• Anonym (ska skaffa­)
    Äldre 2 Oct 12:31
    11412 visningar
    43 svar
    43
    11412

    Ni med pessar!!

    Hej, har tid imorgon hos barnmorskan för att prova ut ett pessar. Skulle gjort det förra veckan men den barnmorskan ringde dagen innan och sa att hon inte kunde det så ska till en annan imon, hon hade inte gjort det på många år, är tydligen inte så vanligt längre.
    Får se vad jag ska har, är det nått som de har hemma på apoteket elre måste man beställa?
    Ang. gelen, var det inte den som inte gick att köpa i Sverige, men ska ha kommit tillbaka nu. MEn trodde att det var på apoteket man köpte det. Får väl se imorgon.
    Nån som har skaffat pessar nyligen och har på pessaret och gelen?
    Hur fuck du tag på dem?

  • Anonym (ska skaffa­)
    Äldre 2 Oct 12:51
    #5

    Tack för svaret.
    Sökte på fass på Nonoxynol och fick svaret att det inte finns eftersom det inte är tillåtet i Sverige. Lustigt men hittar iaf på apotekets sida.
    Finns det nått namn på pessaret så att man kan söka på det också?

  • Anonym (ska skaffa­)
    Äldre 2 Oct 12:55
    #7

    Tack så mycket för all hjälp och för att jag fick låna tråden lite. Ska leta på det också, alltid bra att vara förberedd eftersom barnmorskorna inte verkar ha så mycket kunskap.

  • Anonym (ska skaffa­)
    Äldre 2 Oct 13:34
    #9

    Ringde till apoteket också, många av storlekarna på pessar har utgått. Just 70 som ni pratar om finns kvar så hoppas att jag får det också. Och salvan gör tydligen appoteket själv och hon som jag pratade med sa att det är inte säkert att läkarna vet om den.
    Får se hur det går, annars får jag väl fixa det nästa gång jag åker utomlands eller nått för jag vill verkligen inte ha några hormonella medel.

  • Anonym (ska skaffa­)
    Äldre 2 Oct 16:32
    #11

    Ja snurrigt är det med pessar.
    Ska skriva ner namnet på salvan. Tack igen

  • Anonym (ska skaffa­)
    Äldre 3 Oct 12:51
    #16

    Har nu kommit hem efter att varit hos barnmorskan. Det gick bra, hon har tydligen jobbat i en annan stad förut där det var vanligt så hon var duktig på att prova ut. Hon var bara tvungen att dubbelkolla så att receptet på salvan blev rätt eftersomdet var så nytt. Fick storlek 65 efter att hon hade provat två olika. Fick testa själv att sätta i och ta ut. Blev fövånad över hur smidigt det var.
    Men på apoteket var det värre. Tanten där var riktigt förvirrad. Tog en stund och hon var nästan helt tyst, vågae nog inte säga vad det stod. Men Verkar som om det tar ett tag att få hem, salvan kunde de ha hem till torsdag men pessaret trodde hon skulle ta tid. Hon benämnde den som den där.
    Skulle ett pessar vara mer pinsamt än p-piller som de väl hanterar ganska ofta.

    Och för mig är ett pessar tillräckligt säkert eftersom alternativet för oss är avbrutet samlag och då känns pessar säkrare.

  • Anonym (ska skaffa­)
    Äldre 3 Oct 20:59
    #18

    Men vad snurrigt det här.
    Jag fick min storlek på en post it som det stod pessar och storlek på. Den satte jag på receptet på salvan och gav fram allt. PÅ tisdag sa hon att jag kunde hämta det. Båda frågade jag då? Nej då hade hon ju inte kollat på det, så hon knapprade lite på datorn sen sa hon att det kunde ta lite längre tid för hon varit tvungen att göra en manuell beställning. Men jag skulle få ett sms när det var klart att hämta. Hon sa inget om vilken sort eller nått.

    Hos barnmorskan fick jag en liten folder som de kopierat själva om ortho pessar och det var också vad hon sa att de hette.

    Men vad lustigt att de sagt till dig att de har slutat att leverera för ja pratade ju med de på apotekets kundtjänst igår med en som kunde det här med pessar. Och hon sa att det var inge problem att få ett pessar bara att apoteket kanske var tvungna att beställa. HOn gjorde en sökning på apoteken häromkring och det var inget som hade pessar hemma. Då sa hon att när man beställer så tar det bara några dagar att få hem.
    Hon borde ju att sett det isf om de inte gick att få tag på längre. Mycket lustigt.

    Men sak kolla länken för säkerhets skull.

  • Anonym (ska skaffa­)
    Äldre 4 Oct 08:38
    #20

    Ja beställer nog också snart nånstans utomlands om det ska vara så här krångligt.

  • Anonym (ska skaffa­)
    Äldre 6 Oct 20:56
    #23

    Jag har inget hört från apoteket men de skulle ju inte ha grejerna hemma förrän tidigast tisdag, och har inte huunit kolla nått heller.
    Själv då?

  • Anonym (ska skaffa­)
    Äldre 7 Oct 12:59
    #25

    Fick meddelande idag från apotektet: Produkten vi skulle beställa till dig tillverkas inte längre Du får kontakta sjukvården igen

    Jag ska ringa apotekets kuntjänst idag, ska äta nu först, för där sa de ju i torsdags att det inte skulle vara några problem.

    Gelen har jag inget hört om, Men dyrt var det, hoppas att den är dryg.

    Beställer ju annat från tex USA så ska kolla utändska webbutiker också. I USA anvaäncer ju var och varannan kvinna pessar.

  • Anonym (ska skaffa­)
    Äldre 7 Oct 13:32
    #27

    Gynol-plus slutades väl att tillverkas för några år sedan. Var en massa rabalder då.

    Det där med stor man vet jag inte, har en stor och har bara storlek 65.

  • Anonym (ska skaffa­)
    Äldre 7 Oct 13:56
    #28

    Har nu pratat med en kille på apotekets kundtjänst och hann gick lite djupare in i datron än vad hon i torsdag gjorde. Och de kan inte längre beställa pessar eller de kan göra en beställnig men de får ingen leverans. Sen såg han att det har varit så sedan i maj så han skulle skicka detta vidare.

    Det som stod som deras rekommendationa var Milex istället men att sjukvården måste ordinera det. Så deras rekomendation är att prata med barnmorskan igen eller sjukvården som de säger så fint.Miracon som TS fått tips om sa de inget utan de sa att man måste prata med sjukvården igen. Men verkar ju vara samma.

    Hittade denna sian innan jag ringde. www.cervicalbarriers.org/information/diaphragms.cfm
    Där nämns ju både ortho och milex, bra att ha hela namnen om man ska skicka efter.

    Ska försöka få tag på barnmorskan men de har inte mycket telefon tider.

  • Anonym (ska skaffa­)
    Äldre 8 Oct 15:48
    #30

    Jo får väl ta och beställa därifrån. Hann inte förut idag när jag läste vad du skrivit. Nu när jag skulle använda din länk så kom jag inte in på FL så Googlade, fr kom på ett ungefär ihåg vad den hette. Hittade inte rätt sida men hittade inlägg på ett annat forum där det nämns nått om att Milex ska sättas in på andra hållet. alltså upp och ner mot hur ortho skulle sättas in. Men som sagt bara ett forum så ingen fackkunnig. Blilr ju bara snurrigare det här. Pessar är ju ett bra preventinmedel om man anväder det rätt sägs det ju, tom barnmorskan sa det. SÅ är ju bra att få klara besked om hur det funkar egentligen så att det blir rätt.

  • Anonym (ska skaffa­)
    Äldre 9 Oct 15:07
    #32

    Nu är det beställt.

  • Anonym (ska skaffa­)
    Äldre 9 Oct 18:03
    #34

    Har inget hört så tänkte gå dit och kolla imon. De sa ju tisdag för gelen till mig. Annars beställer jag nån annanstans.
    Kanske de tänkte att får hon inget pessar så behöver hon inte gelen, men hoppas inte det.

  • Anonym (ska skaffa­)
    Äldre 27 Oct 16:13
    #38

    Ja har fått hem alla grejer nu.
    Har testat det också men tycker att det är svårt att veta att det sitter bra. Så känns osäkert då, men borde öve lite på att sätta i men har inte haft tid att testa så mycket.

  • Anonym (ska skaffa­)
    Äldre 27 Oct 16:17
    #40

    Han säger att han inte gör det iaf.

  • Anonym (ska skaffa­)
    Äldre 28 Oct 19:21
    #42

    Ta inte för mycket gel bara, det gjorde jag första gången jag använde den, blev halt att sätta in kan jag säga

Svar på tråden Ni med pessar!!