antingen under silen i slasken, eller diskhon ELLER så hittar dom vägen in i badrummet, och väljer det avloppet...
    Så säg åt din vän att ställa in en bananflugefälla inne på toan, och så rengör hon golvsifonen med ättika o bikarbonat, så försvinner nog de rackarna
  • mimmi 1
    Äldre 18 Sep 23:50
    #18
    HäxanSurtant skrev 2008-09-18 23:45:57 följande:
    NU fattar ja varför ja aldrig haft problem med banan flugor fören ja flyttade hit.. Mina x har snusat och haft den dålig ovanan att lägga dom i närmsta blomkruka.. ( de är ju dumt att lyfta på arslet och slänga det i papperskorgen) eller på ett fat som jag ställt fram åt dom ( lata jävlarna)
    Bananflugor finns INTE i blomkrukorna!!! de små flugorna är vanliga blomflugor, eller kanske ni säger sorgmyggor ..mycket lättare att få bukt med än bananflugorna...
    snus i blomkrukorna funkar jätte bra för att få bort blomflugorna...
  • mimmi 1
    Äldre 20 Sep 17:06
    #22

    som jag skrev i den andra tråden, så är det skillnad på bananflugor och blomflugor(sorgmyggor)

    bananflugorna lägger sina ägg under silen i slasken o diskhon men även i golvsifoner i badrum. för att få bort boet, eller härden, måste man göra det otrevligt för dom att bo där! då kokar man vatten i en panna, häller i ättika, och sen ner i slasken/diskhon.. detta gör man flera gånger, med några dagars mellanrum. samtidigt som man har små skålar på diskbänken med äppelciderblandningen... gör man bara det ena,med skålarna, så förökar dom sej ju hela tiden, och man blir aldrig av med dom!

    Är det blomflugor, så ner med tändstickor med svavlet nedåt i krukorna, eller strö över snus, dåförsvinner de!

  • mimmi 1
    Äldre 20 Sep 17:08
    #23

    det går bra att koka vatten och maskindiskmedel åxå...

Svar på tråden Småflugor