• Verkligen

    Farligt att vaccinera sig med Twinrix vid grav?

    Hej.

    Jag ska åka till Thailand i slutet av oktober och ska vaccinera mig då min sambo vill det.
    Jag ringde infektionskliniken och dom sa att det inte är några problem.
    Men jag har läst att vissa säger att det är risker med det..

    Är det nån som vet?


    jag är livrädd för att leva och jag är dödsrädd för att dö
  • Svar på tråden Farligt att vaccinera sig med Twinrix vid grav?
  • JMN
    Svar på #10
    Verkligen skrev 2008-09-26 20:10:01 följande:
    Varför inte? Det är ju inte värre än att vara här hemma... Bara att jag får vara mer försiktig med maten...
    Det gäller allt du stoppar i munnen. Isen i din dricka, glassen etc etc. Sjukvården är inte densamma. Använd myggmedel förresten. Jag åkte på en riktig infektion så jag blev tvungen att gå på en penicillinkur. Det är inte alls precis som hemma. Vi behöver heller inte starta en diskussion om detta, då det är ditt val.
  • Verkligen
    JMN skrev 2008-09-26 21:50:23 följande:
    Svar på #10 Det gäller allt du stoppar i munnen. Isen i din dricka, glassen etc etc. Sjukvården är inte densamma. Använd myggmedel förresten. Jag åkte på en riktig infektion så jag blev tvungen att gå på en penicillinkur. Det är inte alls precis som hemma. Vi behöver heller inte starta en diskussion om detta, då det är ditt val.
    Jag försökte inte starta en diskussion. Jag undrar bara vad det är för konstigt med att åka på semester när man är gravid?
    Myggmedel är handlat, jag gillar inte is i dricka och jag gillar inte glass.. Så det går nog bra.
    Jag ska kolla upp det där andra vaccinet nån skrev om som gravida kan ta.
    Men sluta leva mitt liv pga graviditet, nej. Man kan göra båda delar...
    jag är livrädd för att leva och jag är dödsrädd för att dö
  • Spicy woman

    Jag åkte till Thailand när jag var i 23:e veckan och det gick så bra så. Sen om det skulle hända något, så har de väldigt bra sjukvård där nere.

  • Spicy woman

    Jag åt glass där nere. I alla fall de som är lik GB glass. Åt allt nästan och inte vart jag magsjuk.

  • Verkligen
    Spicy woman skrev 2008-09-26 22:48:29 följande:
    Jag åt glass där nere. I alla fall de som är lik GB glass. Åt allt nästan och inte vart jag magsjuk.
    Härligt att höra. Jag vill inte behöva åka ner och ständigt oroa mig för att jag gör fel som åker. Men man måste ju få leva och göra sånt man tycker om.. Min & min sambos första resa ihop, så det vill man ju komma iväg på innan bebisen kommer i vår...=)

    Hur var det med maten därnere..Tillagades den ordentligt?
    jag är livrädd för att leva och jag är dödsrädd för att dö
  • Maisis

    Jag åkte till Thailand när jag var i vecka 18, inga problem alls... Se till att du dricker bra med vatten bara och köp ett par stödstrumpor att ha till flygresan!

    Jag vaccinerades med samma vaccin som min sambo, tror det var Twinrix. Då sa dom att det var ok fast man grav. Men allt ändras ju hela tiden...

    Ha så kul i Thailand!

  • Spicy woman
    Verkligen skrev 2008-09-26 22:50:12 följande:
    Härligt att höra. Jag vill inte behöva åka ner och ständigt oroa mig för att jag gör fel som åker. Men man måste ju få leva och göra sånt man tycker om.. Min & min sambos första resa ihop, så det vill man ju komma iväg på innan bebisen kommer i vår...=)Hur var det med maten därnere..Tillagades den ordentligt?
    Jo den thailändska maten är bäst. För de kan ju laga den. Jag passade mig lite för den västerländska maten eftersom de vet inte hur de ska tillaga den. Det var bara på en restaurang jag åt västerländsk mat, men då jobbade det en svensk kock där.
    Mina föräldrar åt bara västerländsk mat och de blev dåliga i magen, men jag som bara åt thaimat klarade mig.
  • Maisis

    Förresten - en tumregel om maten där nere. ät där thailändarna själva äter för där är maten ok!
    Det gick jag efter, och precis som Spicy woman säger höll jag mig till thailändsk mat, och jag höll mig helt ok hela resan:)

  • Spicy woman

    Sen kom jag på att is är inte alls farligt att ha i drickan nere i Thailand. För den är fabriksgjord. De kommer med stora påsar bara med is som de sen slänger in i frysarna.

  • blomman86

    Jag fick inte vaccinera mig med twinrix under grav eller amning, sa min moster som är vacc. ssk...Men det kan ha ändrats.. Detta va för två år sedan...

Svar på tråden Farligt att vaccinera sig med Twinrix vid grav?